گفتگوی جی پلاس با زوج گردشگر ایرانی؛

همیشه در سفر با اتومبیلی که خانه آنهاست/ آشنایی با یک سبک زندگی شگفت انگیز!

سفر با خودرویی که نیاز به آشپزخانه و جای خواب شما را تامین کند، می تواند شگفت انگیز باشد تا جایی که سبک زندگی برخی گردشگران از جمله یک زوج ایرانی را سالها تغییر داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ علی نوروزی و مونا حسین زاده  زوجی هستند که برای فرار از روزمره گی زندگی شهری همه دار و ندار زندگی شان را در یک فولکس واگن جای داده و با گام نهادن در مسیری پیچیده و عجیب؛ زندگی متفاوتی را برای خود رقم زده اند.

آدمهایی که زندگی آنها در سفر خلاصه شده و قصد دارند تا دور دنیا را با خودروی فولکس واگنی که حکم خانه و هم وسیله نقلیه آنها را دارد، گشت بزنند. بنابراین اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به سفرهای عجیب و غریب و یا انجام کارهای شگفت انگیز علاقه‌مندید، گفت و گوی خبرنگار جی پلاس را با علی نوروزی را دنبال کنید.

photo_2017-12-17_12-17-56

** چه زمانی تصمیم گرفتید تا سبک و سیاق زندگی تان را تغییر دهید و سفر کنید؟

15سال از ازدواجمان گذشته بود و سفرکردن کم و بیش به عنوان یک روال معمول در زندگی ما جریان داشت و تقریبا بیشتر اوقات در سفر بودیم، اما از پنج سال پیش به این نتیجه رسیدیم که وقتی در سفر هستیم حال هر دوی ما بهتراست؛ بنابراین از کار در شرکتی که کارمند آن بودم استعفا دادم و با فروش دار و ندار زندگی مان به همه اعلام کردیم که می‌خواهیم خانه و زندگی مان را روی کولمان بگذاریم و با فولکس واگنی که آن را خریده و تجهیز کرده بودیم، دور دنیا سفر کنیم.

البته الان  پنج سال است که مدام در سفریم و انگیزهای ما برای  ادامه این سبک از زندگی بیش از گذشته شده است.

photo_2017-12-17_12-20-07

 

** خانواده های شما به راحتی با این موضوع کنار آمدند؟!

اوایل خیلی نگران آینده و بیمه ما بودند اما وقتی متوجه شدند ما خیلی مصمم به انجام این کار هستیم، کار را به خودمان سپردن و بعدها هم عادت کردند و هم حمایت‌.

** هزینه این سفرها را چگونه تامین می کنید؟

بر اساس تجربیاتم می‌توانم بگویم سفر ربط چندانی به داشتن جیب های پرپول ندارد و اگر فرد قانعی باشید می توانید سفر کنید و آنچنان که دلتان می‌خواهد زندگی کنید؛ البته ما در طول این پنج سال از طریق کارهایی نظیر بردن تور، فروش صنایع دستی که در طول سفر درست می کنم و حتی آشپزی در حین سفر هزینه‌های آن را تامین می کنیم اما بریدن از تعلقات زندگی شهری نخستین شرطی است که سبب می‌شود تا افراد به این زندگی عادت کنند و تجربه های جذابی را پشت سر بگذارند.

** طی چند سال گذشته هیچ وقت پیش نیامد، از این کار خسته شوید؟

بارها در شرایط سخت قرار گرفتیم مثلا بین راه در یک کشور غریب پولمان تمام شد یا ماشین خراب شد؛ بارها مریض شدیم و مسائل دیگر اما این مسیر را انتخاب کرده ایم. من مثل خیلی ها کارمند بودم و رتبه خوبی هم داشتم اما وقتی این تصمیم را گرفتیم،  برای هر شرایطی آماده شدیم و به انتخابی که کردیم اعتقاد داشتیم.

photo_2017-12-17_12-19-39

** زندگی در یک فولکس واگن چه لذت و جذابیتی دارد؟ چه مشکلات و حتی چه خطراتی می تواند داشته باشد و اینکه چه امکانات و تجهیزاتی در یک واگن می تواند جمع شود؟

به اعتقاد من این سبک از زندگی درون خودرو با مشکلات زیادی همراه است مثل کمبود فضای واگن والبته پارک خودرو که تقریبا همیشه با ما همراه است ودر برخی سفرهای خارجی بیشتر با آن دست و پنجه نرم کردیم. اما ما برای این کار حدود ده سال آموزش دیده ایم و با خیلی چیزها کنار آمده ایم.

اما مهمترین مزایای سفر اینچنینی این است که هرجا که بخواهیم می ایستیم و در طول سفر از مسیر لذت می بریم. جنگل، کوهستان، بیابان و خیابان برایمان فرقی نمی‌کند. همیشه آزادی در زندگی برایمان از همه چیز مهم تر بود و حالا که آزاد هستیم تازه می‌فهمیم که چه چیز بزرگی به دست آورده ایم.

اما درباره امنیت تا به حال با مشکل خاصی برخورد نکرده ایم؛ با این همه خاطرم هست در سفر به یکی از روستاهای لب مرز در  شرق کشور وقتی از خواب برخاستیم، عده ای افراد مسلح را بالای سر خودمان دیدیم که در لحظه نخست بسیار غافلگیر کننده بود اما مدتی بعد متوجه شدیم این افراد بومی هستند و کاری به کار ما ندارند.

نکته جالب تر اینکه چه در ایران و چه کشورهای دیگر تقریبا همه افراد وقتی از نحوه سفر و زندگی ما درون این خودروی کلاسیک مطلع می‌شوند، دوست دارند سری به درون خودرو بزنند و نگاهی به امکانات درون ماشین بیاندازند و البته بعد از این سیر و سیاحت آنان برای آشنایی بیشتر، ما را به منزلشان دعوت می‌کنند که ما خیلی تلاش می کنیم مزاحم کسی نباشیم و در همین اتومبیل خودمان زندگی کنیم.

photo_2017-12-17_12-19-59

** این خودرو چه امکاناتی دارد؟

در این فولکس واگن جای خواب، جای نشستن برای هفت نفر، یک گاز دوشعله، بخاری، یخچال و یک حمام به سبکی جالب و ابتکاری را ایجاد کردیم که زندگی در سفر را راحت تر کرده است.

** چطور فولکس واگن را برای سفرهایتان انتخاب کردید؟

ما طی  10 سال اول زندگی مان 10 تا خودرو عوض کردیم و بعد برای بهتر و راحت تر سفر کردن یک اتومبیل کاروان خریدیم که با آن تقریبا غرب ایران را گشتیم اما باز به این نتیجه رسیدیم که با کاروان سفر کردن هم دردسرهای خودش را دارد و هم در هر جاده‌ای اجازه تردد ندارد؛ ضمن اینکه جای پارکش برایمان مشکل ساز شده بود. بنابراین وقتی تصمیم گرفتیم کلا در سفر باشیم و زندگی را  جمع کنیم، خیلی به وسیله نقلیه فکر کردیم؛ اول تصمیم داشتیم با دوچرخه سفر کنیم اما دوچرخه سختی های خودش را دارد و احساس کردیم فقط باید پا بزنیم. به موتور فکر کردیم و باز دیدیم سخت است تا اینکه رسیدیم به فولکس، چون هم جمع و جوره و هم هزینه هایش نسبت به ماشین های دیگر  کمتر بود؛ ضمن اینکه مکانیکیِ این ماشین هم برای من راحت هست و جای خواب هم دارد. به این ترتیب شش سال پیش  این ماشین را 9 میلیون تومان خریدیم و یک میلیون هم برای تجهیز آن هزینه کردیم.

** با این خودرو به کجاها سفر کردید؟

دراین 5 سال تقریبا همه جای ایران را بدون استثناء از نزدیک دیده‌ایم اما به نظرم سفر به سیستان و بلوچستان یکی از جذابترین سفرهایی بود که در داخل داشته ایم  با این حال هنوز تعداد اندکی شهر و روستا باقی است. اما از سفرهای خارجی می توانم به هند، عراق، ترکیه، گرجستان و ارمنستان اشاره کنم.

** تاکنون در جاده یا منطقه ای گم شده اید؟!

خیلی زیاد. اوایل که شروع به سفر کردیم چون اون موقع یعنی 15ساله پیش نه موبایلی بود و نه جی پی اس و یک نقشه ساده داشتیم که خیلی اوقات راهمان را در جاده گم می کردیم و به دردسر می افتادیم.

 

photo_2017-12-17_12-19-51

** سفر ارزان چه ویژگی هایی دارد؟

سفر ارزان هم یک سبک سفر است و اتفاقا مهارت زیادی می‌خواهد. یعنی باید یاد بگیریم که ارزان سفر کنیم. باید حساب کتاب همه چیز را داشته‌باشیم، از پول بنزین گرفته تا غذا و مخارج ماشین. اما نکته اینجاست که نباید سخت بگیریم. باید روحیه سفر داشته باشیم.

** در سفر به کشورهای دیگر تا چه حد به زبان مسلط بودید؟

در ترکیه و گرجستان زبان غالب مردم ترکی است و اگر این زبان را بدانیم با مشکل خاصی مواجه نمی شویم اما قاعدتا تسلط به زبان انگلیسی هم بی تاثیر نیست و خوشبختانه همسرم به این زبان مسلط است. اما به طور معمول درکشورهایی هم که زبان انگلیسی کاربرد چندانی ندارد با زبان اشاره می‌توان به مقصود رسید.

** نحوه برخورد غریبه ها در کشورهای خارجی چطور بود؟ می توانستید به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنید؟

بخش زیادی از این موضوع به شرایط خود ما باز می گردد. وقتی با روی خوش با آنها برخورد می کردیم نحوه سفرمان برایشان جالب بود و بسیاری از آنها که فکر می کردند ایرانیان در محیطی خشک و بسته زندگی می‌کنند، با دیدن ما نظرشان نسبت به ایران تغییر می کرد و تصمیم می گرفتند تا سفری هم به ایران داشته باشند. در واقع به اعتقاد من این نوع از سفر ما سبب می شود تا افراد خارجی برای سفر به ایران ترغیب شوند.

** طی سال های گذشته، کسانی بوده اند که از شما این سبک سفر کردن را از شما الگو بگیرند و حتی سبک زندگی شان را تغیر دهند؟

از افراد آشنا چند نفری هستند که روزهای پنجشنبه یا جمعه به سفر می روند و همینطور برای 5 ، 6 نفر از دوستان، فولکس واگن تهیه کردم اما آنها نتوانستند این راه را ادامه دهند و در نهایت فقط با این خودرو کسب و کار جدیدی را آغاز کردند مثل کافه سیار و از اینگونه مشاغل.

دیدگاه تان را بنویسید