وحید ضیائیان احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید نهال فاقد مجوز یا شناسامه باعث شیوع آفات در باغات می شود و ورود نهال آلوده به آفت یا بیماری به یک باغ به سایر باغ های مجاور نیز سرایت می کند.
وی بیان کرد: در شرایطی که خشکسالی های چندین ساله درختان را به شدت ضعیف کرده است، شیوع آفات با شدت بیشتری گسترش پیدا می کند و خسارت های هنگفتی به باغداران وارد می کند.
مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: به طور مثال آفت کرم خراط در خراسان جنوبی در دهه 80 به دلیل ورود نهال گردوی آلوده از یکی از استان های همجوار منتقل شد که متاسفانه تمام باغات گردوی استان را درگیر کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد درختان گردو شهرستان درمیان آلوده به آفت کرم خراط است که از سایر شهرستان ها به درمیان منتقل شده است.
ضیائیان احمدی اظهار داشت: آفات مختلف از جمله آفات درختان چوبخوار توان پرواز در سطح چند کیلومتر را ندارند و اصلی ترین عامل انتقال آن ورود و کاشت نهال آلوده در منطقه است.
وی از کشاورزان خواست نهال خود را از نهالستان های دارای مجوز و زیر نظر کمیته فنی جهاد کشاورزی استان تهیه کنند و در صورت تهیه نهال از سایر مکان های معتبر، قبل از کاشت نهال برای اطمینان از سالم بودن، به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.
وی افزود: نهال‌کارانی که قصد احداث باغ دارند برای تهیه نهال های شناسنامه دار با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ضمن تکمیل فرم مربوط، به نهالستان موردنظر معرفی می شوند.
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.