در گفتگو با جی پلاس؛

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: تنها راه افزایش اشتغال توسعه "سمن" هاست/ باید هزینه های دولت کاهش یابد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، حضور سازمان های مردم نهاد در کشور را کمک حال دولت می داند و می گوید: افزایش اشتغال در کشور و کاهش آسیب های اجتماعی تنها با توسعه و قدرتمند کردن سازمان های مردم نهاد میسر خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس جامعه جی پلاس؛ رقم هزینه جاری دولت را مهمترین چالش پیش روی کشور دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین گرفتاری های دولت این است که اکثر فعالیت ها در کشور دولتی بوده و به همین خاطر اعتبارات جاری دولت بالا رفته و تقریبا بیشتر منابع مالی کشور صرف حقوق کارمندان دولت می شود. برای اینکه از هزینه های جاری دولت کم و به هزینه های عمرانی کشور افزوده شود باید برنامه دقیق و مناسبی داشته باشیم. امروز حدود هشت میلیون و 500 هزار نفر کارمند و مستمری بگیر در دولت وجود دارند که اگر خانواده های این افراد را هم اضافه کنیم کمی بیشتر از 30 میلیون نفر خواهند شد. بیش از 90 درصد اعتبارات دولت صرف حقوق و مزایای این افراد می شود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تکلیف 50 میلیون نفر دیگر که در کشور زندگی می کنند چه می شود؟ با این رویه حق این افراد ضایع می شود. اگر بودجه دولت صرف کارهای عمرانی شود تمام مردم کشور از این درآمد منتفع خواهند شد.

** تنها راه افزایش اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی یاری گرفتن از سازمان های مردم نهاد است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تنها راه بالا بردن میزان اشتغال و پایین آوردن سطح آسیب های اجتماعی را یاری گرفتن از سازمان های مردم نهاد می داند و می گوید: اگر سطح اعتبارات عمرانی کشور بالا باشد، سطح تولید در کشور افزایش پیدا می کند. میزان اشتغال در کشور بیشتر خواهد شد و همین موضوع باعث می شود تا آسیب های اجتماعی هم در کشور کاهش پیدا کند. این موضوع تنها با پررنگ کردن نقش مردم در جامعه عملی خواهد شد. بهترین کسانی که می توانند در جامعه کمک دست دولت باشند، سازمان های مردم نهاد یا سمن ها هستند.

** با قدرتمند کردن سمن ها، می توانیم هزینه های دولت را کاهش دهیم

عزیزی، قوت گرفتن سمن ها را مساوی با بالا رفتن راندمان کاری در کشور دانست و به جی پلاس گفت: در استرالیا 70 درصد مشاغل دولتی در اختیار سمن ها قرار دارد. باید بدانیم که با قدرتمند کردن سمن ها هم هزینه ها دولت را کاهش می دهیم هم و اشتغالزایی در کشور بیشتر خواهد شد. به جای اینکه کسی بخواهد کارمند دولت باشد، کارمند این سازمان های مردم نهاد می شود. در کل باید بگویم که با تمام توان باید بکوشیم تا تصدی گری را از دولت بگیرم و به بخش خصوصی منتقل کنیم. وقتی مردم در مسائل مختلف کشور حضور داشته باشند نتیجه بهتری کسب می کنیم و راندمان کاری کشور بالا می رود.

** گرفتن مجوز سمن ها آسان است!

این نماینده مجلس راه های صدور مجوز برای سمن ها را بسیار سهل و آسان دانست، اما اعتقاد دارد که نظارت دولت به سمن ها باید به درستی صورت بگیرد تا از بروز مشکل جلوگیری کنند. او در این زمینه ادامه داد: در بخش مجوزها هر فردی که بخواهد می تواند  به راحتی مجوز تشکیل یک سازمان مردم نهاد را بگیرد و آن را به ثبت برساند. دولت باید نظارت بیشتری در بخش سمن ها داشته باشد تا از به انحراف رفتن و ایجاد مسائل حاشیه ای در این بخش جلوگیری کند. کسی که مجوزی را صادر می کند باید در تمام مراحل هم به آن نظارت داشته باشد.

** پی گیری مسئولین امور سازمان های مردم نهاد ضعیف بوده!

رئیس کمیسیون اجتماعی درباره برنامه مجلس برای بهبود شرایط سمن ها در جامعه هم به جی پلاس گفت: بحث سمن ها در مجلس هشتم و نهم مطرح شدند. قانون سازمان های مردم نهاد 32 ماده داشت که 28 ماده آن در دوره های قبلی مجلس به تصویب رسید و امیدوار هستیم در مجلس دهم بتوانیم ماده های باقی مانده را هم به تصویب برسانیم. البته پی گیری مسئولین امر در حوزه سازمان های مردم نهاد کمی ضعیف بوده و تاکنون در این دوره نتوانسته ایم مصوبات جدید در حوزه سمن ها داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید