به گزارش ایرنا، طبیعت یکی از هزاران نعمت الهی است که خداوند به مخلوقاتش عطا کرده است از سرسبزی و زیبایی کوه ها و دشت ها تا صحراها و طلوع و غروب خورشید همه و همه زیبایی های طبیعت را صدچندان می کند.
خراسان جنوبی سالهاست با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می کند اما بهار امسال متفاوت با سال های پیشین است بارندگی های امسال غبار خشکسالی را از بیابان ها و دشت ها زدوده و امسال دیدن طبیعت استان برای همگان لذت بخش شده است.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصمیم گرفت خبرنگاران رسانه های گروهی مرکز استان را برای دیدن منابع طبیعی، دشت ها و بیابان ها با خود به شهرستان زیرکوه همراه کند.
ساعت 6 صبح همراه تعدادی از خبرنگاران راهی شهرستان زیرکوه شدیم با خروج از شهر جامعه سبز رنگ طبیعت از پنجره های خودروی ون خودنمایی می کرد و برخی عکاسان لنز دوربین را برای گرفتن عکس از طبیعت از شیشه ها بیرون کشیده بودند.
هر چه به سمت شهرستان های قاین و زیرکوه نزدیک تر می شدیم طبیعت دامن رنگین کمانی خود را که پر از گل های زرد، آبی، سبز، سفید، سرخ و ارغوانی بود پهن کرده و زیبایی های طبیعت ما را به تماشای خود فرا می خواند.
در راه از زمان جا ماندیم، در کوه و دشت و صحرا، رنگ و عشق محو شدیم، مسیر را ادامه دادیم تا اینکه به ذخیره گاه دیودال رسیدیم، به جرات می گویم تا این لحظه این اسم را نشنیده بودم. « دیودال» یکی از گونه های گیاهی منحصر به فرد و شاخص است که در تثبیت شن های روان کاربرد دارد.
کارشناس مسئول جنگل ها و مراتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زیرکوه در این باره در جمع خبرنگاران گفت: ذخیره گاه دیودال گونه « آماندودروم پرسیکو» بومی این شهرستان است که برای تنوع و ذخیره ژنتیکی از آن استفاده می کنیم.
رسول شوری افزود: این گیاه اواسط اردیبهشت ماه به گل می نشیند و بذر آن نیز اواخر خردادماه قابل چیدن است.
وی با بیان اینکه این منطقه از 15 سال پیش تحت حفاظت قرق است اظهار داشت: این منطقه با وسعت 100 هکتار به عنوان یکی از ذخیره گاه های ژنتیکی استان و کشور ثبت شده است.
کارشناس مسئول جنگل ها و مراتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زیرکوه با بیان اینکه از بذر این گونه گیاهی برای خزانه گیری در نهالستان استفاده می شود عنوان کرد: بر روی تپه های ماسه ای گونه گیاهی دیگری به غیر از دیودال قابل کشت نیست.
وی حفاظت خاک و تامین علوفه دام را از مهمترین مزایای این گونه گیاهی دانست و گفت: گونه دیودال مقاوم به خشکی بوده همچنین دوره های خشکسالی و ترسالی را تاکنون با موفقیت پشت سر گذاشته است.
شوری یادآور شد: در مجموع 2500 هکتار از مراتع شهرستان به کشت دیودال اختصاص دارد که 100 هکتار آن قرق شده و به عنوان ذخیره گاه استفاده می شود.
وی جلوگیری از ورود ماسه های بادی را از دیگر مزایای دیودال عنوان کرد و گفت: با کشت این گونه گیاهی از ورود ماسه های بادی به روستاهای اطراف، ابنیه و راه ها جلوگیری شده است.
برای صرف صبحانه به دل طبیعت زده و در کنار یک قنات مستقر می شویم قبل از رسیدن ما 2 نفر از مرتعداران منابع طبیعی چای آتشی را مهیا کرده و بساط صبحانه را چیده بودند تا بدون فوت وقت با خوردن صبحانه به راه خود ادامه دهیم.
به نظر می رسد یکی از فلسفه های دگرگونی فصل ها جلوه گری قدرت بی پایان خداست تا شاید دوباره دلی به یاد خدا افتد و به شوق او بتپد یا با دیدن جلوه هایش اشک شوق از چشمی جاری شود.
مسیر بعدی خبرنگاران ذخیره گاه گونه های جنگی داشگران زیرکوه بود که به لحاظ زیست گاهی گونه هایی مانند بنه، بادامشک، درمنه، انجیر و سایر در این یک زیستگاه قدیمی قرق شده بود.
به گفته کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و چرای بی رویه دام تا حدودی پوشش درختی و جنگلی این منطقه نابود شده است.
این عامل سبب شده اداره کل منابع طبیعی اقدام به ایجاد ذخیره گاه های جنگلی با وسعت حدود 2 هزار هکتار در شهرستان زیرکوه کند و با برداشت بذر و نهال کاری گونه های بومی و با قرق و حفظ مرتع آن را برای نسل های آینده نیز حفظ کند.
مقصد بعدی خبرنگاران بازدید از سازه آبخیزداری روستای آهنگران بود طرحی که به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زیرکوه سال 76 در قالب یکی از پروژه بین المللی احیای مراتع و با هدف جلوگیری از هدر رفت آب احداث شده است.
رجبی افزود: برای اجرای این پروژه 100 هزار متر مربع عملیات خاکریزی انجام شد همچنین ذخیره مخزنی این سد 300 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه آبگیری این سد سبب احیای قنوات روستاهای پایین دست از جمله داشگران و حسین آباد شده است اظهار داشت: نیمه دوم فروردین حدود 100 میلیمتر بارندگی در 48 ساعت بارید اما پوشش گیاهی خوب سبب کاهش روان آب ها و آبگیری این سد شد.
مجدد مسیر خود را ادامه دادیم تا اینکه دشتی با گل بوته های سرخ رنگ نظر همه خبرنگاران و عکاسان را به خود جلب کرد این موضوع مدیرکل منابع طبیعی استان را بر آن داشت تا از ون پیاده شده و برای دیدن طبیعت و توضیحات بیشتر به سمت مرتع برویم.
دشتی از گونه گیاهی ریواس بسان پاچینی از گل های سرخ در طبیعت خودنمایی می کرد و بوی انواع و اقسام گونه های گیاهی که همه را مست کرده بود.
بعد از دیدن زیبایی های این طبیعت به کویر همت آباد زیرکوه رسیدیم، دیدن کویر بعد از عبور از طبیعت بهاری و سرسبز زیرکوه نشانه دیگری از زیبایی های آفرینش است.
خورشید چنان می تابد که گویی نمی خواهد به آسمانش خیره شوی با دلی خوش روی شن های گرم و نرمش نشسته و چشمانت را ببندی و به خالق این دنیای پر از شگفتی بیندیشی.
صدای سکوت کویر آرامش بخش ترین صداهاست و ماسه های آن آنقدر نرم و مهربان است که ناخوداگاه تو را وادار به غلت زدن روی تلماسه های کویر می کند و بی پروا تو را در آغوش می کشاند.
و آخرین مقصد خبرنگارن سفر به بهشت زیرکوه « دره تجنود» است هنوز نیم ساعت از کویر دور نشده بودیم که مجدد به طبیعتی سرسبز رسیدیم با پای پیاده از میان رودخانه تجنود عبور می کردیم چکاوک ها، بلبلان، هزاردستان و قمریان نغمه ها و سرودهای فرخ بخش سر می دهند آری اینجا بخشی از بهشت است.
بعد از گشت و گذار یکساعته و صرف ناهار زیر سایه درختان کهنسال با حضور فرماندار زیرکوه و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری نشستی برگزار و در ارتباط با منابع طبیعی و جذابیت های گردشگری شهرستان به گفت و گو پرداختیم.
فرماندار زیرکوه گفت: یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان دارا بودن دو اقلیم متفاوت مانند کویر و دره در کنار هم است که در کشورهای اروپایی بین این دو اقلیم 100 ها کیلومتر فاصله است اما در این شهرستان تنها 20 کیلومتر فاصله بین این دو وجود دارد.
محمدحسین عربشاهی ادامه داد: همچنین در این دو اقلیم پوشش گیاهی، جانوری و میکرواقلیم نیز متفاوت از هم است و شهرستان را به یکی از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری دومین صنعت درآمدزا و پولدار دنیاست اظهار داشت: در شهرستان به این پتانسیل ورود کرده ایم هر چند مشکلاتی از قدیم در این زمینه در شهرستان وجود دارد.
فرماندار زیرکوه آب را یکی از مشکلات اساسی این شهرستان عنوان کرد و گفت: حق آبه هایی در شهرستان وجود دارد که نه تنها مردم نسبت به آن گذشت ندارد که باعث هدر رفت آب می شوند در حالیکه برای آبادانی می توان از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید در وهله اول مشکل حق آبه ها را رفع کنیم عنوان کرد: علی رغم کمبود اعتبارات که دست و پای ما را بسته است تلاش داریم با فراهم کردن امکانات زمینه های جذب توریست را فراهم کنیم.
عربشاهی یادآور شد: جذب توریست داخلی و خارجی با توجه به فرهنگ های مختلف امکانات متفاوتی می طلبد.
وی با بیان اینکه اعتباراتی در زمینه آب و برق برای دره تجنود اختصاص یافته است افزود: در اعتبارات متوازن سال جاری نیز سهم خوبی به بحث گردشگری این منطقه اختصاص خواهیم داد.
فرماندار زیرکوه ادامه داد: برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در دو اقلیم کویر و دره تجنود ابتدا میزان ورود گردشگر و استقبال آنان را بررسی و سپس با اولویت بندی نسبت به تامین امکانات مورد نیاز اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه دره تجنود سالانه نگاه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند افزود: دره تجنود در بهار و تابستان حتی پاییز زیبایی های منحصر به فردی دارد لذا در برنامه های توسعه مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
عربشاهی با تاکید بر اینکه نگاه به ظرفیت های گردشگری و طبیعی شهرستان بر اساس تعامل و همکاری است عنوان کرد: آنچه برای ما مهم است در حال حاضر منابع درآمدی است چون دستگاه دولتی به تنهایی قادر به جذب سرمایه گذار نیستند.
وی با اشاره به پتانسیل های منحصر به فرد منطقه زیرکوه اظهار داشت: وجود گربه شنی به عنوان نادرترین گونه جانوری همچنین کل بز وحشی و هوبره از دیگر پتانسیل های جانوری این شهرستان است.
فرماندار زیرکوه در ادامه با اشاره به رویش گیاهان دارویی در این شهرستان یادآور شد: گونه های گیاهی متفاوتی در شهرستان رویش دارند که کشت و توسعه آن در اولویت قرار خواهد گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: در دره تجنود توسط منابع طبیعی استان تاکنون 45 هکتار زمین تخصیص یافته است.
علیرضا نصر آبادی افزود: برای واگذاری زمین برای افزایش کشت مشکلی از نظر پوشش گیاهی در دره تجنود نداریم.
وی ادامه داد: حسب درخواست امور اراضی و ارایه طرح متناسب با میزان آبی که شرکت آب منطقه ای می تواند در اختیارشان قرار دهد به لحاظ تخصیص اراضی جدید مشکلی وجود ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نخستین پروژه بین المللی کشور در روستای آهنگران انجام شده است، گفت: در حال حاضر الگوی مدیریت جامع و رویکرد سازمان جنگل ها و امور آبخیزداری بر اساس کار مشارکت های مردمی است.
وی رفتن به سمت پایداری آب و خاک و تثبیت اشتغال را از جمله اهداف اجرای پروژه های ملی دانست و افزود: امسال حدود 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه ها به استان ابلاغ شده است.
نصرآبادی بیان کرد: در حال حاضر نیازی به پروژه های ملی نداریم چرا که با استفاده از اعتبارات استانی و تلفیق آن با پروژه ملی به سمت تعمیم پروژه ترسیب کربن می رویم.
وی تولید علوفه را یکی از برنامه های سازمان آبخیزداری عنوان کرد و گفت: سال هایی که میزان بارندگی ها نرمال است سالی 700 هزار تن علوفه در استان تولید می شود.
وی اظهار داشت: طرح های منابع طبیعی همه ساله در حوزه های مختلف اعم از مدیریت مرتع، مقابله با بیابان زدایی و مدیریت چرای دام اجرایی می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآور شد: ظرفیت های خوب و منحصر به فردی در عرصه های منابع طبیعی اعم از جنبه های گردشگری و اکوتوریسم به ویژه در شهرستان زیرکوه وجود دارد.
نصرآبادی با بیان اینکه این تور رسانه ای در راستای معرفی فعالیت ها، ظرفیت ها و پتانسیل های طبیعی زیرکوه برگزار شد گفت: در این شهرستان به طور تقریبی تمامی عرصه ها کاری اعم از پروژه های بیابان زدایی، اصلاح و احیای مراتع، آبخیزداری، نهال کاری و سایر به شکل ایده ال و مناسب در کنار هم وجود دارد.
وی افزود: برگزاری تورهای رسانه ای از ظرفیت ها و پتانسیل ها و عرصه های منابع طبیعی استان در سایر شهرستان ها نیز انجام خواهد شد.
بعد از این نشست خبرنگاران و برخی کارشناسان منابع طبیعی استان و شهرستان به پیاده روی در دره تجنود ادامه داده و با پتانسیل ها و ظرفیت های این اثر طبیعی بیشتر آشنا شدند.
دور شدن و برگشتن از این مناطق سرسبز و رویایی غم انگیز بود اما چاره ای نداشتیم و باید طی مسیر می کردیم لذا شهرستان زیرکوه را قبل از اینکه خورشید غروب کند به مقصد بیرجند ترک کردیم.
به راستی که وقتی خورشید بعد از یک سفر یک روزه چشم از زمین فرو می بندد و دستی به نشانه خداحافظی تکان می دهد و چهره در پس کوه های سر به فلک کشیده مغرب قایم می کند و پرده سیاه شب دامن گستر می شود، زیبا و دل چسب است.
روز باطراوتی بود، صبحانه محلی، هوای پاک، پرواز پرنده ها، بوی گیاهان دارویی، طبیعت سرسبز و ... امان از این همه زیبایی که روحمان را که در دور دست های زندگی ماشینی گم شده بود به آوایی عاشقانه زنده کرد.
زیرکوه در شمال شرقی استان و 158 کیلومتری بیرجند است.
این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، زهان و شاسکوه است و با افغانستان مرز مشترک دارد.
گزارش سفر از رقیه محمدی
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.