غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان مرزی خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تعداد قنوات در سطح ایران و جهان است.
وی بیان کرد: از سال 57 تا 94 تعداد 2 هزار و 498 رشته قنات و از آن زمان تاکنون 117 رشته قنات در سطح استان مرمت و بازسازی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: حفظ و حراست از منابع تاریخی، کهن و بی نظیر استحصال آب و افزایش بهره وری و استفاده بهینه از آب قنوات در امور کشاورزی، شرب و بهداشت از جمله نتایج کیفی پروژه احیا و مرمت قنوات در استان است.
وی ادامه داد: تثبیت و پایدار کردن اشتغال و حفظ کانون های سکونت در روستاها، تامین آب شرب و بهداشت روستاهای فاقد شبکه های آبرسانی و استحصال ارزان و آسان آب در سالهای متمادی پس از بازسازی و مرمت قنوات از دیگرنتایج اجرای این پروژه هاست.
قوسی یادآور شد: قنوات استان در اثر حفر و استخراج بی رویه آب از چاه های عمیق، نیمه عمیق و حوادث غیر مترقبه نظیر سیل، زلزله و مهمتر از همه خشکسالی های طولانی مدت دچار خسارت های فراوانی شده است.
وی گفت: هم اکنون بیش از 6 هزار و 200 رشته قنات در استان با آبدهی متوسط هر رشته حدود 1.5 لیتر در ثانیه جریان دارد که حدودا 25 درصد آب مورد نیاز کشاورزی و شرب استان را تامین می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برای ارتقای بهره وری مصرف آب در استان اقدامات فنی و زیربنایی شامل مرمت و بازسازی قنوات، احداث استخر دومنظوره، انتقال آب با لوله، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، آبیاری کم فشار، آبیاری تحت فشار، جاده دسترسی به مزارع و سایر انجام شده است.
7557 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.