مهدی عصمتی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت گندم در استان از اردیبهشت ماه آغاز شد و تا پایان تیرماه تولید 65 هزار تن این محصول قابل پیش بینی است.
وی گفت: تاکنون 6 هزار و 800 تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که از این میزان 6 هزار و 514 تن در سامانه ثبت و در صف پرداخت قرار دارد.
وی یادآور شد: قیمت گندم ثبت شده در سامانه مذکور هشت میلیارد و 660 میلیون و 200 هزار تومان است که تاکنون 50 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: گندم کاران نگران پرداخت مطالبات خود نباشند چون به زودی چهار میلیارد و 400 میلیون تومان طلب باقی مانده کشاورزان نیز پرداخت می شود.
وی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از یکهزار و 300 تا یکهزار و 306 تومان با توجه به نوع کیفیت و پاکی گندم متفاوت است.
وی با بیان اینکه 21 مرکز خرید تضمینی در استان فعال است ادامه داد: هزینه خرید تضمینی گندم با اولویت تحویل به سیلوها و مراکز خرید و ثبت در سامانه بانک کشاورزی پرداخت می شود.
عصمتی پور سطح زیر کشت محصول گندم استان را 21 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال زراعی 95 - 96 کاهش پنج درصدی را نشان می دهد.
وی بیان کرد: کاهش نزولات آسانی، کاهش میزان رطوبت نسبی، افزایش ساعات آفتابی ماهانه و برعکس افزایش روزهای یخبندان و افزایش میزان تبخیر و تعرق از جمله دلایل کاهش میزان تولید گندم در استان است.
وی با اشاره به خشکسالی های 19 ساله استان اظهار داشت: تداوم خشکسالی بر دبی خروجی چاه های کشاورزی تاثیر منفی گذاشته و این عامل سبب کاهش سطح زیر کشت برخی اراضی کشاورزی شده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.