به گزارش ایرنا حسین حسین پور روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد جمعیت عشایر استان را زنان این جامعه تشکیل می دهند.
وی گفت: یکی از اهداف اداره کل امور عشایر توانمندسازی جامعه زنان عشایر استان برای مشارکت و ارتقای مهارت های فردی برای افزایش درآمد خانوار است.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در این زمینه 45 صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری با یکهزار و 585 نفر عضو و سرمایه بیش از هفت میلیارد ریال در استان فعال است.
وی اضافه کرد: توانمندسازی جامعه محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی از زنان، ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی زنان عشایر از طریق برنامه های آموزشی، تجمیع پس انداز خانوار های عشایری برای تامین مالی فعالیت های درآمدزا و در نهایت افزایش درآمد خانوار عشایری از طریق پرداخت وام کم بهره برای فعالیت های درآمدزا از جمله اهداف راه اندازی این صندوق هاست.
حسین پور با اشاره به اختصاص مبلغ 110 میلیون ریال کمک بلاعوض به صندوق های خرد زنان عشایر یادآور شد: همچنین 6 هزار و 450 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد پنج ساله با سرانه 250 میلیون ریال به ازای هر صندوق در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه اداره عشایر در طرح توسعه پایدار اشتغال روستایی و عشایری تنها نام آن را یدک می کشد گفت: برای اجرای این طرح بایستی از تجربه ها و پروژه های گذشته نیز استفاده شود در غیر این صورت با طی کردن روند جدید تنها زمان را هدر داده ایم.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی اضافه کرد: در طرح مذکور منطقه عشایری بالای 20 خانوار دیده نشده است در حالیکه باید زمینه ای فراهم شود تا جامعه عشایری از این امکان برخوردار شوند.
وی گفت: در حال حاضر 43 منطقه عشایری استان امکان ارتباط وجود ندارد و 87 درصد جامعه عشایری استان از امکانات ارتباطی برخوردار و مابقی فاقد امکانات ارتباطی هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: 36 سال گذشته مطالعات بیش از یکهزار و 100 روستای استان در زمینه های مختلف تهیه شده است.
علی اصغر آسمانی مقدم افزود: برای اجرای طرح توسعه پایدار اشتغال روستایی و عشایری باید از تجربیات و مطالعات بنیاد مسکن استان همچنین سایر استان ها استفاده کرد.
وی ادامه داد: در حالیکه حدود 80 درصد بستر کار برای اجرای طرح توسعه پایدار روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فراهم شده است نباید مجری این طرح را تنها 2 دانشگاه بیرجند در نظر گرفت.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.