جی پلاس؛

ماده مخدری که 3 سال مغز را پیرتر می کند!

تحقیقات جدید حاکی از آن است که استعمال ماری‌ جوانا مغز انسان را تا 2.8 سال پیرتر می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارس سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، معمولا مغز مبتلایان به شیزوفرنی 4 سال پیرتر از همسالان خودشان است اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند مغز افرادی هم که از ماده مخدر ماری‌ جوانا استفاده می‌کنند تا 2/8 سال زودتر از سنشان پیر می‌شود. پیر شدن مغز به معنای کاهش جریان خون به عضو است. پیش از این، کاهش جریان خون مغزی با خطر سکته مغزی و زوال عقل در ارتباط بود.

این در حالی است که طبق مطالعات صورت گرفته، مصرف الکل بیش از حد نیز تا 0/6 سال مغز را پیر می‌کند. در برخی فرهنگ‌ها، ماری‌ جوانا به عنوان ماده‌ای بی‌ضرر تلقی می‌شود اما محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که این ماده مخدر هم روی مغز تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان دانشگاه تگزاس، اسکن‌های متعددی از مغز بیش از 31 هزار نفر تهیه کردند. این افراد، نوزاد 9 ماهه تا سالمندان 105 ساله را شامل می‌شد و در این بین، عواملی را بررسی کردند که منجر به پیر شدن مغز می‌شد. آنها سپس خون‌رسانی به مغز را در نواحی مختلف مغز مورد مطالعه قرار دادند و توانستند با توجه به سن واقعی افراد، سرعت پیر شدن آن را مشخص کنند.

محققان معتقدند که هر کدام از بیماری‌های مغزی، ناحیه خاصی از مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند که سرعت پیر شدن مغز در آنها نیز متفاوت است. مغز مبتلایان به اختلال دوقطبی، 1/6 سال و مغز مبتلایان به بیش‌فعالی تمرکزی تا 1/4 سال پیرتر می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید