حمید مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراسم افتتاحیه این جشنواره صبح روز دوشنبه ششم اسفند در شهرستان خوسف و مراسم اختتامیه همان روز در بیرجند برگزار می شود.
وی اظهار داشت: جشنواره منطقه ای ابن حسام با هدف معرفی این شاعر ایرانی در سطح منطقه ای و ملی برگزار می شود و امسال در جشنواره شعر موضوع پژوهش آثار ابن حسام را لحاظ کردیم و علاوه بر شعر که بخش اصلی جشنواره است بخش جنبی و پژوهشی اضافه شد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در بخش پژوهشی معرفی آثار و شرح احوال ابن حسام را در قالب مقاله نویسی در اولویت قرار دادیم که چهار مقاله در این بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و بقیه آثار شعر هستند.
وی بیان کرد: فراخوان ارائه مقاله در شهریور ماه امسال آغاز شد که تا 14 دی ماه جاری ادامه داشت و آثاری از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید.
مرادی گفت: آثار رسیده به دبیرخانه توسط تیم داوری شامل 9 نفر از استادان دانشکده های ادبیات دانشگاه های شرق کشور داوری و 15 بهمن ماه 12 اثر برگزیده توسط تیم داوری در بخش شعر و مقاله اعلام می شود.
مولانا محمد بن حسام‌الدین حسن بن شمس‌الدین محمد خوسفی مشهور به ابنِ حسام سال 783 هجری قمری در روستای خوسف در منطقه قُهستان به دنیا آمد و خاندان او اهل فضل و علم و ارشاد بوده‌ اند.
از آثار ابن حسام می‌توان به دیوان اشعار، خاوران‌نامه، رساله نثراللآلی، دلایل النبوة و نسب‌نامه اشاره کرد و دیوان او شامل اشعاری در قالب‌های قصیده، ترجیع‌بند، مسمط و ترکیب‌بند است.
آرامگاه ابن حسام خوسفی در سال 920 هجری قمری بر روی تپه ای سنگی بین مزارع‌ خوسف ساخته شد و در سده 13 مورد مرمت قرار گرفت. این بنای کوچک شامل اتاقکی است با فرم هشت ضلعی که نقشه فضای داخلی آن به صورت چلیپایی است.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.