به گزارش ایرنا نزول رحمت الهی که از روز گذشته (دوشنبه) در تمامی شهرستان های خراسان جنوبی آغاز شد و هم اکنون نیز در برخی نقاط با ملایمت و برخی نقاط با شدت ادامه دارد موجب شادمانی مردم این استان کویری شده است.
مردم در برخی روستاهای شهرستان های قاینات، زیرکوه، درمیان و فردوس پس از خشکسالی های چند ساله که پیامدهای ناشی از آن همچنان ادامه دارد، علاوه بر پخت غلور، به درگاه ایزد منان سجده شکر به جای آوردند.
نزول رحمت الهی علاوه بر اینکه باعث تلطیف هوا شده، آبیاری زمین و آبگیری سازه های آبی را در پی داشته است.
همچنین بارش برف زمستانی مناطق کوهستانی و قله های مرتفع خراسان جنوبی به خصوص روستاهای کوهپایه ای بخش آیسک را سفید پوش کرده و ارتفاع برف در کریمو، مصعبی و گردنه کاخک به 30 تا 50 سانتیمتر رسیده است.
بارش های 24 ساعت گذشته باعث سرریز شدن بندهای امیرشاه و بند دره در اطراف شهر بیرجند، بند ذخیره آب شهرداری در آیسک و سازه سنگ و ملات سیوجان شده و وقوع روان آب را در نقاط کوهپایه ای استان در پی داشته است.
فعالیت سامانه بارشی که از روز گذشته در خراسان جنوبی آغاز شد، امروز و فردا در منطقه سبب بارش شدید باران، بارش برف، تشکیل مه و جاری شدن روان آب و آبگرفتگی معابر خواهد شد.
یکی از کشاورزان شهرستان قاینات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز خرسندی از نزول رحمت الهی گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته بارندگی های خوبی در منطقه داشته ایم.
علی تقی نژاد افزود: خشکسالی های چندین ساله باعث ناامیدی مردم شده بود اما باران های خوب در سال جاری به خصوص در 24 ساعت گذشته مردم را امیدوار کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال هم بارندگی های خوبی در استان داشته باشیم تا گوشه ای از خشکسالی های متوالی جبران شود.
تقی نژاد گفت: اگرچه بارش باران به بخشی از زمین های زراعی کشاورزان آسیب وارد کرده، اما این بارش موهبتی الهی است که خداوند پس از سال ها خشکسالی نصیب مردم کرده و کشاورزان و دامداران را شادمان ساخته است.
یکی از کشاورزان روستای گیت شهرستان درمیان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خوشحالم که امسال بارندگی های خوبی را شاهد بودم، این میزان در فصل زمستان امسال بی نظیر و نسبت به پارسال بی سابقه است.
علیرضا رضایی افزود: بارش باران باعث شد تا مردم این روستا به شکرانه بارش باران، نماز شکر بخوانند و غلور طبخ کردند.
وی بیان کرد: بارش خوب باران باعث وقوع روان آب و آبگیری بندهای خاکی منطقه شده و برخی بندهای خاکی سرریز شده است.
رضایی با بیان اینکه خشکسالی های پیاپی خسارت زیادی به کشاورزان و دامداران منطقه وارد کرده است، اضافه کرد: باران بسیار خوب در سال جاری موجب شد مردم امیدوار و خوشحال شوند.

**بارندگی ها در خراسان جنوبی 39 میلیمتر افزایش یافت
کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به صورت میانگین از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (12 ظهر سه شنبه) 43 میلیمتر بارندگی در استان داشته ایم که نسبت به بلند مدت یعنی 25 سال گذشته 20 درصد کاهش دارند.
جواد نخعی افزود: اما بارندگی های سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 39 میلیمتر افزایش دارد؛ در مدت مشابه سال زراعی گذشته تنها چهار میلیمتر بارندگی در استان داشته ایم.
وی گفت: در 24 ساعت گذشته مهوید فردوس با 48 میلیمتر باران بیشترین میزان بارندگی های استان را به ثبت رسانده است.
نخعی با اشاره به پیش بینی های فصلی بارندگی طی سه ماه آینده هم گفت: سه ماه آینده بارندگی های نرمالی را در استان خواهیم داشت که بارندگی نرمال در استان 68 میلیمتر است، همچنین دمای هوای استان نیز یک یا 2 درجه افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: در 24 ساعت آینده شهرستان های شرقی و جنوبی استان شامل مناطق حاجی آباد زیرکوه، نهبندان، سربیشه و مناطق درح، زهان و آرین شهر بارندگی های خوبی را شاهد خواهند بود.
کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سامانه بارشی ظهر فردا (چهارشنبه) از استان خارج می شود و پس از آن تغییرات دمایی محسوس است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.