پیام 9 ماده ای امام در آستانه اربعین سال 57

امام خمینی در پیام 9 ماده ای خود با گوشزد نکته های مهم به قشرهای مختلف مردم، از دانشجویان می خواهند: اکنون که دانشگاهها این دژهاى مبارزات دانشجویان فداکار را باز کرده‌ اند، به شعارهاى ضد رژیم فاسد و تظاهرات علیه دولت‌ غاصب و شاه و علیه شوراى غیر قانونى سلطنتى ادامه دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، اعتصابات سال 57 همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدالله(س) بود و این ایام، نقش کاتالیزور را برای حرکت مردم بر عهده داشت، و از قیام 19 دی مردم قم، اربعین شهدا یکی پس از دیگری در کشور برپا می شد و این بار اربعین سیدالشهدا(س) با اربعین پیروانش که برای پایان دادن به سلسله پهلوی قیام کرده بودند، مصادف شده بود. رژیم از هر فرصت برای ضربه زدن به نهضت مردم استفاده می کرد و هر روز با دسیسه ای قصد پیشبرد اهداف خود را داشت که امام خمینی در پیامی که به مناسبت اربعین سیدالشهدا(س) خطاب به ملت صادر کرد، 9 نکته کلیدی را به آنان تذکر داد. متن این پیام در ادامه آمده است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

اربعین سید مظلومان و سرور شهیدان- صلوات اللَّه و سلامه علیه- رسید. بر ملت رشید و آگاه ما «اربعین» هاى سودمندى گذشت. ما در این سالها به دنبال بیش از پنجاه سال سلطنت غاصبانه سلسله پهلوى با چه مصیبتهایى و بى‌ فرهنگیهاى خانمانسوزى مواجه بوده‌ ایم. سالهایى بس تلخ و رنج آور در این پنجاه سال و تلختر و رنج‌ آورتر در این یکى دو سال اخیر که ملت شجاع ما را علیه استبداد و استعمار به حرکت درآورد.

امسال اربعین امام امت در خلال اربعینهاى پیروان و شیعیان آن بزرگمرد اسلام واقع شده، و گویى خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست، و اربعین اخیر برادران ما بازتاب اربعین آن دلاوران مى‌ باشد؛ خون طاهر آنان به حکومت طاغوتى یزید خاتمه داد، و خون پاک اینان سلطنت طاغوتى را به هم پیچید. اربعین امسال استثنایى و نمونه است؛ راهپیمایى و تظاهرات پر شور در این اربعین وظیفه شرعى و ملى است.

ملت بزرگ در سراسر ایران با راهپیمایى و تظاهرات خود این نظام را دفن مى‌ کند، و مخالفت خود را با «شوراى سلطنت» غیر قانونى اعلام مى‌ نماید، و پشتیبانى خود را براى چندمین بار از «جمهورى اسلامى» اعلام مى‌ کند. لازم است توجه ملت دلیر ایران را به مطالبى چند جلب نمایم:

1- از قرار اطلاع، مأمورین دولت شبها گندم انبارها و سیلوها را با کامیون مى‌ برند و مى‌ خواهند قحطى مصنوعى به وجود آورند. وظیفه حتمى مردم تهران و شهرستانهاست که از این عمل شدیداً جلوگیرى کنند، و عده‌ اى از معتمدین را به نظارت بگمارند که این عمل غیر انسانى دولت را خنثى کنند. غفلت از این امر مسئولیت شرعى دارد.

2- از قرار اطلاع، دولت امریکا درصدد است که اسلحه و مهماتى را که در ایران است و در مقابل نفت به مردم ایران تحمیل کرده است، یا به سرقت ببرد (اگر تا کنون نبرده باشد، چنانچه بعضى از خبرگزاریها افشا کرده‌ اند) و یا منفجر کند. بر افسران و درجه داران ارتش و سایر نیروهاى سه‌ گانه است که از آن جلوگیرى کنند، و بر ملت است که با ارتش در این امر همکارى کنند، و نگذارند بیش از این مال ملت را نابود و یا چپاول کنند. افسران محترم بدانند که مسامحه در این امر خیانت به کشور و اسلام است.

3- کشاورزان محترم همت کنند و از اقدام براى کشت خصوصاً کشت دیمى غفلت نکنند. ممکن است مفسدین قحطى مصنوعى ایجاد کرده و کشور را در مضیقه قرار دهند.

4- بانکهاى اسلامى به کشاورزان به منظور ادامه کشاورزى قرض الحسنه بدهند، و مسلمانان در این امر حیاتى با این بانکها تشریک مساعى نمایند تا جلوى توطئه شیطانى گرفته شود.

5- به جمیع بانکهاى خارجى کشور اعلام مى‌ شود که سپرده‌ هاى شاه و بستگان او و سایر دزدان اموال ملت محروم را- که صورت اسامى بعضى از آنان تهیه شده است- از آنِ ملت است که اینان اختلاس نموده و از کشور خارج کرده‌ اند؛ بانکها این وجوه سپرده شده را نباید به آنها تحویل دهند که بزودى مقامات صالحه علیه آنان اقامه دعوى خواهند کرد.

6- به وکلاى غیر قانونى مجلسین اخطار مى‌ شود که از رفتن به مجلسین احتراز کنند و در صورت تخلف، مورد مؤاخذه ملت شریف قرار خواهند گرفت.

7- از دانشگاهیان محترم انتظار دارم اکنون که دانشگاهها این دژهاى مبارزات دانشجویان فداکار را باز کرده‌ اند، به شعارهاى ضد رژیم فاسد و تظاهرات علیه دولت‌ غاصب و شاه و علیه شوراى غیر قانونى سلطنتى ادامه دهند، و استادانى را که با دستگاه ظلم و اختناق رابطه دارند یا طرفدار رژیم فاسد هستند نپذیرند.

8- به کسانى که در شوراى سلطنتى غیر قانونى به عنوان عضویت داخل شده‌ اند اخطار مى‌ کنم که این عمل، غیر قانونى و دخالت آنان در مقدرات کشور جرم است، و بى‌ درنگ از این شورا کناره‌ گیرى کنند، و در صورت تخلف مسئول پیشامدها هستند.

9- اعضاى شوراى انقلاب اسلامى در داخل کشور هستند و بزودى معرفى خواهند شد.

از خداوند تعالى خواستارم که با مرحمت واسعه خود، ملت ما را از شر اشرار داخلى و خارجى نجات دهد. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

25/ 10/ 57- 16 صفر 99

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

 

 

صحیفه امام؛ ج 5، ص 477-479

دیدگاه تان را بنویسید