خودرو برقی امن تر است یا بنزینی ؟

موارد بسیار زیادی در تصادفات رانندگی درگیر هستند. در حال حاضر خودرو های برقی بخش بسیار کوچکی از خودرو های جاده ای را تشکیل می‌دهند، در حالی رشد آنها نیز در سال های آینده سریع تر خواهد بود. تحقیقات اخیر نشان داده است که خودرو های برقی ایمن تر از خودرو های بنزینی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نتیجه تحقیقات در زمینه ریسک آتش گرفتن خودرو های بنزینی و و برقی در حوادث رانندگی، به شرح زیر است:

ریسک و شدت آتش گرفتن خودرو هایی که با سیستم باتری کار می‌کنند، کمتر از خودرو های بنزینی است.

آمار ها نشان می‌دهند که در آمریکا و در سال 2015، در هر یک تا سه دقیقه یک خودرو آتش می‌گیرد. هیچ کدام از این خودرو ها برقی نبودند چرا که در آن زمان، تعداد خودرو های الکتریکی بسیار کم بود، اما به هر حال حداقل یکی از این خودرو های آتش گرفته، باید الکتریکی می‌بود.

طبق داده ها تسلا:

ریسک آتش گرفتن خودروهایی که سوخت آنها بنزین است، نسبت به یک تسلا، 11 برابر بیشتر است. از بین 300 هزار تسلا، فقط 40 دستگاه آتش گرفته اند و این نسبت به حوادث مربوط به خودرو های بنزینی بسیار کم است.

تسلا می‌گوید خودرو های برقی تنها در حالتی دچار آتش سوزی می‌شوند که باتری آنها به شدت آسیب ببیند. آتش سوزی های مربوط به باتری های لیتیومی دیر تر آغاز شده و گسترش می‌یابند. اگر یکی از سلول ها آسیب ببیند، ممکن است به مرور زمان شروع به ایجاد حرارت و آتش زایی در مواد شیمیایی شود. در اینگونه حوادث، راننده فرصت خروج از خودرو را قبل از شروع آتش دارد، اما آتش روشن شده بسیار داغ بوده و خاموش کردن آن مشکل است. در مواردی دیده شده که خودرو برقی از صحنه تصادف خارج شده و بعد از گذشت مدتی زمان آتش می‌گیرد. خبر خوش در تحقیقات انجام شده این است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه توسعه باتری ها، ریسک این چنین اتفاقاتی نسبت به قبل کمتر نیز شده است.

در انتهای این تحقیق اینطور آمده است:" گازوئیل ماده بسیار ریسکی است. ما 130 سال تلاش کردیم تا خودرو هایی که سوخت آن ها گازوئیل است، به ایمن ترین شکل ممکن عرضه شوند. در مورد ایمن تر شدن باتری های لیتیومی، هنوز در مراحل اولیه هستیم."

دیدگاه تان را بنویسید