گزارش جی پلاس؛

تفاوت های جالب عملکرد مغز انسان!

محققان دریافتند که مغز انسان در محیط‌های داخلی نسبت به محیط‌های خارجی متفاوت رفتار می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، محققان دانشگاه آلبرتا با استفاده از دستگاه متحرک ثبت امواج مغزی متوجه شدند که وقتی مغز در محیط‌های شلوغ و بیرون از فضاهای بسته قرار می‌گیرد، عملکرد متفاوتی پیدا می‌کند. آنها دریافتند که ادراک و دریافت اطلاعات مغز زمانی که در فضای باز قرار می‌گیرد، به گونه‌ای دیگر تغییر می‌یابد و این بیانگر آن است که مغز تلاش می‌کند حواس پرتی‌های محیطی را به نوعی جبران کند.

محققان برای آزمایش این فرضیه، تجهیزات متحرک ثبت امواج مغزی را داخل یک کوله پشتی قرار دادند و به با دادن آن به تعدادی شرکت‌کننده، از آنها خواستند تا حین دوچرخه‌سواری، نوعی فعالیت مغزی را هم انجام دهند. این فعالیت مغزی شامل نمونه‌های شنیداری عجیبی بود که افراد باید آنها را در میان صداهای دیگری که می‌شنیدند، تشخیص می‌دادند.

پژوهشگران، آزمایش مشابهی را نیز روی این افراد در محیط آزمایشگاهی نیز انجام داده بودند؛ اما این بار این مطالعه را با دستگاه قابل حمل ثبت امواج مغزی انجام دادند تا تغییرات احتمالی فعالیت مغزی را نشان دهند.

آنها با این کار توانستند راهی برای اندازه‌گیری قابلیت‌های مرتبط در مغز بیابند که به عنوان «ولتاژ بسیار کوچک ایجاد شده در ساختارهای مغزی در واکنش به اتفاقات یا محرک‌های خاص» تعریف می‌شوند. به نظر می‌رسد قابلیت‌های مرتبط در مغز به عنوان شاخص‌هایی برای فعالیت‌های مربوط به پدیده‌های حسی، حرکتی یا شناختی محسوب می‌شوند.

دانشمندان نشان دادند که قرار گرفتن در محیط‌های باز روی امواج P2 (موج پردازشگر در صورت وجود محرک) و امواج P3 (موج تفسیرکننده محرک مرتبط با اطلاعات) تأثیر می‌گذارد. آنها دریافتند که موج P3 مغز در محیط‌های باز به دلیل فعالیت مغزی کاهش می‌یابد. با وجود این، موج N2 که مسئول شناسایی محرک‌های مختلف محیطی است، افزایش می‌یابد.

دیدگاه تان را بنویسید