به گزارش ایرنا ابراهیم تقی زاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسب 9 اردیبهشت روز شوراها افزود: در سنوات قبل به دلیل انباشت نیروی انسانی حدود 90 درصد بودجه صرف هزینه های جاری شهرداری و فقط 10 درصد به اعتبارات عمرانی می رسید به همین دلیل در 10 سال قبل شاهد حجم زیادی از پروژه های عمرانی در شهر نبودیم.
وی یکی از علل کمبود بودجه در شهرداری ها را نابسامانی در وضع عوارض و پرداخت نشدن مطالبات از سوی دستگاه های اجرایی عنوان کرد و گفت: سال گذشته با پیگیری های شهردار بیرجند و جلسات متعدد، مطالبات شهرداری از دولت تخصیص پیدا کرد و همین مسئله باعث افزایش قابل توجه بودجه بدون زیاد شدن عوارض شد.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: بهینه سازی بودجه، اغنا سازی و کنترل مدیریت موجب شد که سال گذشته 40 درصد بودجه شهری نسبت به سال 96 افزایش پیدا کند که به تناسب تخصیص و تحقق بودجه نیز نسبت به سنوات گذشته بیشتر شد و نشان دهنده شتاب رو به جلو شهرداری است.
وی گفت: بودجه سال گذشته 78 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با پیگیری های انجام شده 102 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و امسال هم 120 میلیارد تومان بودجه برای شهرداری پیش بینی شده که امید است با کار جهادی تا مرز 150 میلیارد تومان تخصیص یابد.
تقی زاده با بیان اینکه رویه جدید در تخصیص بودجه شهرداری مشارکت دستگاه های اجرایی و کمک گرفتن از بودجه دولتی بوده است افزود: این موضوع در رشد پروژه های عمرانی شهر اثرگذار بوده به طوری که زیباسازی آیلند خیابان ها، تعریض و تملک برخی معابر و احداث پارک های جدید از جمله این پروژه ها است.
وی با اشاره به برنامه های پیش رو در حوزه مدیریت شهری بیرجند بیان کرد: احداث پارک و فضای سبز در خیابان انقلاب، تبدیل کانال مهرشهر به بزرگترین پارک خطی، اجرای پروژه پیاده راه خیابان جمهوری، تکمیل فرهنگسرا تا پایان سال، اجرای پارک جنگلی در معصومیه، اجرای باغ ایرانی در ابوذر و ساخت میدان بزرگ اجتماعات از دیگر پروژه های مهم شهری است که امسال تمرکز شهرداری بر اجرای آنها خواهد بود.
رئیس شورای شهر بیرجند یکی از خدمات مهم شهرداری در شمال شهر را توزیع مناسب امکانات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد بودجه شهرداری توسط ساکنان منطقه جنوب شهر تامین می شود، اما 70 درصد اعتبارات در شمال شهر هزینه شده تا توزیع امکانات متعادل شود.
وی اظهار داشت: اجرای خط انتقال لوله آب به فضای سبز یکی از زیرساخت های مهم در منطقه شمال شهر بوده و ساخت چهارشنبه بازار با صرف سه میلیارد تومان اعتبار، آسفالت خیابان ها و کوچه های مهرشهر علیرغم اینکه راه و شهرسازی به برخی تعهدات خود عمل نکرده بود و تعیین تکلیف شدن پروژه فرزان بعد از 14 سال از مهمترین اقدامات سال 97 شهرداری در منطقه شمال شهر بوده است.
تقی زاده یادآور شد: یکی از علت های تاخیر در بهره برداری از پروژه فرزان و پل موسی بن جعفر (ع) که بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده همگام نبودن شرکت های خدمات رسان با شهرداری است اما امیدواریم تا چند روز آینده با حضور مقام کشوری این پروژه را افتتاح کنیم.
وی از بهره برداری 18 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده در هفته آینده خبر داد و گفت: بازنگری طرح تفصیلی شهر نیز با مشارکت حوزه شهری و شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند یکی از برنامه های مهم شهرداری را اجرای طرح مدیریت پسماندها عنوان کرد و گفت: قرداد اولیه با پیمانکار منعقد شده و امیدواریم با کمک استانداری بتوانیم از پساب فاضلاب مشکل آبیاری فضای سبز بیرجند را برای همیشه رفع کنیم.
وی تصریح کرد: شهرداری آمادگی دارد فضای سبز مطلوبی را برای شهر در 450 هکتاری بلوار شهید ناصری یا 38 هکتاری اراضی پادگان ایجاد کند.
تقی زاده افزود: شورای شهر و شهرداری با نحوه بارگذاری واحدهای مسکونی روی اراضی 450 هکتاری مخالف و معترض است چرا که با توجه به خطر جدی سیلاب در این منطقه آینده منازلی که ساخته شود در خطر خواهد بود.
وی گفت: در صورت موافقت می توان این اراضی را به یک منطقه گردشگری مناسب تبدیل کرد که نیاز است تصمیم مشابه آنچه پیش از این در خصوص بلوار صیاد شیرازی گرفته شده در خصوص اراضی پادگان نیز اخذ شود.
وی یکی از رویکردهای شورای شهر را توجه به دغدغه شهروندان در خصوص نحوه مزایده های بنیاد مستضعفان عنوان کرد و گفت: مزایده های بنیاد مستضعفان علیرغم تاکیدات متعدد باعث افزایش قیمت اراضی شهری شده که باید تدبیر اساسی برای آن اندیشیده شود.
تقی زاده ادامه داد: از طرفی مبالغی که بنیاد مستضعفان از محل فروش املاک به دست می آورد باید مشخص شود که کجا هزینه می کنند اما هنوز گزارش قانع کننده ای در این باره دریافت نکرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه فروش املاک بافت تاریخی و قدیمی از جمله ارگ بهارستان توسط بنیاد مستضعفان سیاست مطلوبی به نظر نمی رسد گفت: همین رویکرد در خصوص بند دره را شاهد هستیم در صورتی که اگر این میراث های شهر در اختیار میراث فرهنگی یا شهرداری قرار گیرد به نحوه مطلوب برای استفاده شهروندان می توان از آن بهره برداری کرد.
رئیس شورای شهر بیرجند اظهار داشت: تاکنون آنچه مدیران سابق و فعلی بنیاد مستضعفان در خصوص هزینه کرد عواید فروش املاک ارایه کرده اند، اقناع کننده نبوده است.
وی بیان کرد: دستور و ماموریت مقام معظم رهبری در خصوص املاک در اختیار بنیاد مستضعفان این است که عواید آن مصروف مردم مستضعف شهر شود و استناد به برخی بخشنامه ها توسط مدیر سابق این نهاد نشان می دهد که خروج سرمایه وجود داشته و تمام عواید در استان مصرف نشده است.
تقی زاده گفت: فروش ساختمانی که ثبت ملی شده به بخش خصوصی به طوری که پس از آن کسی اجازه ورود به ملک را نداشته باشد به اقتضای اینکه سند مالکیت دارد، معقول و منطقی به نظر نمی رسد.
وی یکی از نیازهای فعلی شورای شهر و شهرداری را تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان دانست و گفت: شوراها در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اند و بخشی از اختیارات شوراها کاهش یافته است.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند یادآور شد: سال گذشته این شورا 160 جلسه رسمی و فوق العاده برگزار کرد که ماحصل آن 425 مصوبه بوده است.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.