چگونه می توانم بیت کوین خریداری کنم؟

خب، حال که اطلاعات پایه در مورد بیت کوین را فراگرفته‌اید، قدم بعدی بدست آوردن مقداری بیت کوین است. ولی چگونه؟ این راهنما به شما خواهد گفت که چه چیزهایی را باید بدانید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شما می‌توانید به دو صورت بیت کوین بخرید، ازطریق مبادله و یا مستقیما از افراد دیگر به وسیله فروشگاه‌ها.

شما می‌توانید به روش های مختلفی هزینه آن را پرداخت کنید، اعم از: پرداخت نقدی تا کارت بانکی و حواله کردن پول، یا حتی پرداخت به وسیله نوع دیگری از ارز مجازی، همگی این روش ها بستگی به شخصی که از او خرید می‌کنید و جایی که زندگی می‌کنید دارد.

به شکل شگفت آوری هنوز هم خرید بیت کوین به وسیله کارت بانکی یا حساب پی پال (PayPal) ساده نیست بسته به صلاحیت شما. زیرا این گونه معاملات به راحتی به وسیله تنها یک تماس به اراعه دهنده کارت بانکی قابل بازگشت هستند. از آنجایی که اثبات جابجایی بیت کوین بین طرفین سخت است، صرافی ها و همچنین فروشندگان خصوصی از این روش پرداختی اجتناب می‌کنند. هرچند این روش پرداختی برای مصرف کنندگان در برخی کشور ها در حال افزایش است.

در آمریکا سایت های Coinbase و Circle خرید به وسیله کارت اعتباری را ارائه می‌دهند. سایت های Bittylicious, CoinCornerو Coinbase نیز همین خدمات را در انگلستان با استفاده کارت های اعتباری که از قابلیت ۳d secure استفاده می کنند در شبکه visa و master card ارائه می دهند.

مصرف کنندگان بانکی، در آمریکا می‌توانند پول خود را به اکسپرس کوین ( expresscoin) که اخیرا برای خدمت به این بازار برای پذیرش سفارشات پولی، چک های شخصی وجابجایی های بین بانکی راه اندازی شده است تبدیل کنند.

 

ابتدا برای خودتان یک کیف پول بیت کوین بسازید
در قدم بعدی شما نیاز به یک مکان برای ذخیره و جمع آوری بیت کوین های خودتان دارید که در دنیای بیت کوین به آنها “کیف پول” گفته میشود ولی بهتر است آنها را به شکل حساب های بانکی در نظر بگیرید.
بسته به سطح امنیتی مورد نظرتان کیف پول های مختلف سطح های مختلفی از امنیت را ارائه میکنند. برخی مانند حساب های بانکی معمولی عمل میکنند که قابل مقایسه با کیف های پول چرمی هستند، درحالی که برخی از آنان از سیستم حافظت با درجه نظامی استفاده می‌کنند.
این ها گزینه های اصلی پیش روی شماست:
۱- یک نرم افزار کیف پول که روی هارد کامپیوتر شخصی شما نگهداری می‌شود.
۲- یک سرویس آنلاین تحت شبکه‌ی وب
۳- سرویسی که بیت کوین های شما را به صورت آفلاین محافظت می‌کند یا کیف پول چند منظوره ای که از تعدادی کلید و رمز برای حفاظت از اکانت شما استفاده می‌کند.
بیشتر این گزینه ها آسیب پذیرهای خود را دارند، مثلا اگر شما بیت کوین خود را روی کامپیوتر شخصی جمع آوری می‌کنید باید مطمعن شوید که به طور منظم از کیف پول خودتان نسخه پشتیبان (بک آپ) تهیه کنید چون امکان به وجود آمدن مشکل در کامپیوتر شخصی شما و از دست رفتن اطلاعات شما وجود دارد. کیف پول های آنلاین هم امکانات امنیتی مختلفی در برابر هکر ها ارائه می‌کنند که از خیلی خوب (احراز هویت چند عاملی) تا خیلی ضعیف (مشخصات و رمز عبور) متغیر است.

کیف پول های سخت افزاری شخصی برای ذخیره سازی بیت کوین

صرافی ها و کیف پول های آنلاین
افراد تازه وارد به حوزه ارز‌های دیجیتال انواع مختلفی از صرافی‌ها و کیف پول ها را پیدا می‌کنند.
بیشتر صرافی ها و کیف پول ها مانند حساب های بانکی معمولی ارزهای دیجیتال ویا ارزهای رایج را برای شما نگهداری می‌کنند.
اگر شما می‌خواهید وارد تجارت عادی و حدس و گمان شوید و نیاز ندارید که ناشناس بمانید و برایتان روش های نصب اداری طولانی مدت که معمولا شامل احراز هویت و تهیه اطلاعات دقیق تماس مهم نیست ، صرافی ها و کیف پول ها بهترین گزینه‌ها هستند.
قانونی که در بیشتر کشورها وجود دارد و صرافی های قانونی نمیتوانند آن را دور بزنند این است که هر شرکتی که با سیستم مالی فعلی ارتباط برقرار می کند باید “مشتری خود را بشناسد” (KYC) و اجرای امور ضد پولشویی (AML) برای آنها الزامیست.
در حال حاضر بزرگ ترین صرافی ها برحسب حجم، بیت فنیکس(هونگ کونگ)، بیت استمپ(آمریکا)، BTC-e(نا مشخص)، کراکن(آمریکا)، هوبی(چین و هنگ کنگ)، اوکی کوین(چین) و BTCC (چین) هستند.
کوین بیس(coinbase) یک کیف پول و صرافی محبوب است که همچنین سرویس تبادل دلار آمریکا و یورو با بیت کوین را دارد.این شرکت دارای برنامه موبایل و سایت است و در اصل یک سرویس مختص کشور آمریکاست که به تازگی به روی تعداد زیادی از کشور های اروپایی باز شده است.
سایت circle.com به کاربران سراسر جهان سرویس و امکان ذخیره، ارسال، دریافت و مبادله بیت کوین را میدهد. درحال حاضر تنها شهروندان کشور آمریکا قادر به اتصال حساب های بانکی خود جهت سپرده گذاری هستند و کارت های اعتباری نیز جزو گزینه های انتخابی آنها است. همچنین نرم افزارهای این سایت برای سیستم عامل های اندروید و iOS هم اکنون در دسترس هستند.
نرم افزار xapo، یک کیف پول و ارائه دهنده کارت های نقدی بیت کوین نیز به تازگی وارد میدان شده که اجازه سپرده گذاری ارز های رایج که در حساب های شما به بیت کوین تبدیل می‌شوند را می‌دهد.

Coinjar یک صرافی و ارائه دهنده کیف پول پیشتاز در بازار استرالیا است. یک استارت آپ در ملبورن که ۵۰۰ هزار دلار بودجه سرمایه گذاری جمع آوری کرد و برنده جایزه Finovate Europe 2015 شدند. این شرکت همچنین سرویس Coinjar swipe را که در حالت کارت اعتباری کار می کند عرضه کرد.

Unocoin صرافی ای است که بازار هند را نشانه گرفته است و به کاربران اجازه خرید، فروش و جمع آوری بیت کوین را می‌دهد. سپرده گذاری در این صرافی می‌تواند از طریق هر بانک ملی آنلاین هند و یا از طریق NEFT/RTGS صورت پذیرد. ثبت نام در صرافی جهت استفاده از سرویس های آن به یک کارت پن (PAN) نیاز دارد.

زمانی که حساب خود را تنظیم کردید، احتمالا نیاز دارید تا یک حساب بانکی موجود را به حساب صرافی اینترنتی خود متصل کنید تا بتوانید بین آنها یعنی حساب بانکی و حساب صرافی سرمایه خود را به صورت اینترنتی جابجا کنید، که معمولا مستلزم هزینه است. بعضی صرافی ها این اجازه را به شما می‌دهند که به صورت حضوری در اکانت بانکی انها سپرده گذاری کنید. (به شکل حضور در محل نه استفاده از عابر بانک و غیره).
مردم در بیشتر کشورها می‌توانند عملیات انتقال پول به حساب های خارج کشور را انجام دهند درحالی که هزینه ها بسیار بیشتر است و شما با تأخیر بیشتری جهت تبادل بیت کوین خود با پول غیر دیجیتال مواجه می‌شوید.(البته اگر بخواهید چنین کاری انجام دهید).
اگر می‌خواهید که یک اکانت بانکی خود را به حساب خودتان جهت استفاده از صرافی متصل کنید ممکن است بانک شما تنها در همان کشور مبادلات را قبول کند.

 

هشدارهایی در مورد صرافی ها ، کیف پول ها و بانک ها
به یاد داشته باشید با وجود نیاز به اهراز هویت، صرافی ها و کیف پول ها هرگز امکانات حفاظتی همچون بانک را اراعه نمیدهند.
برای مثال اگر صرافی از کار دست بکشد و یا توسط هکرها مورد سرقت قرار بگیرد اغلب برای حساب شما بیمه ای وجود ندارد و یا بسیار محدود است، مانند مورد بدنام Mt Gox که یک صرافی ناموفق بود.
بیت کوین به عنوان یک ارز هنوز در بیشتر جهان وضعیت قانونی خاصی ندارد و مقامات معمولا نمی‌دانند که چگونه با سارقین برخورد کنند. بعضی از صرافی های بزرگ سرمایه مالی مشتریان خود را پس از یک سرقت از صرافی جایگزین کرده اند اما در این مرحله آنها قانوناً مجبور به انجام این کار نیستند.
علاوه بر این اگر یک سرقت از کیف پول شخصی شما به دلیل خطا امنیتی یا رمز عبور از طرف شما رخ دهد هیچ راه تضمین شده ای جهت بازگشت سرمایه شما وجود ندارد.

 

معاملات چهره به چهره یا دست به دست OTC
اگر در جایی زندگی می‌کنید که ترجیح می‌دهید ناشناس بمانید یا مشکلات عجیب و غریب بانکی را نمی‌خواهید راحت ترین گزینه برای به دست آوردن بیت کوین معامله با یک فروشنده محلی به صورت چهره به چهره است.
LocalBitcoins یک سایت اولیه است که چنین معاملاتی در آن برنامه ریزی می‌شود و می‌توان بر سر قیمت ها مذاکره کرد. این سایت همچنین بستری ایجاد می کند تا ارائه دهنده امنیت بیشتری برای هر دو طرف معامله باشد.
این ها همگی ملاحظات امنیتی برای هر دو طرف یعنی فروشنده و خریدار هستند، به خصوص زمانی که این معامله بزرگ باشد شما باید همیشه در یک مکان عمومی شلوغ ملاقات داشته باشید و در منازل شخصی ملاقات نکنید و تمام اقدامات احتیاطی که معمولا در هنگام جابجایی مقداری زیادی پول انجام می‌دهید را نیز رعایت کنید.
به یاد داشته باشید که اگر شما در جایی به صورت چهره به چهره با شخصی ملاقات دارید باید به کیف پول بیت کوین خود دسترسی داشته باشید چه بر روی گوشی، تبلت یا لپ تاپ. همچنین برای تأیید معامله نیز به اینترنت فعال نیاز خواهید داشت.
اگر به معاملات رو در رو علاقه ای ندارید می‌توانید به سایت meetup.com مراجعه کنید تا ببینید آیا منطقه شما یک گروه ملاقات بیت کوین وجود دارد یا خیر، جایی که میتوانید تمامی این کار ها را در قالب یک گروه انجام داده و چیز های زیادی از بقیه اعضا در هنگام انجام این روند یاد بگیرید.
بسته به فروشنده، شما ممکن است حق بیمه حدود ۵تا۱۰ درصد بیشتر از قیمت مبادله برای راحتی و حفظ حریم خصوصی در یک معامله چهره به چهره پرداخت کنید. یک معامله گر معتبر قبل از ملاقات در مورد قیمت مذاکره خواهد کرد ولی بسیاری نمی‌خواهند بیش از حد صبر کنند وقتی که ارزش بیت کوین یک تغییر چشمگیر به بار می آورد.

برخی فروشندگان ممکن است به شما اجازه پرداخت با استفاده از یک حساب پی پال را بدهند گرچه اکثر آنان به دلایل ذکر شده پول نقد که غیر قابل بازگشت است را ترجیح میدند. البته کار عاقلانه این است که ابتدا چک کنید که چنین معاملاتی در منطقه شما قانونی باشند. همچنین کمی خطر به علت مبادله مالی در مکان عمومی وجود دارد که باعث سوء ظن پلیس نسبت به شما میشود که شاید یک تجارت غیر قانونی ترتیب داده اید.

 

چند کلمه در مورد ماینینگ
ماینینگ چیست ؟ من شنیده ام که شما می توانید بیت کوین خود را ایجاد کنید.
ممکن است شما در مورد استخراج بیت کوین به وسیله کامپیوتر شخصی و یا یک کارت گرافیک قدرتمند شنیده باشید. تا مدتی نه چندان قبل چنین کاری ممکن بود ولی زمان و محبوبیت در حال افزایش بیت کوین باعث به ارمغان آوردن دستگاه های بسیار قوی و مخصوص عمیات ماینینگ به نام اسیک ها (ASICs) به شبکه ها و افزایش سطح دشواری و انرژی مورد نیاز برای استخراج مقادیر با ارزش بیت کوین شده است.
به علاوه با گذشت زمان تعداد بیت کوین هایی که باقی مانده اند بسیار کاهش می یابد. به این معنی که استخراج به صورت فردی به اندازه یک سال پیش مقرون به صرفه نیست. بسیاری از آنها که به صورت فردی استخراج میکنند در انتها به این نتیجه میرسند که هزینه بیشتری برای سخت افزار و برق نسبت به درآمد بیت کوین پرداخت کرده اند.
اکثر عملیات استخراج امروزه به شکل گروه های استخراج بزرگی به نام استخر (Pool) و یا شرکت هایی که به طور خاص برای استخراج راه اندازی شده اند، انجام می شود. شما ممکن است بخواهید در چنین استخر یا شرکتی سهام خریداری کنید ولی ماینینگ مطمئنا مانند سابق یک حرفه به شکل سرگرمی نیست.
مراقب باشید زیرا هرکسی می‌تواند ادعا کند که میتواند با یک کامپیوتر شخصی قدیمی و یا یک کارت گرافیک مدل سال ۲۰۱۴ برای شما بیت کوین استخراج کند و یا سعی در فروش تجهیزات قدیمی و منسوخ خودش به شما باشد.
یکی دیگر از گزینه های نسبتا جدید” استخراج ابری” است. به این صورت که بدون سرمایه گذاری در تجهیزات گران قیمت و سریع یک شخص می‌تواند این عملات را با پرداخت هزینه جهت استفاده از مراکز داده یک شرکت برای ماینینگ انجام دهد.

 

شرکت های سرمایه گذاری امانی
اگر شما از ایده خرید و ذخیره مقدار زیادی بیت کوین خوشتان نمی آید می‌توانید از شرکت های سرمایه گذاری در این زمینه همانند Bitcoin Investment Trust (BIT) یا The Winklevoss ETF. استفاده کنید.
این امانت به طور انحصاری در بیت کوین سرمایه گذاری می‌شود و از پروتکل پیشرفته ای برای نگهداری آنها از طرف سرمایه گذاران استفاده می‌گردد. این صندوق به طور انحصاری برای سرمایه گذاران جدی که قصد سرمایه‌گذاری کلان را دارند بوده است، اما از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ برای عموم باز شده است.
گزینه جدیدی که به زودی در انگلستان راه اندازی می‌شود استفاده از بیت کوین در معاملات بلند مدت بورس برای پروژه های پرهزینه می‌باشد.

 

دستگاه های خودپرداز بیت کوین
اگر چه به عنوان یک مفهوم نسبتا جدید به آنها نگاه می‌شود ولی تعداد دستگاه های خودپرداز بیت کوین در حال افزایش است. تعداد زیادی از این دستگاه ها از چندین فروشنده مختلف اعم از BitAccess, CoinOutlet Genesis Coin, و Robocoin در دسترس است.
این دستگاه ها مانند روش مبادله چهره به چهره ولی با یک دستگاه صورت می‌گیرد، به این صورت که پول نقد را وارد می‌کنید و کیوآر کد مشخص شده توسط دستگاه را به وسیله موبایل اسکن می‌کنید ویا یک کاغذ حاوی کد مورد نیاز از دستگاه دریافت می‌کنید که کدهای لازم برای بارگذازی بیت کوین بر روی کیف پولتان روی آن چاپ شده است.
در این حالت نرخ های مبادله متفاوت است و ممکن است چیزی بین ۳ تا ۸ درصد بیشتر از قیمت یک مبادله استاندارد باشد.

 

نتیجه گیری
خرید بیت کوین به همان شکلی که افراد تازه وارد انتظار دارند آسان نیست ولی خبر خوب این است که تعداد گزینه های پیش رو در حال افزایش بوده و این کار از همیشه در حال ساده تر شدن است.
برخی از این گزینه ها ممکن است حتی لزوما نیاز به کیف پول یا دسترسی به اینترنت نداشته باشند. همچنین ایده های دیگری همچون کارت های اعتباری بیت کوین، بیت کوین به شکل پول فیزیکی همراه با یک کیف پول از قبل بارگذاری شده و کارت هایی با ذخیره مقداری مشخص وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید