در گفت و گو با جی پلاس

مشکلات سمن ها از دیدگاه جوانان: ماهیت حقوقی سمن ها ضعیف است/ امتیاز و آزادی عمل بیشتری می خواهیم

نخستین مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوان کشور برای تصویب اساسنامه تشکیل رسمی مجمع ملی سازمان های مردم نهاد با حضور معاون اول رئیس جمهوری از امروز (پنج شنبه) در شیراز آغاز به کار خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، یکی سیاست های دولت در بخش جوانان، توانمندسازی تشکل های مردم نهاد بوده است. تشکل هایی که به ویژه با محوریت جوانان می توانند نقش این قشر را در به عهده گرفتن مسئولیت های مهم اجتماعی کشور مهم و اثربخش سازند.

پیش از این محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر از تشکیل مجمع ملی جوانان داده و گفته بود: ایجاد یک سندیکای مستقل برای فعالان حوزه جوانان می‌تواند راه را هموار‌تر کند که حتی اگر معاونت جوانان وجود نداشته باشد مطالبات از این طریق دنبال شود.

حالا که در آستانه تشکیل مجمع ملی جوانان قرار داریم جی پلاس با برخی از جوانان و مسئولین تشکل های مردم نهاد در استان های کشور گفت و گویی انجام داده و نظر آنها را برای بهتر شدن شرایط سمن ها در آینده جویا شده است.

**ضعف حقوقی سمن ها باید رفع شود

بهاره کبیری یکی از اعضای سازمان مجمع ندای مهندسان جوان آذربایجان شرقی، درباره بهبود شرایط سمن ها در آینده به جی پلاس گفت: مسایلی که سمن ها با آن روبرو هستند، از زمان تاسیس شروع می شود، زمانی که برای تاسیس، هزینه هایی را باید متقبل شوند که از توان خیلی از جوانان شاید خارج باشد.

بعد از تاسیس عمده ترین مشکل ما ماهیت حقوقی ضعیف سمن ها است و این موضوع مشکلات فراوانی را در ارتباط با سایر نهادها ایجاد می کند.

وی افزود: امیدوار هستیم تا با تشکیل مجمع ملی جوانان این مسایل حقوقی رفع شود.

او در پایان به برپایی سندیکای مربوط به سمن ها در کشور اشاره می کند و می گوید: باید در کشور سندیکایی وجود داشته باشد تا از حقوق سازمان های مردم نهاد دفاع کنند و قدرت حقوقی آنها را در ارگان ها  تثبیت کند.

**مسئولین و مردم با ماهیت سمن ها آشنا شوند

مرتضی غفوری دبیر انجمن گویندگان جوان ایساتیس از یزد وجود زیرساخت های مناسب برای جوانان فعال در سمن ها را یکی از اصلی ترین دغدغه های این حوزه دانست و به جی پلاس گفت: جوانی که در سازمان های مردم نهاد فعالیت می کند در مقطعی از زندگی خود قرار دارد که باید برنامه و خواسته های خودش از آینده را مشخص کند. جوانان در این سال ها باید هدف های خود را چه در زمینه تحصیل، چه در زمینه اشتغال و چه در زمینه خدمت مقدس سربازی مشخص کنند. مسئولان باید زیر ساخت های مناسب را فراهم کنند تا جوانان با آزادی عمل و فکری باز به فعالیت در این سازمان ها بپردازند.

این فعال فرهنگی یزدی امتیازدهی به جوانان موفق در زمینه های مختلف را مهم دانست و افزود: باید برای جوانان موفق در سمن ها امتیازهای جداگانه ای در نظر گرفت تا انگیزه ای باشد برای فعالیت آنها. امروز جوانانی که می خواهند وارد یک پروژه کاری شوند با درخواست سابقه کار رو به رو هستند که این جوانان را دلسرد می کند. جوانان باید بتوانند از جایی شروع به کار کنند و چه بهتر که دولت فضا و بستر را برای آینده جوانان فراهم کند.

غفوری آشنایی مردم و مسئولان با فعالیت های سازمان های مردم نهاد را ضروری دانست و عنوان کرد: باید نحوه فعالیت سازمان مردم نهاد به مردم جامعه شناخته شود. سازمان های مردم نهاد شخصیت سیاسی ندارند بلکه شخصیتی اجتماعی و فرهنگی دارند. موضوعی که امروز برای سمن ها اهمیت دارد این است که سمن ها به سمتی بروند تا افراد فقط به خاطر مسائل مالی به سمت سمن ها نیایند. دولت باید در این زمینه فعالیت کند تا مردم با فعالیت اصلی سمن ها آشنا شوند. شاید بهتر باشد که این آشنایی از ابتدا به مدیران کل سازمان ها آموزش داده شود و بعد از آن هم آموزش به سطح جامعه و مردم وارد شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید