ویتامین D و نقش آن برای مقابله با دیابت

با فراگیر شدن موارد ابتلا به دیابت دستیابی به روشی جدید برای مقابله با این بیماری بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، متخصصان در آزمایشی تازه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا ویتامین D می‌تواند یک مسیر درمانی جدید برای دیابت ایجاد کند؟

چاقی یکی از فاکتورهای خطرزای اصلی در افزایش موارد ابتلا به دیابت است. این بیماری از اختلال در عملکرد سلول‌های بتا در پانکراس ناشی می‌شود. این سلول‌ها هورمون انسولین را تولید و آزاد می‌کنند. هورمون انسولین برای کنترل سطح گلوکز در خون ضروری است.

در صورتی که سلول‌های بتا مقدار کمی انسولین تولید کرده یا تولید آن را متوقف کنند، گلوکز به میزانی در خون انباشت می‌شود که برای سلول‌ها و بافت ها خطرزا است.

در این بررسی متخصصان آمریکایی روشی جدید زا در حفظ سلول‌های بتا و کند کردن فرایند شروع دیابت مورد مطالعه قرار دادند. آنها روی ترکیب شناخته شده ویتامین D تمرکز کردند.

در مطالعات پیشین به رابطه بین پایین بودن سطح این ویتامین و افزایش خطر ابتلا به دیابت اشاره شده اما مکانیزم آن مشخص نشده بود.

در این مطالعه متخصصان، سلول‌های بتا تولید کرده و ترکیب‌هایی را روی آن آزمایش کردند.

آنها مشاهده کردند ترکیب مشخصی موسوم به iBRD9 فعالیت گیرنده ویتامین D را زمانی که به مولکول‌های این ویتامین متصل می شود افزایش می‌دهد و در نهایت تاثیر حفاظتی روی سلول‌های بتا دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، همچنین مشخص شد در نمونه‌های آزمایشگاهیِ مبتلا به دیابت، ترکیب فوق سطح گلوکز را به حد نرمال می‌رساند.

 

دیدگاه تان را بنویسید