گزارش جی پلاس/ استارت ملی پوشان از امروز

حضور همزمان دو مربی بزرگ روی نیمکت تیم ملی بسکتبال/ دوران جدید با یاران قدیم

تیم ملی با حضور دو مربی شناخته شده و مطرح روی نیمکت و با بازگشت ستاره های سال های گذشته، دوران جدید را تجربه خواهد کرد که البته از شعار جوانگرایی سال های اخیر فاصله گرفته و باید دید چه هدفی را نشانه گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر بسکتبال در حالی چهارشنبه شب به پایان رسید که نخستین اتفاق پس از جشن قهرمانی تبریزی ها، اعلام اسامی تیم ملی و همچنین کادر فنی این تیم بود. خبری که آخر هم مشخص نشد چرا برای اعلامش تا پایان رقابت های لیگ و فینال دست نگه داشته شد اما در هر صورت حالا در فاصله تنها هشت روز مانده به دیدار ایران و قزاقستان، تیم ملی صاحب سرمربی و شده و تمریناتش را از امروز آغاز می کند؛ یعنی تنها یک هفته به دیدار سوم در مقدماتی جام جهانی!

  • انتخاب غیر منتظره

شاید خیلی ها انتظار داشتند که سرمربی تیم ملی از میان دو مربی حاضر در فینال انتخاب شود. کما اینکه حاتمی در دو دیدار گذشته روی نیمکت ایران نشسته و نام هاشمی هم در لیست مربیان پنجره دوم رقابت های انتخابی به ثبت رسیده بود. صبر فدراسیون برای اعلام نام سرمربی پس از فینال هم این پیش بینی را تشدید کرد اما در تعجب تمام اهالی بسکتبال، مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی شد و هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت.

  • شاهین طبع این بار پذیرفت

این دومین بار است که در سال های اخیر، هدایت تیم ملی به شاهین طبع واگذار می شود. او که در دو دوره گذشته لیگ با پتروشیمی قهرمان شده بود، به عنوان دستیار باورمن روی نیمکت تیم ملی می نشست. با رفتن نا بهنگام او و نزدیک بودن رقابت های ملی، فدراسیون محمود مشحون او را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد. انتخابی که با پذیرش شاهین طبع مواجه نشد و او که نزدیک ترین مربی آن روزها به رئیس کارکشته فدراسیون به حساب می آمد، دست رد به سینه اش زد و ترجیح داد به باشگاهش برسد.

در آن دوران مهران حاتمی به تیم ملی آمد و نتایج بدی هم نگرفت و در کاپ آسیا ایران را در حضور استرالیا نایب قهرمان کرد.

شاهین این بار اما دیگر نه در قامت مربی قهرمان لیگ، بلکه مربی ناکام و شاکی، پیشنهاد سرمربی گری در تیم ملی را دریافت کرد و این بار دیگر آن را پذیرفت.

  • وزن بالای کادرفنی

در تصمیم فدراسیون برای نیمکت تیم ملی، در کنار شاهین طبع، نام بزرگ دیگری دیده می شود که بی سابقه است. در کادر فنی تیم ملی و در مقابل عنوان کمک مربی، نام فرزاد کوهیان دیده می شود. مربی که سال ها با ذوب آهن در فینال لیگ برتر بود و همین امسال هم با تیم بی ستاره دانشگاه آزاد بازی های بسیار خوبی به نمایش گذاشت و تا یک قدمی حذف مهرام نایب قهرمان هم پیش رفت.

در بسکتبال و حتی ورزش ایران کمتر دیده می شود که دو مربی بزرگ با این نزدیکی بار فنی بپذیرند در کنار یکدیگر کار کنند، آن هم به صورت مربی و دستیار. با این حال با درصد بیشتر فرزاد کوهیان و سپس مهران شاهین طبع پذیرفته اند که با یکدیگر، در راه نه چندان دشوار اما حساس انتخابی جام جهانی روی نیمکت تیم ملی ایران بنشینند و تجربه ای جدید را در بسکتبال ملی رقم بزنند.

تجربه که پس از سال ها کار کردن با مربیان خارجی و دوره ای یک ساله با مهران حاتمی آغاز شده و اهالی این رشته امیدوارند پایان خوشی داشته باشد.

  • بازگشت صمد و ملی پوشان سابق

لیست 15 نفره تیم ملی بسکتبال برای پنجره دوم رقاب های انتخابی جام جهانی نیز منتشر شد. لیستی که تغییرات قابل توجهی نسبت به دو بازی اول ایران دارد و شاهد بازگشت بازیکنان قدیمی تیم ملی است. در لیست جدید تیم ملی سجاد مشایخی، آرن داودی، حامد حسین زاده، فرید اصلانی، سعید داورپناه، نوید رضایی فر، صمد نیکخواه بهرامی، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، روزبه ارغوان، نوید نیکتاش، اوشین ساهاکیان، میثم میرزایی، اصغر کاردوست و حامد حدادی حضور دارند. لیستی که بیش از همه نشان از بازگشت چهره های قبلی تیم ملی خبر می دهد که البته به روزهای خوبشان بازگشته اند و جزء بهترین های لیگ بودند.

برای نمونه اصغر کاردوست و آرن داودی در شرایطی پس از سی سالگی یک بار دیگر به تیم ملی دعوت شدند که عملکرد بسیار خوبی در لیگ داشتند. اصغر که بدون شک بهترین سنتر ایرانی لیگ و جزو بهترین ها بود و آرن هم نقش موثری در قهرمانی شهرداری تبریز ایفا کرد.

بازگشت صمد نیکخواه به تیم ملی اما بدون شک مهمترین اتفاق این لیست است. او که دو سال از تیم ملی دور بود، با رفتن مشحون یک بار دیگر به تیم ملی بازگشته و درتورنمنت های آتی تیم ملی را همراه خواهد کرد. تیم ایران در دو بازی ابتدایی خود البته حدادی را هم در اختیار نداشت که البته این بار او هم دعوت شده و برای ایران به میدان خواهد رفت.

  • نسل طلایی بدون آفاق و کامرانی

در لیست جدید تیم ملی می توانیم به نوعی یک بار دیگر نسل طلایی را یک بار دیگر ببینیم. فدراسیون و شاید کادر فنی ترجیح داده تا حداقل در برهه کنونی از شعار جوانگرایی فاصله بگیرد و تمام نسل گذشته و چند سالی پس از آن را دعوت کند. با این حال جای مهدی کامرانی و حامد آفاق در میان این بازیکنان خالی است. البته هر دوی این بازیکنان این فصل را استراحت کردند و اصلا در رقابت های باشگاهی هم حضور نداشتند که اگر این اتفاق افتاده بود، قطعا آن ها را هم در تیم ملی می دیدیم!

تیم ملی بسکتبال اردوهایش را از فردا آغاز می کند و در اولین گام، پنج شنبه هفته آینده یعنی سوم اسفند باید به مصاف قزاقستان برود. تیم ملی پس از این مسابقه باید بلافاصله به ایران باز گردد تا ششم اسفند در تالار بسکتبال آزادی میزبان تیم ملی عراق باشد. عراقی که در زمان غیبت تیم ایران، در سالن آزادی میزبان تیم ملی قطر خواهد بود و به خوبی با شرایط سالن آشنا خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید