با اتمام مطالعات مقدماتی راه آهن چابهار به مشهد در شرق کشور، عبور این خط از مسیر بیرجند - قاین - گناباد و کالشور در سال 89 به تصویب رسید و پس از آن خراسان جنوبی همچنان تا تحقق این خواسته به دنبال مطالبه گری است.
خراسان جنوبی 14 سال پیش در کنار خراسان رضوی و خراسان شمالی تاسیس شد و پیش از آن، این منطقه تحت لوای خراسان بزرگ سهم ناچیزی از اعتبارات کشور را می گرفت اما پس از استان شدن تحولات بزرگی در زیرساخت های این منطقه روی داد.
از همان ابتدای تشکیل استان خراسان جنوبی و حتی قبل از آن مسئله راه آهن شرق کشور که قرار بود چابهار را به مشهد وصل کند در فکر نمایندگان استان های خراسان و سیستان و بلوچستان نمود پیدا کرد.
پایه های راه ‌آهن چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد قرار است ‌در استان‌ های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به زمین کوبیده شود.
این طرح ریلی از بندر چابهار در سواحل شمالی دریای عمان آغاز و بعد عبور از شهرهای ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند به محور راه‌آهن بافق ـ مشهد ختم می شود .
آنطور که مسئولان می گویند ایجاد یک مسیر ترانزیت ریلی از دریای عمان تا کشورهای آسیای میانه جزو اهداف مهم پیاده سازی این خط ریلی در شرق کشور است. ضمن آنکه توسعه منطقه‌ای، اجتماعی و امنیتی جنوب شرق کشور از دیگر مزایای آن خواهد بود. به عقیده برخی کارشناسان ساخت این خط‌ آهن به افزایش درآمد ناخالص ملی نیز می‌انجامد.
خراسان جنوبی به عنوان دالان اقتصادی شرق کشور زیرساخت مناسبی در حوزه جاده ندارد و بسیاری از راه های استان هنوز دوبانده نشده اما با این حال بار سنگین ترانزیت کالا با کامیون را به دوش می کشد که اگر راه آهن در این مسیر راه اندازی شود قطعا سنگینی این بار کاهش و سهولت سفر و حمل بار افزایش می یابد.
از طرفی مرز مشترک با افغانستان فرصت مغتنمی است که می تواند خراسان جنوبی را به گذرگاه فعال صادراتی تبدیل کند و لازمه آن ایجاد زیرساخت های مهم حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی است.
دولت تدبیر و امید از همان ابتدای کار قفل چندین ساله مصوبه راه آهن چابهار - مشهد را گشود و تاکنون نیز گام های ارزشمندی برای به ثمر رسیدن آن برداشته است.
اتصال مرکز خراسان جنوبی به شبکه راه آهن بدون شک توسعه و پیشرفت را به همراه دارد. با توجه به اینکه ماه ها قبل از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خبر امیدوار کننده ای برای شروع کلنگ زنی خط اتصال بیرجند به راه آهن کالشور داده شد، انتظار می رود که دولت و نمایندگان مجلس مانند گذشته تا به سرانجام رسیدن این پروژه، مطالبه برحق مردم استان خراسان جنوبی را پیگیری کنند.
امید است در سال های نه چندان دور انتظارها به پایان برسد و مردم این خطه مرزی و کویری نیز صدای سوت قطار را از نزدیک بشنوند.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.