گزارش جی پلاس؛

مصرف به اندازه قهوه و چای، سلامت قلب را تضمین می کند

محققان معتقدند که مصرف چای و قهوه به حد تعادل در طول روز سلامت قلب را تضمین می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، معمولا پزشکان در مواجهه با ضربان قلب نامنظم در بیماران، به آنها توصیه می‌کنند که از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنند اما مطالعات جدید حاکی از آن است که نه این قبیل نوشیدنی‌ها برای مبتلایان به ضربان قلب غیرعادی خطرناک نیست، بلکه نوشیدن قهوه و چای حتی به اندازه کم، احتمال بروز نامنظمی ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

اگر ضربان قلب شما سریع، آهسته یا نامنظم است، ممکن است مبتلا به نامنظمی ضربان قلب باشید. برخی موارد نامنظمی ضربان قلب خطرناک نیست و فرد تا سال‌ها بدون هیچ مشکلی می‌تواند زندگی کند. اما در بعضی مواقع، این نامنظمی ممکن است منجر به بروز حملات ناگهانی قلب شود. در شایع‌ترین عارضه ناشی از نامنظمی موسوم به «فیبریلاسیون دهلیزی»، ضربان قلب بیمار به حدی سریع است که ضربان‌ها از بین می‌روند و این عارضه در صورتی که درمان نشود، می‌تواند سکته‌های قلبی را به دنبال داشته باشد.

آدنوزین، موادشیمیایی‌ای است که منجر به بروز چنین عارضه‌ای می‌شود. این ماده شیمیایی توسط کافئین مسدود می‌شود. به طور کلی در یک فنجان معمولی قهوه 95 میلی‌گرم آدنوزین وجود دارد.

محققان استرالیایی ارتباطی را بین مصرف قهوه و اثرات محرکی روی نامنظمی‌های بطنی و دهلیزی یافتند. آنها در تحقیقات خود گزارش کرده‌اند که مصرف کافئین، خطر فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد.

در حالی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف قهوه و چای باعث شروع نامنظمی‌های ضربان قلب می‌شود، محققان معتقدند که این نوشیدنی‌ها هرگز عاملی برای شروع نامنظمی ضربانی محسوب نمی‌شوند و حتی مصرف روزانه 6 فنجان قهوه‌ (معادل 500 میلی‌گرم کافئین) هم نمی‌تواند باعث نامنظمی ضربان قلب شود.

در واقع، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مبتلایانی که بعد از حملات قلبی 353 میلی‌گرم کافئین  (معادل 3/5 فنجان قهوه) در روز مصرف کردند، ضربان قلب منظم‌تری پیدا کرده و هیچ نامنظمی ضربانی ناشی از آن گزارش نکردند. اما در این میان، تنها تحقیقاتی که روی دو بیمار با مصرف حداقل 9 تا 10 فنجان قهوه در روز انجام شده بود، نشان داد که مصرف دست‌کم 855 میلی‌گرم کافئین در روز توانسته مشکلاتی را از نظر ضربانی ایجاد کند.

با توجه به مطالعات صورت گرفته و دو مورد مشاهده شده، محققان اعلام کردند بیمارانی که روزانه تا حد متعادل قهوه و چای مصرف می‌کنند، کم‌تر دچار نامنظمی ضربان قلب می‌شوند. آنها نتیجه‌گیری کردند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار به دلیل وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدان در درازمدت باعث کاهش نامنظمی‌های ضربان قلب شده و نقش مؤثری در انسداد ترشح ماده آدنوزین دارد.

آنها بیماران مبتلا به نامنظمی‌های ضربانی را به شدت از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا منع کردند، به طوری که مصرف یک وعده از این نوشیدنی‌ها بیش از 500 میلی‌گرم کافئین دربردارد. بیمارانی که از نامنظمی ضربانی رنج می‌برند می‌توانند روزانه تا 300 میلی‌گرم کافئین مصرف کنند.

دیدگاه تان را بنویسید