گزارش جی پلاس؛

یکی از عجیب ترین تنگه ها و جنگل های دنیا در ایران + تصاویر

استان هرمزگان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در نوروز به حساب می آید که در این گزارش به چگونگی سفر به این مناطق و مناظر دیدنی آن می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس، در استان هرمزگان چندین جزیره وجود دارد که بزرگترین آن ها بدون شک قشم است و ما هم می خواهیم به این جزیره برویم. چرا؟ چون قشم خودش به تنهایی مقصد مهم و زیبایی برای گردشگری است و برای چند روزی می تواند میزبان ما باشد و هم از آن جا می شود به سادگی به هرمز و هنگام هم سفر کرد.

  • از بندر عباس چطور به قشم برویم؟

خیلی راحت! شناور یا لنج های مسافر بری هر روز و در فواصل زمانی مشخص، مسافران را از بندرعباس به قشم می برند. برای سفر به قشم باید به اسکله شهید رجایی بندرعباس که در گزارش اول هم به آن اشاره کردیم بروید و بلیت سفر به قشم را تهیه کنید. همین حالا بدانید که از این اسکله برای هرمز هم بلیت لنج مسافر بری وجود دارد و اگر نمی خواهید گذرتان به قشم بیفتد، می توانید به طور مستقیم به هرمز بروید.

n82762116-72049818

شناور مسافربری که داخل آن ها چیزی شبیه به اتوبوس است و اگر حواستان به تکان های دریا و بیرون نباشد، فراموش می کنید که روی دریا سفر می کنید! این سفر دریایی با شناورهای تندرو 45 الی 50 دقیقه طول می کشد و تجربه جالبی برایتان خواهد بود.

ممکن است در طول مسیر قدری دریا زده شوید. اگر دچار این شرایط شدید یا فکر می کنید این اتفاق برایتان می افتد، روی عرشه نروید و سرجایتان بنشینید و از کار کردن با موبایل و کتاب خواندن هم صرف نظر کنید. سعی کنید به موزیک دلخواهتان گوش کنید و یا یک چرت کوتاه بزنید تا به مقصد برسید. نوشیدنی هایی مثل قهوه هم شرایط را برای شما بدتر می کند.

شما از اول صبح تا ساعت های پایانی شب می توانید به وسیله شناور تندرو که اصلی ترین وسیله تردد است و سایر وسایل نقلیه  روی دریا، خودتان را به جزیره قشم برسانید. 

برنامه تردد شناورها، قایق ها و لنج از اسکله حقانی بندر عباس به اسکله شهید ذاکری قشم :

 

وسیله حرکت

ساعت تردد

1

شناور تندرو

6 الی 22:30

2

اتوبوس دریایی

6 الی 18:45

3

قایق

6 الی 18:45

4

لنج

 ........

 

 

 

 

 

 

 

 

شناور های تندرو در فاصله شش صبح تا ده و نیم شب، هر نیم ساعت حرکت خواهند داشت. همین شناورها پس از رسیدن به قشم، یک بار دیگر مسافرگیری کرده و مسافران را از قشم به بندرعباس می رسانند.

شما می توانید برای تعیین دقیق ساعت حرکتتان، بلیت را به صورت اینترنتی تهیه کنید و سر وقت برای سوار شدن به اسکله مراجعه کنید.

  • مکان هایی در قشم که حتما باید دید

به گزارش جی پلاس، اگر سواحل جنوب ایران را ندیده اید، اولین پیشنهاد ما به شما دیدن سواحل این جزیره است. جزیره ای پهناوری که هر تکه از ساحلش زیبایی های خودش را دارد. ساحل ناز، سوزا و چندین چند ساحل و پلاژهای دیگری که ساخته شده، انتخاب خوبی برای تفریح در ساحل و حتی تن زدن به آب است.

  • تنگه چاه کوه

این تنگه یا دره قطعا جزء مناظری است که باید در سفرتان به قشم آن را ببینید. پدیده ای است که به جرات می توان گفت به این زیبایی در هیچ نقطه دیگری از ایران وجود دارد. این تنگه چیزی حدود هفتاد کیلومتر از مرکز شهر قشم فاصله دارد و در نزدیکی روستای چاهو شرقی است.

نهایت عمق این دره در برخی نقاط به 100 متر هم می رسد و عرض آن در باریک ترین حالت به حدود نیم متر! خیلی ها معتقدند که نام چاهکوه به خاطر وجود چاه های آبی است که در این دره حفر شده. چاه هایی که در گذشته تنها منابع آب شرب اهالی این خطه از ایران بوده است.

tangeh1

این تنگه بی نظیر، از احجام عجیب و غریبی تشکیل شده که ساعت ها درگیرتان می کند. کاسه ها و تندیس هایی بدیع و زیبا که به دلیل فرسایش های فیزیکی و شیمیایی حفره های زیادی درون خود دارند که البته باعث زیباتر شدن آن  شده است.

از سمت شمالی این دره هر چقدر به سمت جنوب می روید، راه دشوارتر و شیب دیوارها بیشتر می شود. اگر اهل ماجراجویی هستید، تا جایی که می توانید پیش روی کنید و از زیبایی های ناب این دره لذت ببرید.

  • غار خربس، جنگل های حرا و غار نمکی

غار خربس: یکی از نقاط توریستی و پربازدید جزیره قشم غار خوربس است. از معدود نقاطی که بلیت فروشی دارد و تحت کنترل گردشگری قشم است. یکی از نزدیک ترین مراکز گردشگری هم هست و تنها 15 کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد. خربس در ارتفاعات اطراف روستایی با همین نام قرار دارد و گفته می شود نیایشگاهی بسیار قدیمی بوده و برخی در گذشته آن را پرستشگاه خدای آب یا همان آناهیتا می نامیدند. این غار اگرچه تغییرات قابل توجهی در مرور زمان داشته اما دیدن حفره های دست کند در دل کوه و پیچ و خم های دالان هایش خالی از لطف نیست.

IMG_1219

IMG_1258

 

جنگل حرا: حرا عموما به گیاهان یا درختانی می گویند که حاشیه آب های شور و در سواحل، جلگه ها و خورهای پست تشکیل می شود. یکی از خاص ترین ویژگی این گیاهان این است که از آب شور تغذیه می کنند و در اصطلاح شوره زی هستند. در ایران تنها 8 منطقه با این پوشش گیاهی وجود دارد که بخشی از آن در قشم است. در فاصله پنجاه – شصت کیلومتری قشم می توانید به نزدیکی های این جنگل برسید و با قایق گردشی به یاد ماندنی را در آن تجربه کنید. البته هزینه این گردش با قایق ها بین صد الی صد و پنجاه هزار تومان است. اگر تعداد جمعی که با آن سفر می کنید زیاد است که پرداختن نفری ده الی پانزده هزار تومانی برای چنین تجربه کم نظیری می ارزد. اگر هم با تعداد کمتر سفر می کنید، می توانید به گروه های کم جمعیت دیگر ملحق شوید تا با هزینه قابل قبولی دور جنگل های حرا بگردید و از دیدن این درختان استثنایی و پرندگان و موجودات دریایی که در کنار آن ها زندگی می کنند لذت ببرید.

12686959-b

سطح آب این جنگل در حالت عادی تنها در حدود یک و نیم متر است! اما در زمان مد دریا، درختان این جنگل تقریبا به طور کامل زیر آب می روند و هجوم ماهی ها در حالت مد، آن را به محلی مناسب برای ماهیگیری تبدیل می کند. حالت جزر و مد در این جنگل ها هر ۶ ساعت یکبار اتفاق می افتد. جالب آنکه در حالت جزر، به نظر می آید که این درختان در زمینی خشک رشد کرده اند و این بخاطر حجم زیاد نمکی است که در این آب ها وجود دارد.

976416b8bfba8972d30302fb28162489

از راه خشکی (مثلاً سواحل قشم) راهی به درون جنگل‌ها نیست و تنهاراه دیدن آنها، راه آبی است. برای تماشای این جنگل نیز باید با ناخدایان پرتجربه همراه شد، چون تنها آنها می توانند آبراهه‌های کوچک و متعدد موجود جنگل را شناسایی کنند.

 

غار نمکی: در فاصله 90 کیلومتری غرب و جنوب این جزیره بزرگ، کوهی گنبدی شکل و حدودا 230 متری وجود دارد که طولانی ترین غار نمکی دنیا را هم در دل خود دارد! غارهای نمکی که طول آن ها به 6400 متر می رسد که در نوع خود در دنیا نه تنها کم نظیر بلکه بی نظیر و بی همتاست!

IMG_6847

 

از دل این کوه که نمکدان نام دارد، یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد. منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد. چشمه ای که هنگام دیدن دلتان می خواهد مشتی پر از آب کنید و از آن بنوشید اما واقعا با خوردن نمک جامد تفاوت چندانی ندارد! با این حال چشیدن مقدار کمی از این نمک ها برای بدن خوب است و طبق تحقیقات نمک این کوه ها و غارها، یکی از بهترین نمک های خوراکی یا در اصطلاح رایج سر سفره است که به خاطر ذخایر منیزیمش خواص بسیاری برای بدن دارد.

0000589_-

 

  • دیدن کروکودیل، لاک پشت و حیوانات دیگر!

پارک کروکودیل ها دیگر مکان گردشگری و قابل توجه این جزیره است. در نزدیکی های شهر سوزا و فاصله ای حدود سی – چهل کیلومتری تا شهر قشم، این پارک یا مزرعه کروکودیل قرار دارد. پارک کروکودیل نوپَک به عنوان اولین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل (تمساح) در خاورمیانه، در زمستان سال 1389 خورشیدی در پارک ساحلی شهر سوزا با مساعدت سازمان منطقه آزاد قشم و با ورود 8 کروکودیل از کشور مالزی راه‌اندازی شد و در حال حاضر از نظر نوع حیواناتی که در آن نگهداری می‌شود، در نوع خود در ایران منحصر به فرد است. کروکودیل‌های نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور می‌باشند که به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی در جهان شناخته می‌شوند.

مزرعه کروکودیل

مزرعه کروکودیل

 

در این مزرعه حدود بیست گونه حیوانی دیگرهم وجود دارد که در معرض بازدید عموم قرار گرفته و می تواند تجربه جالبی باشد.

IMG_1317

 

از سوزا به سمت غرب که بروید، حدود بیست کیلومتر آنطرف تر به روستا وساحل شیب دراز می رسید که تابلوی بزرگی دارد و با فونت درشت زیر نام این روستا نوشته : محل تخم ریزی لاکپشت ها. ساحلی مکان های تخم ریزی لاکپشت ها مشخص شده که در فصل زاد و ولد آن ها مراقبت می شود. شیب دراز ساحل زیبایی دارد که در کنار آن می شود محل تخم ریزی لاکپشت ها را هم دید.

IMG_1272

 

  • در قشم کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در این جزیره انتخاب های زیادی دارید. شما می توانید بسته به بودجه سفرتان بین مراکز اقامتی یکی را انتخاب کنید. هتل ها و هتل آپارتمان ها در ایام عید افزایش قیمت قابل توجهی دارند و از صد و پنجاه هزارتومان به بالا برایتان تمام می شود. اقامتگاه های بومگردی با خانه های محلی هم در سر تا سر این جزیره وجود دارند که به شما امکان اقامت در خانه ها و استفاده از غذاهای محلی را می دهند.

با این حال خیلی ها مشتری سفر ارزان تر هستند. جزیره قشم هم برای این منظور و خوابیدن در چادر جای خوبی است. به همت مسئولین این جزیره، کمپ پارک های زیادی در سرتاسر این جزیره پهناور تعبیه کرده اند که امکانات کافی برای چادر زدن را دارد.

لیست این کمپ پارک ها در نقاط مختلف این جزیره در ادامه آورده شده که به سادگی می توانید یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب کنید و بسته به نقطه ای که در آن هستید، به نزدیک ترین کمپ پارک بروید.

Untitled

بحث خرید و پاساژ گردی ها هم قطعا همه تان درباره قشم شنیده اید. با این حال شاید ندانید که اگر اهل خرید عمده هستید، شهر درگهان در فاصله چهل کیلومتری شهر قشم بهترین انتخاب است. قیمت ها در درگهان اگرچه خیلی با قشم تفاوت ندارد اما در خرید عمده می توانید با قیمت های خوبی خرید کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید