به گزارش ایرنا طاهر موهبتی روز شنبه در نشست هم اندیشی با اصحاب حوزه سلامت خراسان جنوبی افزود: با اجرای این طرح بیماران در بخش سرپایی نیاز به ارایه دفترچه ندارند و نسخه نویسی از طریق کد ملی و به صورت الکترونیکی انجام می ‌شود.
وی بیان کرد: همچنین فراهم کردن زیرساخت های طرح الکترونیکی کردن دفترچه های بیمه سلامت در دست اجرا است و با اجرایی شدن آن فرد بیمه شده می تواند به داروخانه ها، آزمایشگاهها، مراکز درمانی و تشخیصی مراجعه و خدمات دریافت کند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: اینگونه طرح ها مقداری طول می کشد چون با مقاومت مردم مواجه ایم ضمن اینکه در روزهای نخست نمی توان طرح را به درستی اجرا کرد.
وی با بیان اینکه ذات سازمان الکترونیک در حرکت و فرآیند بلوغ پیدا می کند عنوان کرد: طرح رسیدگی الکترونیکی اسناد بستری اکنون در 60 بیمارستان انجام شده و تا پایان سال به 500 بیمارستان دولتی افزایش خواهد یافت.
موهبتی تصریح کرد: یکی از مشکلات، دغدغه ها و نواقص جدی در سازمان بیمه سلامت و کلان کشور این است که با یکدیگر صحبت نمی کنیم در حالیکه ذات حرف زدن امر پسندیده ای است اما امروز یکی از آسیب ها و تهدیدهای جدی جامعه جدی همین است.
وی ادامه داد: نظام سیاستگذار کشور و حاکمیت اگر با مردم سخن بگوید بسیاری از مشکلات رفع می شود در حالیکه حتی حاضر نیستیم مردم از حقوق شهروندی خود باخبر شوند چون در این صورت مطالبه گری بالا رفته و نظارت افزایش می یابد و باید پاسخگو باشیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره با عدم ارتباط گیری مسئولان با مردم گفت: در خلا ذهنی و بدون محاوره و گفتمان دو طرفه تصمیم گیری کرده و بخشنامه صادر می شود و این بخشنامه ها در ادارات نصب می شود اما محصول این بخشنامه ها چیست.
وی با بیان اینکه دود بخشنامه های زیادی در چشم مردم می رود افزود: 30 سال است در نظام سلامت کشور، بیمه ها شعار خرید راهبردی می دهند.
موهبتی یادآور شد: سال 98 سال خوبی برای اعتبارات نیست و باید تخصیص 60 درصد منابع را در نظر گرفت اما این میزان تخصیص هم نمی توان با همین فرمان، رفتار و گستردگی در ارایه خدمت داشت.
وی گفت: اگر برنامه ریزی ها درست نباشد اکنون بدهی بیمه سلامت چهار ماه است و بدهی ها روز به روز انباشته خواهد شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در کشور قرار بود پنج میلیون نفر بیمه صندوق کارکنان سلامت شوند اما 11 میلیون نفر بیمه شدند و اکنون 40 میلیون نفر در ایران از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند.
وی عنوان کرد: خدمات بیمه سلامت در پنج صندوق کارکنان دولت، سایر اقشار، روستاییان و عشایر، ایرانیان و بیمه همگانی سلامت ارایه می شود.
موهبتی اظهار داشت: 22 میلیون نفر از بیمه شدگان سلامت که مربوط به صندوق روستاییان و عشایر هستند حتی ریالی بابت حق بیمه پرداخت نمی کنند این در حالیست که حق بیمه و هزینه برای هر یک میلیون نفر جمعیت سال قبل 528 میلیارد تومان و امسال 570 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه منابع بر مصارف بیمه سلامت 80 درصد پیشی گرفته است تصریح کرد: در پنج سال گذشته در منابع صندوق بیمه سلامت نرخ رشد مرکب 26 درصد و مصارف نیز 42 درصد افزایش یافته است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: در بیمه روستاییان و عشایر نیز مصارف بر منابع 120 درصد سرعت گرفته است یعنی منابع تاخیر دارد.
وی گفت: سال 95 به میزان چهار هزار و 500 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم که دولت هشت هزار میلیارد تومان اوراق چاپ کرد در غیر اینصورت 12 هزار و 800 میلیارد تومان ضرر انباشته داشتیم.
موهبتی با بیان اینکه منابع کشور محدود و راهکارها نیز روشن است افزود: باید برخی هزینه ها و درآمدها را برای مردم تبیین کرد و از مشارکت مردمی بهره مند شد.
وی از مدیریت هزینه ها در بیمه سلامت خبر داد و اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون در منابع، فرایندها و مصارف اقدامات خوبی انجام شد از جمله اینکه بیمه سلامت رایگان هدفمند شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: همچنین اقداماتی از جمله رفع هم پوشانی، کاهش هزینه های اضافی، نسخه الکترونیک، رسیدگی اسناد بستری الکترونیکی و سایر نیز انجام شده یا در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بدهی های بیمه سلامت بروز شده است گفت: در حال حاضر بدهی بیمه سلامت به موسسه های طرف قرارداد، پزشکان و بیمارستان ها 3.5 تا چهار ماه است.
موهبتی اظهار داشت: با کاهش بیمه رایگان سلامت 23 درصد بار مراجعه مردم به مراکز درمانی کاهش یافت و در بخش دولتی شاهد کاهش بار مراجعه 28 درصد بخش خصوصی و 19.8 درصد بخش دولتی هستیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: سال 98 نباید به سمت و سوی ساخت دانشکده و بیمارستان رفت چون منابع مالی با مشکل مواجه شده است.
7557 *6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.