مرتضی تقی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه همه ساله شکارچیان از اواخر شهریور اقدام به ساخت تله و نصب در زیستگاه های هوبره برای زنده گیری آن می کنند.
وی ادامه داد: همچنین بسیاری از سودجویان و دلالان از شهرستان ها و استانهای مجاور با حضور در روستاهای هدف و پرداخت مبالغ ناچیز باعث تحریک قشر بیکار در روستاها برای زنده گیری پرنده هوبره می شوند و طبق بررسی های صورت گرفته حتی برخی زنان روستاها نیز در درست کردن تله و آماده نمودن وسایل لازم به مردان کمک می کنند.
وی بیان کرد: در راستای پیشگیری از شکار غیرمجاز این گونه کمیاب، گشت و کنترل منظم و کمین‌های موردی در مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و مناطق آزاد توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.
مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست زیرکوه عنوان کرد: شکار و زنده گیری هوبره ممنوع است و پیگرد قانونی دارد به طوری که جریمه هر قطعه هوبره 200 میلیون ریال است.
وی افزود: سال گذشته ماموران حفاظت محیط زیست این شهرستان در گشت های مکرر و اقدامات شبانه روزی موفق شدند بیش از یکهزار و 500 تله زنده گیری هوبره را از دشت های این منطقه جمع آوری کنند.
تقی زاده با اشاره به نقش مهم مردم به عنوان مامورین و یا همیاران افتخاری محیط زیست گفت: بیشتر مردم شهرستان به محیط زیست و حیات وحش علاقمند و در صورت مشاهده هرگونه دست درازی به طبیعت با محیط زیست در ارتباط هستند و حتی در مواردی که صدای شلیک یا مورد مشکوکی مشاهده می‌شود بلافاصله گزارش می کنند.
وی به استناد اصل 50 قانون اساسی که حفاظت محیط زیست یک وظیفه همگانی است از شهروندان و جوامع محلی شهرستان خواست هرگونه تخریب، ایجاد آلودگی، اقدام به شکار و مواردی که سبب ضرر و زیان به محیط زیست شود را به حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
تقی زاده اظهار داشت: در یک ماه گذشته با همکاری ‌های مردمی با شکارچی غیرمجاز لاشه یک راس قوچ وحشی، پرونده شکار غیرمجاز کبک و تیهو و 2مورد پرونده شروع به شکار برخورد قانونی شد.
هوبره یکی از پرندگان نادر و ارزشمند حیات وحش کشورمان است که به عنوان گونه ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می گیرد و در مقیاس جهانی به عنوان گونه ای از پرندگان آسیب پذیر شناخته می شود.
پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می کند و این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می کند.
هوبره تمایل کمی به پرواز کردن دارد و اغلب راه می رود و از این رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین هایی کم ارتفاع از بوته ها و شاخ و برگ درختان در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد سد معبر در مسیر آن اقدام به زنده گیری می کنند.
در حال حاضر منطقه حفاظت شده شاسکوه با وسعت بالغ بر 71هزار هکتار، منطقه شکار ممنوع آهنگران با وسعت 20هزار هکتار، منطقه پیشنهادی دق پطرگان با وسعت 120هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع مصوب مرزی به طول 150کیلومتر مرز مشترک در حوزه استحفاظی شهرستان زیرکوه قرار دارد.
شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد.
مساحت زیرکوه 9 هزار و 185کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.
7556*6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.