به گزارش ایرنا اسماعیل کهرم روز چهارشنبه در آیین افتتاح نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت که در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: برای کویر لوت که خداوند به عنوان یک سرمایه در اختیار ما گذاشته باید برنامه ریزی کرد و به صورت بهینه و با عقل و درایت از آن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: حقیقت این است نفت که اینقدر به آن وابسته هستیم روزی تمام می شود و اگر قرار است جمعیت کشور را افزایش دهیم باید منبع درآمد داشته باشیم و کویر لوت یکی از این منابع است.
وی بیان کرد: همیشه از جاذبه های طبیعی و گردشگری سخن به میان آوردیم اما آنچه تعیین می کند توریسم با چه کیفیتی وارد کشور شود، رویکرد دولت هاست، اینکه نیاز به توریسم داریم یا خیر مهم است.
استاد دانشگاه گفت: وقتی توریسم خارجی را بخاطر برخی مسائل از خود دور می کنیم وی هم در مجلات، نشریه ها و کتاب ها از ایران بد می نویسد و توصیف وی از ایران قوانین سخت گیرانه است.
وی افزود: اینکه آیا دولت توریسم می خواهد یا نه، مهم است اما اینکه چگونه باید از توریست ها استقبال کنیم در حالیکه به آنها نیاز داریم هنوز بررسی نشده است.
کهرم ادامه داد: اگر می خواهیم از تجربه خود استفاده کنیم ابتدا باید یک دستورالعمل برای رفتار توریست ها نوشته و ابتکار داشته باشیم که دانشگاه قدرت فکری و برنامه ریزی دارد.
کارشناس محیط زیست یادآور شد: نمی توانیم اجازه بدهیم تعداد زیادی اتوبوس وارد کویر لوت شده و تمام حیات را از بین ببرد چون با ارزش ترین گونه های حیات وحش در کویر هستند.
وی اضافه کرد: در بیابان لوت زیر پای ما پر از تونل و حفره است و پای ما می تواند این حفره ها را بر سر ساکنان آن خراب کند.
نخستین همایش بین المللی گردشگری کویر لوت روز چهارشنبه با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت و به مدت 2 روز ادامه دارد.
همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت « فرصت های محلی و بین المللی» 2 بخش دارد که بخش علمی همایش امروز (چهارشنبه) در دانشگاه بیرجند برگزار می شود و بخش دوم آن بازدید از بیابان لوت است که به اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز پنجشنبه ( 12 اردیبهشت) انجام خواهد شد.
بیابان لوت به عنوان اثر ملی طبیعی سال 1395 در یونسکو ثبت شده و فرصت های زیادی چه در سطح محلی، ملی و بین المللی برای استان های مجاور آن یعنی خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و به صورت عام تر برای کل کشور در پی دارد.
میراث جهانی بیابان لوت با مساحتی حدود 175 هزار کیلومتر مربع در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. این محوطه سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتیگراد، بیشینه گرم ترین مکان را در کره زمین ثبت کرد.
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی به ویژه برای گردشگران خارجی است.
7557* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.