معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد؛

یک راه حل برای به آرامش رسیدن بازار گوشت

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ممنوعیت صادرات دام زنده در تعادل عرضه و تقاضا و آرامش بازار گوشت گوسفندی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر ممنوعیت صادرات دام زنده بر بازار گوشت قرمز ،اظهار کرد: در چند ماه اخیر، تغییراتی در قیمت گوشت قرمز به سبب کاهش عرضه دام زنده در بازار ایجاد شد که معاونت امور دام به عنوان دستگاه تولید و تنظیم کننده بازار با پیگیری های صورت گرفته از وزیر صنعت،صادرات دام زنده را از اول خرداد به طور موقت ممنوع اعلام کرد .

به گفته وی تا قبل از ممنوعیت ،صادرات در ازای واردات گوشت گرم  به منظور کاهش نیافتن عرضه گوشت گوسفندی در سطح خرده فروشی آزاد بود و به عبارتی صادرات و واردات ملزوم و الزام یکدیگر بودند به طوریکه به ازای صادرات هر راس دام معادل آن گوشت گرم وارد می شد.

رضایی ادامه داد: با وجود ممنوعیت صادرات، گزارش هایی از قاچاق دام از طریق مرزهای آب های جنوبی و غربی کشور داشته ایم که درنهایت این امر منجر به کاهش عرضه گوشت از کشور خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از اواسط زمستان تا اوایل اردیبهشت فصل زایش گوسفندهاست، افزود: این مسئله سبب کاهش عرضه دام زنده به بازار شد که به منظور مدیریت عرضه و تقاضا و جلوگیری از روند افزایش قیمت گوشت قرمز بره و گوسفند، صادرات رسمی دام متوقف شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بره های موجود در دست دامداران و عشایر قابل عرضه به بازار نیست،بیان کرد: بره های موجود به سبب وزن های پایین قابل عرضه به بازار نیستند که این امر در کنار قاچاق دام و افزایش مصرف در ماه رمضان منجر به تغییرات قیمت گوشت در بازار شده است.

وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گوشت قرمز، افزایش واردات گوشت گوسفندی را سرلوحه کار خود قرار داده است به طوریکه در فروردین 1800 تن گوشت گرم گوسفندی و 9 هزارتن گوشت گوساله منجمد وارد شد، ضمن آنکه در شرایط کنونی روزانه 100 تن گوشت وارداتی به منظور تنظیم بازار وارد می شود.

به گفته معاونت امور تولیدات دامی قیمت کنونی گوشت در بازار تنها به جیب دامدار نمی رود چرا که از زمان تحویل دام از عشایر تا عرضه به خرده فروشی ها حداقل 3 تا 4 واسطه در سر راه وجود دارند.

رضایی با بیان اینکه قیمت کنونی گوشت گوسفندی عجیب و غریب نیست، افزود: با توجه به آنکه قیمت تمام شده نسبت به روزهای قبل افزایش پیدا کرده است؛بنابراین این امر تاثیر مستقیمی بر قیمت گوشت در بازار دارد ،هر چند که تغییرات آنقدر چشمگیر نبوده است.

وی ادامه داد: اگر به طور مثال قیمت هر کیلو گوسفند زنده 20 هزار تومان باشد، حداکثر هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 40 تا 42 هزار تومان باید در بازار عرضه شود در حالیکه ممکن است قیمت گوشت به سبب سودجویی واسطه ها در بازار متفاوت از این رقم باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی سخنان خود درباره تاثیر ممنوعیت صادرات دام زنده بر بازار گوشت قرمز تصریح کرد: ممنوعیت صادرات دام زنده تاثیر مثبتی بر روند بازار خواهدگذاشت  به همین خاطر از مرزبانی های کشور تقاضا داریم که هشیاری لازم را به خرج دهند تا از این طریق دامی از کشور خارج نشود.

دیدگاه تان را بنویسید