به گزارش ایرنا علیرضا پیرتاج روز سه شنبه در نشست خبری افزود: با اجرای طرح تعادل بخشی و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی از مجموع 185 میلیون مترمکعب کسری مخازن در سال 92 اکنون علیرغم کاهش ریزش های جوی 120 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی داشته ایم.
وی بیان کرد: با هوشمندسازی یکهزار و 720 کنتور چاه های برقی کشاورزی در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی قابل توجهی شده است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: هزینه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی طبق قانون بر عهده مالکان است اما در خراسان جنوبی با رایزنی هایی که انجام شد هزینه همه این کنتورها از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.
وی گفت: بنا به پیشنهاد هیات وزیران در 20 مرداد ماه 87 ضوابط ایجاد تعادل بین منابع و مصارف به تصویب رسید و براساس بند 6 این مصوبه، تشکیل شورای حفاظت در استان ها با ترکیب اعضای مشخصی در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار گرفت.
پیرتاج ادامه داد: در بحث مدیریت منابع آب در دولت های نهم، دهم و یازدهم تغییر رویکرد داشته ایم که سیاست وزارت نیرو و دولت ها بحث های توسعه محوری در زمینه منابع آب بوده است.
وی گفت: قبل از دولت دهم حدود هشت جلسه شورای عالی آب کشور و تاکنون 80 جلسه شورای آب تشکیل شده که مصوبات و تصمیمات خوبی نیز در بر داشته است.
وی افزود: بر اساس بند سه مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور، طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شامل 15 پروژه به تصویب رسید که چهار مورد آن در دستگاه های خارج از وزارت نیرو مانند سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان زمین شناسی و مابقی پروژه های تخصصی وزارت نیرو هستند.
پیرتاج اظهار داشت: حفر چاه در دشت های مطالعاتی، خرید چاه های کشاورزی کم بازده، تشکیل گروه های گشت بازرسی، جایگزینی پساب فاضلاب با چاه های کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند، تشکل های آب بران، بازار محلی آب و سایر عمده این پروژه ها هستند.
وی گفت: خراسان جنوبی از سال 85 - 86 و قبل از تصویب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در برخی پروژه ها از جمله گشت های بازرسی و هوشمندسازی فعال بوده است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر 16 گروه گشت مشترک با مشارکت 50 نفر از بخش خصوصی در زمینه گشت و بازرسی از منابع آب استان فعالیت دارند.
دهیار روستای چهکند گل نیز در این نشست درباره بستر رودخانه این روستا و روستای شهرستانک گفت: اهالی روستای شهرستانک خوسف مردادماه امسال نسبت به کندن درختان گز از بستر رودخانه اقدام کردند که موضوع در اسرع وقت گزارش داده شد.
وحید رضایی ادامه داد: پرسنل پاسگاه ویژه منابع طبیعی در نخستین فرصت به محل مراجعه و پس از بازدید و بررسی موضوع برای فرد متخلف تشکیل پرونده داد و خسارت برآورد و جریمه اخذ و درخواست اعمال ماده 59 داده شد.
وی گفت: با در نظر گرفتن جنبه زیست محیطی و تبعات منفی ریشه کنی درختچه های گز به عرصه منابع طبیعی منطقه، نامبرده متعهد شد با نظارت کارشناس جنگل منابع طبیعی در فصل نهال کاری نسبت به کشت و مراقبت یکهزار اصله نهال بادامشک در منطقه اقدام کند.
دهیار روستای چهکند گل اظهار داشت: با توجه به تخلفات مذکور اما 13 مهر مجدد بستر رودخانه سنگ چین شد همچنین گزارش هایی در خصوص برداشت غیرمجاز شن و ماسه به دستگاه های اجرایی ارایه شد که تاکنون اقدامی برای جلوگیری از این تخلفات انجام نشده است.
وی با بیان اینکه تخلفات بستر این رودخانه سبب ضرر و زیان های زیادی به روستاهای پایین دست شده است یادآور شد: حرف آخر ما این است که لوله گذاری ها جمع آوری و وضعیت مانند قبل شود.
مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در ارتباط با این رودخانه گفت: تخلفات بستر این رودخانه در 2 مرحله متوقف شد و کارشناس ما به صورت رسمی از رودخانه بازدید کرده است.
مجتبی رضایی افزود: اگر اطلاعات محلی نباشد از دست ما کاری ساخته نیست و احداث سنگ چین در بستر رودخانه به طول 30 متر جزو تخلفات گزارش شده است.
وی با بیان اینکه آنچه انجام شده بدون نظارت و هماهنگی شرکت آب منطقه ای بوده است گفت: این پرونده عملا از دسترس آب منطقه ای خارج شده و در دستگاه قضا در حال پیگیری است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.