گزارش جی پلاس/ آنچه دیلی میل درباره مدیر فوتبالیِ ایرانی می نویسد!

کیا جورابچیان دقیقا کیست؟/ مدیری که به 5 زبان تسلط دارد و کوتینیو را در 12 سالگی کشف کرد!/ تصاویر

"او در طول همه این سال‌ها این قابلیت را بارها اثبات کرده است؛ شناسایی فرصت و استخراج پول از آن با قدرت چانه‌زنی بالا" این بخشی از توصیف دیلی میل برای کیا جورابچیان فعال اقتصادی فوتبال است که انتقال بزرگ کوتینیو به بارسلونا را نهایی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، فرهاد بهارفر: انتقال فیلیپ کوتینیو به بارسلونا که البته در تابستان هم تا آستانه نهایی شدن پیش رفته بود، بالاخره انجام شد و ستاره برزیلی در کنار هموطنش نیمار، به گرانترین بازیکنان تاریخ فوتبال تبدیل شدند.

** چه کسی باعث انتقال گرانقیمت کوتینیو به بارسا شد؟

یک فرد ایرانی که فوتبال‌دوستان قبلا هم نام او را شنیده‌اند و در روزهای اخیر هم اخبار مبنی بر نقش موثر او در انتقال ستاره لیورپول به بارسلونا منتشر شد؛ کیا جورابچیان.

اگر چه کوتینیو در همان نقل و انتقالات تابستانی علاقه خود برای پیوستن به جمع کاتالان‌ها را علنی کرده بود اما منتفی شدن حضورش در بارسلونا از انگیزه‌هایش برای درخشش کم نکرد و طبق آمار به جا مانده از نیم فصل، او بهترین فصل فوتبالی‌اش را پشت سر می‌گذارد.

کیا چورابچیان

 

** کیا جورابچیان از کجا و چگونه شروع کرد؟

مدیری که اکنون در فوتبال اعتبار ویژه ای کسب کرد. گذشته از بحث های اقتصادی و سیاسی درباره جورابچیان از مهاجرت با خانواده اش به لندن پس از انقلاب و ارتباطش با برژوفسکی عضو مافیای نفتی قدیمی در روسیه که با روی کار آمدن پوتین از روسیه گریخت و از انگلیس پناهندگی سیاسی گرفت و برخی جورابچیان را مهره او می دانند تا هویت چندگانه مستقل انگلیسی کانادایی او با نام های مختلف؛ اگر به بخشی از عملکرد او در فوتبال بپردازیم و صرفا از زاویه ورزشی به موضوع نگاه کنیم، درباره جورابچیان و کارهای مهمی که تاکنون در فوتبال دنیا انجام داده باید از ابتدای کارش در سال 2004 نوشت اما روزنامه دیلی میل که جزئیات انتقال کوتینیو به بارسلونا و نقش مهم جورابچیان در این انتقال را بررسی کرده گزارش خود را درباره این مدیر برنامه‌ ایرانی این گونه آغاز کرده: " شاید بهتر باشد برای فهمیدن قدرت کیا جورابچیان به سال 2012 برگردیم. جایی که او برای معرفی بازیکن به مسئولان یک باشگاه لیگ برتر انگلیس معرفی شد. جورابچیان در آن زمان یک بازیکن 17 ساله کوریتیانس برزیل را به آن باشگاه پیشنهاد کرد. یکی از مسئولان آن باشگاه بعدها گفت که اگر ما آن بازیکن را می‌خریدیم، بعدها به ما می‌خندیدند! آن بازیکن مارکوئینیوس بود که در ازای 4 میلیون پوند به رم رفت."

 

** وقتی بازیکن 4 میلیون پوندی، 80 میلیون می ارزد!

اما در عرض یک سال این بازیکن با قراردادی به ارزشی 32 میلیون پوند به پاری سن ژرمن رفت. باشگاه فرانسوی به تازگی یک پیشنهاد 80 میلیون پوندی برای این بازیکن را رد کرده و این در حالی است که تیم‌هایی مثل چلسی و بارسلونا هم به جذب او علاقه‌مندند.

با وجود تمام آنالیزها و تحقیقات گسترده‌ای که درباره همه بازیکنان در سطح اول فوتبال جهان انجام می‌شود، تعداد معدودی از افراد هستند که شبکه‌های حرفه‌ای برای شناسایی بازیکنان بااستعداد و آینده‌دار دارند. جورابچیان یکی از افرادی است که این کار را به خوبی در چند سال گذشته انجام داده است. او در طول همه این سال‌ها این قابلیت خود را بارها اثبات کرده است؛ شناسایی فرصت و استخراج پول از آن با قدرت چانه‌زنی بالا. چه قبل از ورودش به فوتبال زمانی که در بازار نفت و سپس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی فعال بود و چه بعد از آن.

کیا چورابچیان

 

** سرآغاز کار در فوتبال با خرید باشگاه کورینتیانس

سرآغاز کارهای او در فوتبال به 14 سال پیش برمی‌گردد. زمانی که شرکت سرمایه‌گذاری MSI را در لندن تاسیس کرد و پس از آن باشگاه کوریتیانس برزیل را با کمک چند سرمایه‌داری که هیچ وقت نام‌شان فاش نشد خرید؛ 50 میلیون پوند روی باشگاه و بازیکنان هزینه کرد که همان هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی باعث شد موقعیت‌های بزرگی در فوتبال نصیبش شود. 

** کشف کوتینیو در 12 سالگی!

او خیلی زود افرادی را برای پیدا کردن بازیکنان با استعداد استخدام کرد. مثلا درباره کوتینیو باید گفت او زمانی که 12 ساله بود به وسیله یکی از افراد جورابچیان شناسایی شد. زمانی که جورابچیان بازیکنانی مثل خاویر ماسکرانو، داوید لوئیز، ویلیان و کارلوس توز را استعدادیابی کرد، همه آن‌ها بین 16 تا 18 سال سن داشتند. او ارتباط ساده‌ای با بازیکنان برقرار می‌کند و همین عاملی می‌شود که این بازیکنان پس از راهیابی به سطح اول فوتبال جهان هم به او متعهد بمانند. زمانی که نوبت به مذاکره برای قرارداد بعدی و یا تیم جدید آن‌ها می‌رسد، او آنقدر باهوش هست که بداند چطور بهترین قرارداد را از آن باشگاه برای موکلش بگیرد.

به گزارش جی پلاس؛ یکی از مدیران فوتبالی که تاکنون با جورابچیان کار کرده است، درباره این توانایی او می‌گوید: مردم نظرات مختلفی درباره مدیران برنامه بازیکنان فوتبالی دارند اما مهم‌ترین کار یک مدیر برنامه مذاکره با باشگاه و انجام بهترین توافق برای بازیکنش است. من کسی را نمی‌شناسم که این کار را بهتر از جورابچیان انجام دهد. آدم‌های زیادی در فوتبال نیستند که دوست داشته باشم دور یک میز کنارشان بنشینم. اما اگر قرار باشد یک فرد را برای این کار انتخاب کنم قطعا او جورابچیان خواهد بود.

 

کیا چورابچیان

 

مدیر برنامه (ایجنت) 46 ساله ایرانی که با اعلام تلگراف یکی از 10 ایجنت قدرتمند فوتبال دنیاست، از اینکه با دیگران برای منافع بازیکنانش بجنگد هیچ ترس یا پشیمانی ندارد.

تاثیرگذاری او در میان بازیکنان باعث شده که باشگاه‌ها به ارزش بالای او پی ببرند. یکی دیگر از مدیران فوتبال درباره او می‌گوید زمانی که بارسلونا می‌خواهد کوتینیو را جذب کند، نمی‌تواند مستقیما با باشگاه لیورپول وارد مذاکره شود. جورابچیان ارتباط‌هایی دارد که نشان می‌دهد او هر طور شده راهی برای مذاکره با مالکان لیورپول و قانع کردن آن‌ها پیدا می‌کند. او باعث می‌شود خواسته‌ها به سرانجام برسد. به همین دلیل باشگاه‌های بزرگ می‌خواهند افرادی مثل او را همیشه در چنته داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت جورابچیان که باعث شده اعتبار ویژه‌ای در میان باشگاه‌های بزرگ اروپا داشته باشد این است که حتی زمانی که قرار است بازیکنش از یک باشگاه جدا شود باز هم همه چیز را کاملا درست مدیریت می‌کند به طوری که پل‌های پشت سرش با آن باشگاه و مالکانش خراب نشود.

** از انتقال 32 میلیون پوندی روبینیو به سیتی تا 35 میلیون پوندی رامیرس به چلسی

با انتقال کوتینیو به بارسلونا ارقام جابه‌جا شده در انتقال بازیکنان او در حال رسیدن به عدد بزرگی است. از انتقال 32 میلیون پوندی روبینیو از رئال مادرید به سیتی و ترانسفر 35 میلیون پوندی رامیرس به چلسی و همین طور انتقالش به چین در 6 سال بعدتر تا انتقال‌های داوید لوئیز بین چلسی و پاری سن ژرمن که روی هم  رفته 91 میلیون پوند ارزش داشت، باعث شده که او سود هنگفتی از این انتقال‌ها به دست بیاورد.

هر چند سرمایه‌گذاری اصلی او در جای دیگری است. او نزدیک به 15 استعدادیاب و مدیر برنامه کاربلد را تحت مدیریت خود دارد و همچنان با استفاده از هوش بالایی که در بازار نقل و انتقالاتی و ارتباط میان باشگاه‌های فوتبال دارد، به اعتبار خود اضافه می‌کند. 

کیا چورابچیان

 

** او به 5 زبان زنده دنیا مسلط است

طبق گزارشی که چند سال پیش فایننشیال تایمز از سایر فعالیت‌های اقتصادی جورابچیان منتشر کرد، او بیش از 10 کمپانی اقتصادی در بریتانیا دارد، از جمله چند باشگاه سوارکاری و کیک بوکسینگ و همین طور شرکت‌های مربوط به فروش اتومبیل. 

به گزارش جی پلاس؛ کیا جورابچیان که در حال حاضر 46 ساله است و به 5 زبان زنده دنیا صحبت می‌کند. جورابچیان تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد شایر و دانشگاه لندن پشت سر گذاشت (البته برخی تحقیقات درباره او عنوان می کند که تحصیلات را پس از پیشنهادات وسوسه کننده ثروتمندان سیاسی روسیه رها کرده و تحت حمایت آنها در نیویورک شرکت نفتی تاسیس می کند). او  از بچگی طرفدار آرسنال بود و الان یک جایگاه اختصاصی برای خود در ورزشگاه امارات خریده است.

دیدگاه تان را بنویسید