به گزارش ایرنا مجتبی فاطمی روز یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت سوم دی روز ملی ثبت احوال اظهار داشت: لازم است نهادهای ذیربط و روحانیون مردم را به داشتن فرزند بیشتر ترغیب کنند تا به این باور برسند که هیچ وقت فقر مانعی برای فرزند دار شدن نیست.
وی با اشاره به آمار وفات در استان افزود: هشت ماه امسال ۲ هزار و ۴۳۶ واقعه فوت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش دارد.
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در خصوص آمار ازدواج و طلاق گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه چهار هزار و 636 واقعه ازدواج در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چهار درصدی را نشان می ‌دهد.
وی بیان کرد: در واقعه ازدواج متاسفانه هر سال به دلایل مختلف از جمله وضعیت اقتصادی و سخت‌گیری خانواده ها با کاهش مواجه هستیم و اکنون خراسان جنوبی رتبه 15 کشور را دارد.
فاطمی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه 28 طلاق را در کشور دارد گفت: از سال 92 تاکنون هیچ افزایش طلاقی در استان نداشته ایم.
وی با اشاره به اهمیت اسناد هویتی برای مردم و جامعه اضافه کرد: 280 هزار فقره شناسنامه جلد قرمز در استان به صورت مکانیزه تعویض شده که این کار از بسیاری سوءاستفاده ها پیشگیری می کند.
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بیش از 99 درصد اسناد این اداره کل با گواهی ولادت است گفت: دهیاران، شبکه بهداشت و شوراها نیز در ثبت وقایع حیاتی همکاری خوبی با ثبت احوال دارند.
وی از صدور کارت هوشمند ملی به عنوان یک پروژه عظیم در کشور یاد کرد و افزود: اگر استفاده از کارت هوشمند ملی امسال اجرایی می شد شاید بسیاری از مشکلات بازار اقتصادی نیز اتفاق نمی افتاد.
فاطمی یادآور شد: فقط 80 هزار نفر از جمعیت بیش از 560 هزار نفری واجد شرایط در استان خراسان جنوبی کارت ملی هوشمند دریافت نکرده اند که از این لحاظ جزو استان های برتر هستیم.
وی تاکید کرد: استفاده از کارت ملی هوشمند در پیشگیری از فرارهای مالیاتی، سوء استفاده و فسادها بسیار موثر است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از ورود کارکنان این اداره به دورترین نقاط برای خدمات رسانی خبر داد و گفت: 16 هزار نفر از جمعیت در این مناطق اگر می خواستند کارت هوشمند ملی در مراکز شهرستان ها یا استان دریافت کنند باید هر کدام حداقل 60 هزار تومان هزینه می کردند اما با حضور کارکنان ثبت احوال در این مناطق و برپایی ایستگاه های سیار، هزینه آنها به 22 هزار تومان کاهش یافت.
وی ادامه داد: مردم خراسان جنوبی تحت هیچ شرایطی اسم ائمه را عوض نمی کنند مگر موارد محدود که بیشتر دانشجویان بوده و سعی می کنیم آنها را از این کار بازداریم.
فاطمی گفت: بیشترین فراوانی نام در پسران امسال به ترتیب ابوالفضل، امیرحسین، امیرعلی، حسین و محمد و در دختران فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، زهرا و حلما بوده است.
وی با اشاره به تاریخ ایجاد ثبت احوال در کشور افزود: سوم دی ماه سال 1297 هجری شمسی اولین شناسنامه به نام بانو فاطمه ایرانی ثبت شده که از آن زمان 100 سال می گذرد.
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه ایرانیان همواره برای هویت فردی خود اهمیت قائل می شدند گفت: در زمان های قدیم وقتی فرزندی متولد می شد نام و تاریخ تولد او را در حاشیه کتاب ها می نوشتند که این نشان می دهد برای هویت افراد ارزش قائل بودند.
وی اظهار داشت: ثبت احوال خراسان جنوبی با کمترین تجهیزات اما بهترین خدمات هویتی را به مردم ارائه می دهد و امروز از حالت سنتی عبور کرده و به ارائه خدمات نوین رسیده است.
فاطمی با بیان اینکه امروز نگاه به ثبت احوال عوض شده و در سطح ملی شاهد رشد هستیم افزود: هم اکنون سطح دسترسی مردم به خدمات سجلی افزایش یافته به طوری که اگر 40 سال قبل صدور شناسنامه نوزاد 15 روز طول می کشید الان در کمتر از یک ساعت شناسنامه صادر می شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.