گزارش تکمیلی جی پلاس

آغاز جشنواره فیلم فجر با بزرگداشت چند سینماگر و معرفی برگزیدگان

سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در سالروز ورود امام خمینی (ره) به ایران رسما کار خود را آغاز کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس،  مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر امروز (پنجشنبه، 12 بهمن ماه) از ساعت 18:56 با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن در برج میلاد آغاز شد. اجرای این مراسم که سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز در آن حضور داشت، برعهده نیما کرمی و کارگردانی آن با مجید برزگر است.

نخستین سخنران، ابراهیم داروغه زاده - دبیر این جشنواره - بود که در سخنان کوتاهی گفت: جشنواره فیلم فجر ادای دین سینمای ایران به انقلاب اسلامی و آرمان هایی است مانند عدالت، حق مداری و آزادی. برنامه افتتاحیه را به روح شهدای دفاع مقدس تقدیم می کنم.

در ادامه و پس معرفی داوران بخش های مختلف جشنواره و همچنین درخواست مجری از هنرمندان برای کمک به زلزله زده های کرمانشاه با بیان این هشدار که در این روزهای سرد، زلزله زدگان جان خود را از دست می دهند، فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر با نمایش صحنه ای از آنها و پخش سرود «وطنم» با صدای شهرام ناظری معرفی شدند. همچنین احسان کرمی یادی کرد از هنرمندانی که این روزها حال خوشی ندارند؛ مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و الناز شاکردوست.

گرامیداشت یاد معلم

بخش بعدی به یادکرد درگذشتگان اختصاص داشت، بویژه علی معلم که امسال نخستین سالی است که در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد. سپس با حضور وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی - محمدمهدی حیدریان - و فرشته طائرپور، از آذر معماریان - همسر علی معلم - و پسرانش با حضور آنها روی صحنه تقدیر شد.

همسر معلم این شعر را خواند: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول/آخر بسوخت جانم در کسب این فضایل» و پسرش هم گفت: نمی دانستم چطور نبودن پدر را در جشنواره امسال تحمل کنم، ولی همیشه پدر می گفت باید مسیرش را ادامه دهیم. خوشحالم که اهالی سینما پشت هم هستند.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی - نیز  در سخنانی گفت: ماه بهمن، یادآور دو چیز است؛ جشن انقلاب و جشن سینمای ایران. به خانواده سینما تبریک می گویم. در چهار دهه گذشته، سینما فرصتی برای بلندآوازگی نام ایران ساخت؛ با تولید فیلم، با حضورهای جهانی و نسل هایی که به فضای سینما افزوده شدند.

او ادامه داد: سینما حرکت می کند تا پیشتاز گفت و گوی فرهنگی ایران با جهان باشد و هم اینکه بتوانیم سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه دار داشته باشیم. همان طور که ادبیات ایرانی در قله اش این ترکیب را داشت. امروز سینمای ایران با این چهار وجه به پیش می رود.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

محمدعلی نجفی و خاطره ای از 47 سال پیش

پس از نکوداشت یاد علی معلم، فیلمی که درباره زندگی، عقاید و فعالیت های محمد علی سجادی ساخته شده بود، پخش شد. کسی که پس از پیروزی انقلاب، نخستین مدیر سینمایی بود.

ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری در این بخش روی صحنه رفتند و محمدعلی نجفی هم که با تشویق حاضران به آنها پیوست، پشت میکروفن رفت و گفت: 47 سال پیش، وقتی در محافل مذهبی کمتر می شد از سینما صحبت کرد با همسر و استاد فخرالدین انوار به طور جد مساله نمایش را در حسینیه ارشاد پی گرفتیم.

وی ادامه داد: نمایشنامه سربداران را با آقای انوار نوشتیم و باهم کار کردیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی، تلاش کردیم موسیقی را پخش کنیم. در میانه این اجرا، یکی از تماشاگران گفت کوروش آسوده بخواب ما بیداریم، این در همان سالی بود که شاه در تخت جمشید همین جمله را گفت (حاضران در سالن برج میلاد بعد از این جمله، نجفی را تشویق کردند).

او اظهار کرد: خوشحالم که امشب آقای انوار در اینجاست و می بینیم که سینما موفق شده است.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

منوچهر اسماعیلی و یک عمر هنرمندی

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، فیلمی درباره زندگی و کارنامه کاری اسماعیلی پخش شد و در بخش هایی از آن که تصویر افرادی مانند بهروز وثوقی و اکبر عبدی دیده می شد، حاضران آنها را تشویق کردند.

منوچهر اسماعیلی که چشم هایش پراشک شده بود، گفت: در همه فیلم ها به شما «سلام» کردم و امشب به من جواب دادید. جا دارد من هم از علی معلم یاد کنم که یک سال از رحلتش می گذرد و به خانواده اش تسلیت می گویم. وقت شما را نمی گیرم، حال خوشی هم ندارم بعد از دیدن این صحنه ها (فیلم بزرگداشتش) توان ایستادن ندارم.

ابوالحسن تهامی پس از آنکه اسماعیلی روی صندلی نشست، اظهار کرد: او از نوابغ کار هنری ایران است. از آغازی که پا به هنر دوبلاژ گذاشتند افتخار داشتم 60 سال کنار ایشان باشم و از او بیاموزم. دو هنرمند جهانی که یکی از آنها آنتونی کویین بود، وقتی فیلم های خود را به زبان فارسی دیدند، باورشان نمی شد، بخصوص آنتونی کویین که با دیدن صدای خودش بسیار شگفت زده شد.

وی افزود: او هنر خود را ارزان نمی فروخت و به ما هم این را آموخت.

سعید راد هم که همراه تهامی برای گرامیداشت اسماعیلی روی صحنه آمده بود، به همکاری اش با او اشاره کرد و از حاضران خواست به احترام منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستند و او را تشویق کنند.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

کرمی در این بخش، به حضور کسانی مانند پرویز بهرام، منوچهر والی زاده، حسین عرفانی، ناصر ممدوح و جهانگیر الماسی در میان حاضران در سالن اشاره کرد.

به گزارش جی پلاس، پس از پخش کلیپ «ای ایران» که هنرمندان آن را خوانده اند، کرمی توضیح داد، اینکه گروهی از سینماگران در حال ترک سالن هستند به دلیل همزمان بودن ساعت اکران فیلم آنها با زمان برگزاری افتتاحیه جشنواره است و آنها به نشانه اعتراض از سالن خارج نمی شوند.

معرفی برگزیدگان بخش تبلیغات

در ادامه داوران بخش مسابقه تبلیغات شامل سه رشته عکس، پوستر، تیزر و آنونس معرفی شدند و با حضور داوران (ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان و میثم مولایی) روی صحنه برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

 دیپلم افتخار بهترین نام واره (لوگو) به محمد روح الامینی برای فیلم های رگ خواب و خفگی داده شد.

نامزدهای بخش تیزر و آنونس، بنیانگذار محک (محمد زمانی)، 21 روز بعد (کریم مهرآبادی)، خفه گی (مسعود رفیع زاده)، رگ خواب (امیرشیبان خاقانی) که مسعود رفیع زاده سیمرغ بلورین را کسب کرد.

نامزدهای بخش عکس تیک‌آف (سیدعبدالحسین نواب موسوی)، پریناز (جواد جلالی)، زادبوم (علی نیک‌رفتار)، مالاریا (امید صالحی) بودند که سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی اهدا شد.

نامزدهای بخش پوستر نیز آوانتاژ (احسان رضازاده)، رگ خواب (محمد روح الامین)، ماحی (حامد مسعودی فر)، نگار (احسان برآبادی)، هجوم (بابک یادگاریان) بودند که بابک یادگاریان سیمرغ بلورین این بخش را گرفت.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

اکبر عبدی؛ پرظرفیت ترین و پرظرافت ترین نقاش سینما

پس از اجرای موسیقی توسط «سپنتا» با همراهی دو نوازنده زن که پیانو و ویلن نواختند، فیلم بزرگداشت اکبر عبدی پخش شد.

رسول صدرعاملی، بهرام بدخشانی و مسعود ده نمکی برای بزرگداشت عبدی روی صحنه آمدند و لوح عبدی توسط ده نمکی اهدا شد. سپس عبدی خواست تا دکتر معتمدی هم روی صحنه بیاید.

صدرعاملی در سخنانی گفت: برای کسی اینجا هستم که فقط یک بازیگر نبوده، اکبر عبدی یک پدیده است و نشان داد که می توان بازیگر و پدیده بود. او هیچ وقت ادای چیزی را درنیاورد. او خودش را به ما تحمیل کرد و ما چاره ای نداشتیم جز اینکه دوستش داشته باشیم.

احمدرضا معتمدی هم اظهار کرد: من 30 سال در دانشگاه کار کرده ام و با سه نسل از بزرگان سینما همکار بوده ام. استاد عبدی پرظرفیت ترین و پرظرافت ترین نقاش سینمای ایران است. نابغه ای است در تصویرگری فیزیک و میمیک. فراتر از سینمای ایران برای ما، او سرمایه و ثروت ملی است.

 پیش از آنکه ده نمکی حرفی بزند، عبدی پشت تریبون رفت و تاکید کرد: من شانس خیلی بزرگی آوردم که با برخی بزرگان کار کرده ام؛ استاد حاتمی، استاد تقوایی، استاد میرباقری و جالب است که با حاج آقا ده نمکی شش کار کرده ام.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

ده نمکی نیز بیان کرد: ایشان افتخار دادند که کار با من کردند. باید از همسرشان تجلیل می شد که نمی دانیم چه می کشند. کسانی که می خواهند عبدی را در فیلم ها داشته باشند، باید رضایت همسرشان را کسب کنند. محمدرضا شریفی نیا و اکبر عبدی مانند «تام و جری» هستند و نباید دعواهای آنها جدی گرفت. عبدی هم محبوب است و هم مشهور در عالم سینما.

محمدرضا فروتن هم گفت: به دو نفر از بزرگان سینما خیلی ارادت دارم، مرحوم خسرو شکیبایی و اکبر عبدی. جدا از نبوغ خدادادی عبدی، بخشی از وجود او را که دوست دارم، خوش قلبی، مهربانی و کمک کردنش به دیگران است.

عبدی نیز در سخنانی اظهار کرد: ایام فاطمیه است، همسر من هم سیده است و این ایام را تسلیت می گویم. برگردیم سر موضوع سلبریتی ها (در فیلم بزرگداشت عبدی از ازدواج های متعدد سلبریتی ها صحبت شد) که برخی فکر می کنند، شوخی است، ولی من و همسرم در این باره به توافق رسیده ایم و بعد از جشنواره اقدام می کنم. تشکر می کنم از همسر و مادرم و مردم که حتی فیلم های مزخرفی را هم که بازی کردم هیچی نگفتند.

او با بیان اینکه از مردم تشکر می کنم که خرج ما سینمایی ها را می دهند و فیلم های درپیت را می بینند، گفت: برای کسانی که عزیزانش را در پلاسکو، کشتی زلزله از دست دادند، آرزوی صبر می کنم. خود من چند سالی دیگر مزاحم شما هستم و دیگر در سرازیری افتاده ام.

وی بیان کرد: عزتی که خدا بدهد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. من زاده شده میدان شوش هستم؛ من کجا و منوچهر اسماعیلی کجا که کنار هم برای ما بزرگداشت برگزار شده است. «اسماعیلی» فرشچیان سینمای ایران و افتخارات ماست. ایشان با صدا، جای تصویر را هم پرکرد. او در فیلم «مادر» جای من حرف زد و کلا به جای چهار نفر در آن فیلم حرف زد.

عبدی بار دیگر انتقاد خود را از وضعیت سینما به این شکل بیان کرد: ما در روز روشن، خرجی خود را از جیب مردم بیرون می آوریم. این خوب نیست؛ سلیقه مردم را عوض کرده اند، تماشاگر می آید تئاتر من را می بیند، می گوید، یک ایراد بگیرم، در تئاتر شما بزن و برقص کم بود. معلوم است که این مردم پای شبکه های جم و شعر یادت نره می نشینند.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

روز گذشته (11 بهمن ماه) سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با انتشار پیامی به مناسبت آغاز جشنواره فیلم فجر گفت: «سینمای ایران، این هنر فراگیر و مورد اقبال فراوان مردم، اکنون به زبانی گویا و تأثیرگذار تبدیل شده است. سینمای ملی در کنار ترسیم تنوع فرهنگی این سرزمین، تصویرگر ارزش‌های انسانی و آرمان‌های برخاسته از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز هست و سینماگران فرهیخته در تمام این سال‌ها بار سنگین رسالتی سترگ را با توان خویش به دوش کشیده‌اند.»

او در بخش دیگری از این پیام افزود: « سینمای ایران با دارا بودن محتوای غنی و جذاب در ابعاد منطقه‌ای و جهانی نیز اوج گرفته و اثربخشی آن در دیپلماسی فرهنگی و گفت‌وگو با جهان امروز انکارناپذیر است؛ اگرچه باید خود را در تقویت سوژه‌های انسـانی و فناوری‌های روزآمد صنعت سینما مجهز کند و برای نیل به این مقصود، دولت وظیفه‌ای خطیر برعهده دارد. رویکرد برنامه‌محوری و پایبندی به اصل شفافیت، افقی روشن و چشم‌اندازی افتخارآفرین را در مقابل دیدگان ما ترسیم می‌کند که به پشتوانه بهره‌مندی از تجربه گرانسنگ سینماگران نامدار و کاردان کشور و با اتکا به توانایی و استعداد جوانان خلاق و متعهد در این عرصه، می‌توانیم به آینده سینمای ایران و دستاوردهای آن بسیار امیدوار باشیم.»

وزیر ارشاد همچنین اضافه کرد: «مایه مباهات است که همزمان با پایتخت در سایر استان‌ها و نقاطی که امکان نمایش آثار فراهم است، سیمرغ‌های جشنواره به پرواز در می‌آیند و آسمان پرستاره فرهنگ و هنر ایران اسلامی را طراوتی تازه می‌بخشند.»

از جمله حاضران در این مراسم کسانی مانند احمد مسجدجامعی، سیدرضا صالحی امیری، خانم ذوالقدر، بهرام قاسمی، محمدرضا عارف، محمود صادقی، محمدهادی ایازی، محمدعلی نجفی، منوچهر اسماعیلی، منوچهر شاهسواری، اکبر عبدی، نصرالله مدقالچی، محمدجواد حق شناس، رسول صدرعاملی، محمود گبرلو و سید غلامرضا موسوی بودند. 

/این گزارش به روزرسانی شده است/

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید