محمدحسن غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قنات عباس آباد در خیابان موسی بن جعفر (ع) و قنات معصوم آباد در محل چهارشنبه بازار کنونی در وضعیت حادتری نسبت به سایر قنوات قرار دارند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 6 هزار و 252 رشته قنات در استان وجود دارد که 51 رشته در داخل حریم شهرها بوده و در صورت عدم رسیدگی به آنها، خطرات زیادی برای شهروندان در پی خواهد داشت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: شهرداری و دفتر امور شهری استانداری باید برای احیا و مرمت قنوات داخل حریم شهرهای استان چاره اندیشی کنند چون مشکل اجتماعی دارد و ما نمی توانیم ورود پیدا کنیم.
وی یادآور شد: باید مسئولان با اختصاص اعتبار به بازسازی و مرمت این قنات ها از خطرهای احتمالی جلوگیری کنند تا مانند حادثه ای که چند سال پیش در قنات عباس آباد بیرجند و ریزش منزل مسکونی شد تکرار نشود.
غلامی گفت: برخی قنات ها از جمله امیرآباد شور، حاجی آباد و علی آباد بیرجند از زیر منازل مسکونی عبور کرده و مصارف کشاورزی دارد لذا با توجه به افزایش بارندگی های اخیر هر لحظه احتمال ریزش آنها هست.
وی افزود: از آنجایی که قنوات تحت تاثیر بارندگی ها قرار می گیرند و با توجه به بارندگی های خوبی که زمستان امسال در استان شاهد هستیم این قنوات آبگیری خواهند شد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: قنواتی که عمق مادر چاه آنها پایین است دیرتر آبگیری می شوند لذا خشکسالی به قوت خود باقی مانده و این بارندگی ها در آبگیری قنوات تاثیر چندانی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان قنات خیز کشور است اظهار داشت: بخش زیادی از قنوات داخل حریم شهرها خشک شده اند که ظرفیت خوبی برای صنعت گردشگری محسوب می شوند.
غلامی عنوان کرد: سالانه بازسازی و مرمت 220 رشته قنات در دستور کار قرار دارد که امید است سال آینده با افزایش اعتبار بتوان قنات های بیشتر را احیا و مرمت کرد.
وی یادآور شد: امسال هفت میلیارد و 800 میلیون تومان برای احیا و مرمت قنوات به استان اختصاص یافت که این رقم در سطح کشور 69 میلیارد تومان بوده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: سال آینده مجموع اعتبار اختصاص داده شده برای احیا و مرمت قنوات کشور به 140 میلیارد تومان افزایش یافته که سهم خراسان جنوبی نیز بدون شک افزایش خواهد یافت.
7557* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.