برشی از زندگی یک زن دانشمند ناسا؛

وقتی پرواز به مریخ به جای رویا، شغلت باشد

سفر به مریخ برای همه ما شبیه یک رویاست اما برای فرح علی‌بی کارمند لابراتوار پیشرانه جت ناسا این موضوع دیگر رویا نیست، بلکه شغلی است که هر روز با آن سروکار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ فرح علی‌بی یکی از دانشمندان ناسا است که هم‌اکنون روی مأموریت InSight کار می‌کند. این‌سایت یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند. این فضاپیما پنجم ماه مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و قرار است ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ (اوایل دی ماه) روی سطح مریخ فرود بیاید و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات از جمله دمای داخلی سیاره سرخ و همچنین زلزله‌های آن را آغاز کند.

در حال حاضر این‌سایت میانه راه زمین تا مریخ است و ناسا تصمیم گرفته است که به طور منظم و روزانه از وضعیت این فضاپیما مطلع شود و فرح علی‌بی روی این موضوع کار می‌کند.

خودش در این مورد می‌گوید: «خیلی هیجان‌انگیز است که فضاپیمای ما دارد به سمت مریخ حرکت می‌کند ولی واقعاً کنترل کردن روزانه آن کار خسته‌کننده‌ای است. با این حال این فضاپیما دارد مسیرش را درست پیش می‌رود و ما هم داریم درست جلو می‌رویم».

او می‌افزاید: «قبل از این که این‌سایت را به فضا پرتاب کنیم، وظیفه من این بود که مطمئن شوم تمام تجهیزات و قطعات آن به درستی کار می‌کنند و با هم هماهنگی‌های لازم را دارند و بارها و بارها آنها را تست کردم. ولی الان که در زمان برزخ هستیم و در حال انتظاریم که ببینیم این فضاپیما چه زمانی به مقصد می‌رسد، کار من کمک به تیم‌های دیگر است تا کارهایشان را آماده کنند».

یک روز کاری 

به گفته علی‌بی، شغل وی در ناسا مهندسی است و همیشه نگرانی با آن همراه است. زیرا همیشه همه چیز آنطور که تصور می‌کنید، اتفاق نمی‌افتد.

او می‌گوید: «این‌سایت در مسیر مریخ است و به معنای واقعی این هفته به نقطه نیمه راه مریخ می‌رسد و من کابوس‌هایم برای نحوه نشستن این فضاپیما روی مریخ شروع شده است».

گفتنی است که فقط کمتر از نیمی از مأموریت‌هایی که سعی در فرود مریخ داشته‌اند، موفق بوده‌اند. علی‌بی در این مورد می‌گوید: «یک کمی ترسناک است که شما زمان زیادی را روی یک فضاپیما صرف کرده‌اید و بدانید که یک روزی باید نتیجه آن را ببینید. روشی که ما فضاپیمای این‌سایت را هدایت می‌کنیم، به روش نوشتن دستورات است. هر کدام از این دستورات بخشی از کدی است که ما به این فضاپیما می‌فرستیم تا به او بگوییم که چطور روی زمین فرود بیاید».

او می‌افزاید: «زمانی که شب می‌شود، فضاپیما می‌خوابد و تازه کار ما شروع می‌شود. ما تمام اطلاعات آن را دریافت و تحلیل می‌کنیم و بعد به او می‌گوییم: هی این‌سایت! فردا باید کارهایی را انجام دهی که من از تو می‌خواهم».

«این‌سایت» در دست ساخت 

در نتیجه این‌سایت قبل از این که صبح از خواب بیدار شود، می‌داند که باید چه کارهایی را در روز انجام دهد. این زمانی است که علی‌بی و همکارانش به رختخواب می‌روند تا بخوابند.

از آنجا که مریخ هر روز تغییر حرکت می‌دهد، دانشمندان باید هر ساعت این تغییر حرکت‌ها را محاسبه کنند. تیم علی‌بی یک بار در هفته باید ابزارهای مختلف فضاپیما را امتحان می‌کنند تا عملکرد آنها را بررسی کنند و مطمئن شوند که همه چیز خوب راه‌اندازی شده است و ابزار هنوز به درستی کار می‌کنند.

این تیم برای این کار از یک کنسول استفاده می‌کنند زیرا فضاپیمای این‌سایت در شرکت لاکهید مارتین کنترل می‌شود و تیم‌های سازنده قطعات و تجهیزات فضاپیما از اروپا اطلاعات آن را دریافت می‌کنند و در نتیجه دانشمندان ناسا باید سیستمی داشته باشند که به آنها امکان ارتباط با بقیه کارشناسان را هم بدهد.

نمای گرافیکی فضاپیمای این‌سایت 

فرح علی‌بی در مونترال کانادا به دنیا آمده و در منچستر بزرگ شده و بعد به انگلستان رفته و در دانشگاه کمبریج شده ولی بعدا به MIT در آمریکا رفته و زمانی که در MIT بوده است در ناسا و بخش لابراتوار پیشرانه جت استخدام می‌شود.

پدر و مادر علی‌بی ماداگاسکاری هستند که به دلیل ناامنی‌های کشورشان به کانادا سفر می‌کنند و آنها نخستین نسلی از خانواده علی‌بی‌ها هستند که به دانشگاه رفتند و همیشه فرح را تشویق می‌کردند که رویاهایش را دنبال کند. 

او علاقه خاصی به انسلادوس، قمر کیوان یا همان زحل دارد و دوست دارد بعد از پایان مأموریت این‌سایت، فضاپیمایی را نیز به انسلادوس بفرستد. علاوه بر این، از آنجا که ناسا به دنبال یافتن حیات در منظومه شمسی است، دوست دارد که بخشی از این تیم باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید