به گزارش ایرنا، محمد علی خاشی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشنامه های مکرر از ابتدای امسال با برگشت تحریم ها صادر شده که شامل محدودیت هایی از جانب ایران بوده تا از خروج برخی کالاها جلوگیری شود که شاهد گرانی نباشیم.
وی افزود: گمرک سازمانی با سبقه تاریخی بسیار طولانی است و ساختمانی با قدمت 100 ساله در درح، همچنین گمرک چند صد ساله یزدان شهر حاجی آباد که آثار تاریخی آن باقی مانده گواه بر این مدعا است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این نشان می دهد که خراسان جنوبی از دیرباز به عنوان یکی از دروازه های تجاری کشور به شمار می رفته است.
وی با اشاره به کم رنگ شدن فعالیت گمرک استان در سنوات منتهی به انقلاب اسلامی عنوان کرد: در این مدت تنها یک دفتر گمرکی در بیرجند فعال بود که بیشتر کار قضایی در موضوعات قاچاق را انجام می داد.
خاشی بیان کرد: بعد از سال 72 با توسعه واحدهای گمرکی چهاربازارچه مرزی و یک گمرک رسمی در مرز ماهیرود، گمرک فرودگاه و گمرک امانات پستی راه اندازی شد.
وی افزود: در سال های اخیر هم راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در بیرجند و مرز ماهیرود زمینه ای برای گسترش فرآیند صادرات از مرزهای استان شده است.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از صادرات 580 میلیون دلار کالای صادراتی توسط گمرک ماهیرود و مرز استان در 10 ماه گذشته خبر داد و گفت: با این وجود در 2 مقطع زمانی دولت افغانستان به خاطر برخی شرایط محدودیت هایی برای مرز استان ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: شهریور ماه دولت افغانستان برای چهار قلم کالای اساسی که بخش اعظمی از صادرات استان را شامل می شود محدودیت ایجاد کرد و بعد از آن صادرات آهن آلات، کاشی و سرامیک، سیمان و مشتقات نفتی برای مدتی متوقف شد.
خاشی با بیان اینکه محدودیت مذکور دوباره در ماه اخیر ایجاد شده است افزود: استاندار خراسان جنوبی در سفر به افغانستان این موضوع را پیگیری کرده و آمادگی داریم هر زمان محدودیت رفع شود روند به حالت اول باز گردد.
وی یادآور شد: از زمان انتصاب معتمدیان به عنوان استاندار اقدامات موثری برای گمرکات مرزی و بازارچه ها انجام شد که یکی از آن موارد، سامانه های جامع امور گمرکی بود.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: پیش از آن فقط این سامانه ها در بیرجند و مرز ماهیرود بود ولی با دستور استاندار سامانه جامع امور گمرکی در بازارچه مرزی یزدان و گلورده و دوکوهانه راه اندازی می شود.
وی بر مراودات 2 جانبه ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی انتظار می رود مدیران روابط خارجی پیگیر رفع محدودیت ها باشند.
خاشی ادامه داد: تمام دغدغه ما این است که مردم ساکن در مسیر این تجارت از منافع مرز بی بهره نشود زیرا همین تعداد کامیونی که در روز تردد می کرده برای مردم اشتغالزا بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با رفع محدودیت مرز از طرف دولت افغانستان شاهد رونق بیشتر در بحث تجارت باشیم.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به سختی کار نیروهای گمرک در مرز ماهیرود گفت: کارکنان برای اعزام به این گمرک مرزی باید قبل از اذان صبح از مرکز استان حرکت کنند تا به موقع در محل خدمت حاضر باشند.
وی ادامه داد: گاهی اگر از این سختی راه گلایه می کنند شرایط سخت جنگ اقتصادی به آنها یادآوری می شود و می دانند که گمرک در خط مقدم این جبهه اقتصادی است.
خاشی یادآور شد: نیروهای گمرک تمام سختی ها را به جان می خرند تا فشار کمتری به مردم در شرایط سخت اقتصادی وارد شود.
وی شعار امسال سازمان جهانی گمرک را مرزهای هوشمند برای حمل و نقل، مسافرت و تجارت بدون وقفه اعلام کرد و گفت: در حوزه گمرکات استان دستور از وزارت کشور وجود دارد که شبانه روزی به خصوص در مرز ماهیرود ارایه خدمت کنیم.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی یادآور شد: اکنون بالغ بر 25 درصد خدمات گمرکات خراسان جنوبی برای استان و مابقی برای سایر استان ها است که کالاهای خود را از طریق مرز استان به افغانستان صادر می کنند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.