به گزارش ایرنا حسن رمضانی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: کارشناسان میراث فرهنگی کشور در بازدید از روستای خراشاد به این نتیجه رسیدند که صنعت پارچه بافی یا توبافی این روستا ظرفیت جهانی شدن را دارد و پیگیری هایی برای ثبت جهانی صنعت توبافی خراشاد با سازمان یونسکو انجام شد و این روستا در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت.
وی بیان کرد: پرونده ثبت جهانی روستای خراشاد به 2 زبان تهیه و به سازمان یونسکو ارسال شد که مورد تایید این سازمان قرار گرفت و قرار است ارزیابان یونسکو برای بررسی و ارزیابی پرونده ثبت جهانی پارچه بافی و آشنایی با توانمندی موجود در روستا فرداشب (دوشنبه) به استان سفر کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی دیدار با مسئولان استانی، بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بیرجند، آشنایی با صنایع دستی استان و بازدید از روستای خراشاد را از برنامه های 2 روزه گروه ارزیاب سازمان یونسکو در خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: با توجه به همزمانی سفر این گروه با ایام اربعین حسینی، آنان در برخی از آیین های عاشورایی استان نیز شرکت می کنند.
وی بیان کرد: پارچه بافی در روستای خراشاد خراسان جنوبی ریشه تاریخی دارد و قرن ها است که این صنعت در این روستا رواج دارد، همچنین توبافی خراشاد سال 95 ثبت ملی شد.
رمضانی گفت: قدمت برخی کارگاه‌های پارچه بافی در خراشاد به بیش ‌از یک قرن می‌رسد که تلاش داریم این شواهد پویا برای ارزیابان نمایان شود.
وی با اشاره به نتایج ثبت جهانی پارچه بافی روستای خراشاد افزود: ثبت جهانی خراشاد باعث می شود این روستا و صنعت پارچه بافی آن با هزینه سازمان یونسکو در سطح جهانی معرفی شود و خواهیم توانست از کمک های فنی و آموزشی سازمان یونسکو برای توسعه صنعت پارچه بافی خراشاد استفاده کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تاکنون یونسکو در موارد مشابه خدمات خوبی ارائه کرده است و ثبت جهانی یک صنعت دستی نقش موثری در معرفی و فروش آن در سطح جهان دارد.
وی اظهار داشت: مردم خراشاد تاکنون در حد توان همکاری های خوبی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی پارچه بافی روستا داشته اند.

** 170 کارگاه توبافی در خراشاد فعال است
عضو شورای اسلامی روستای خراشاد هم گفت: هم اکنون 170‌ کارگاه توبافی در این روستا فعال است که به دنبال گسترش کیفی و کمی این صنعت هستیم.
مسعود پورصدری در جمع خبرنگاران افزود: صنعت پارچه بافی در روستای خراشاد قدمت 300 ساله دارد که بعد از گذشت سه قرن در این روستا همچنان رونق دارد.
وی بیان کرد: اقدامات زیربنایی از جمله زیباسازی و مبلمان روستا برای ثبت جهانی صنعت پارچه بافی انجام شده است و نماد توبافی روستای خراشاد یکی از ملاک‌های ثبت جهانی بود که المان آن در ورودی روستا نصب شد.
عضو شورای روستای خراشاد گفت: با توجه به خشکسال های اخیر در منطقه باید از ظرفیت پارچه بافی روستای برای افزایش توان اقتصادی مردم بیشتر بهره ببریم و هر خانه به یک بنگاه اقتصادی صنعت پارچه بافی تبدیل شود که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی از راه اندازی فروشگاه مجازی برای فروش تولیدات زنان خراشاد به 2 زبان خارجی خبر داد و گفت: برای هر خانه ای که توبافی در آن انجام می شود یک کد اختصاص تهیه شده تا در این فروشگاه مجازی در هر نقطه ای از جهان بتوانند محصولات خود را به نمایش و فروش برسانند.
پورصدری بیان کرد: در گذشته برای صنعت پارچه بافی روستا فقط از رنگ های طبیعی استفاده می شد و در چند سال اخیر در برخی موارد از رنگ های شیمایی نیز استفاده می شود ولی با جهانی شدن این صنعت بیشتر از رنگ های طبیعی با کیفیت بالا استفاده خواهیم کرد.
وی گفت: همچنین برای تسهیل در روند تولید پارچه بافی 2 کارگاه رنگ ریزی و یک فروشگاه تجهیزات و فروش مواد اولیه این صنعت در روستا راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: به دنبال تنوع بخشی و افزایش کیفی محصولات تولیدی زنان روستا هستیم تا راحتر بتوانیم محصولات تولیدی خراشاد را در سطح کشور و جهان به فروش برسانیم.
حوله بافی روستای خراشاد سال 1395 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید و اکنون در آستانه جهانی شدن است.
خراشاد در 25 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.