گزارش جی پلاس از قویترین احتمالات انتخابات کمیته ملی المپیک؛

صالحی امیری بی رقیب رئیس می‌‌شود؟/ کیومرث هاشمی قصد رویارویی با رئیس سابق را ندارد

با انتخاب خبرگان ورزشی، گمانه‌زنی ها برای ریاست رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک افزایش یافته و فعلا رقیب جدی‌ برای این سمت وجود ندارد چرا که وزارت ورزش و رییس فعلی از دوستان و هواداران او هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به‌ گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ انتخابات کمیته ملی المپیک 25 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود و رئیس جدید به مدت چهارسال سکان هدایت این کمیته را برعهده می‌گیرد. طبق اساسنامه، فقط روسای فدراسیون‌ها و خبرگان ورزشی می‌توانند برای پست ریاست، نایب رییسی و خزانه دار نامزد شوند. با توجه به همین قانون روز دوشنبه 20 آذر، هیات اجرایی درباره خبرگان ورزشی تصمیم گیری کرد و در نهایت محمود مشحون، علی کفاشیان، رضا صالحی امیری، طاهره طاهریان و عاطفه اسلامیان به عنوان خبرگان ورزشی انتخاب شدند که اسلامیان از حضور در این جمع کناره گیری کرد و میترا نوری جانشین او شد.

معرفی خبرگان ورزشی حرف و حدیث‌هایی را در مورد این که کدام افراد به دنبال گرفتن کدام یک از پست‌ها در کمیته ملی المپیک هستند را به وجود آورده، به طوری که برخی معتقدند از الان رئیس بعدی کمیته ملی المپیک مشخص شده است! پیش از این که خبرگان ورزشی معرفی‌ شوند، صحبت‌های زیادی درباره عزم جدی رضا صالحی امیری برای تصدی سمت ریاست کمیته وجود داشت که تا به اینجا همه چیز طبق پیش بینی‌ها جلو رفته و به احتمال فراوان صالحی بدون حضور مدیران سرشناس ورزشی رقیب، به سمت ریاست چهار ساله کمیته ملی المپیک می رود.

 

هیات اجرایی چه کسانی هستند؟

هیات اجرایی متشکل از رئیس کمیته، دبیرکل، خزانه دار، نایب رئیس مرد و زن و شش نفر دیگر عضوها هستند که جمعا 11 نفر می شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک: کیومرث هاشمی

دبیرکل: شاهرخ شهنازی

خزانه دار: محمد علی شجاعی

نواب رئیس: رباب شهریان، علیرضا دبیر

اعضاء هیات اجرایی: محمود مشحون، علی کفاشیان، سید محمد پولادگر، فضل الله باقرزاده، غلامعلی محمدعلیپور و رسول خادم

 

سوابق خبرگان ورزشی:

رضا صالحی امیری: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فعالیت در  وزارت اطلاعات، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرپرست وزارت ورزش و جوانان، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی.

علی کفاشیان: قهرمان سابق دوومیدانی، مدیر اداره نظارت ارز بانک مرکزی، معاون ورزشی و امور فدراسیون‌های سازمان تربیت بدنی سابق، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، نایب رئیس فعلی فدراسیون فوتبال، دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس تجارت بین‌الملل از دانشگاه ماستریخت.

محمود مشحون: بازیکن سابق تیم ملی بسکتبال، رئیس سابق فدراسیون هندبال، رئیس سابق فدراسیون بسکتبال به مدت 15 سال، دارای مدرک تحصیلی لیسانس تربیت بدنی و علوم ورزشی

میترا نوری: نایب رئیس سابق فدراسیون اسکی و هندبال، دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش مالی

طاهره طاهریان: مشاور معاون رییس جمهور در امور ورزش دختران و زنان در دولت یازدهم، مدیر کل ورزش بانوان از سال 65 تا 68، عضو هیات رئیسه فدراسیون هندبال، دارای مدرک فوق لیسانس تربیت بدنی

به گزارش جی پلاس؛ یکی از نکات جالب و قابل تامل انتخاب خبره های ورزشی توسط هیات اجرایی، عدم حضور مدیران و رؤسای پیشین مناصب ورزشی مهم حتی کمیته ملی المپیک بود؛ چهره هایی چون نصرالله سجادی که سابقه معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در دوره قبل را دارد، مصطفی هاشمی طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و این کمیته و برخی مدیران دیگر است!

هاشمی طبا: هیات اجرایی با وجدان خودش طرف است

مصطفی هاشمی طبا - رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک به مدت 10 سال، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ در ارتباط با انتخاب خبرگان ورزشی توسط هیات اجرایی، اظهار کرد: اینکه دولت دوست دارد گزینه مدنظرشان رئیس کمیته ملی المپیک شود اشکالی ندارد اما اگر قرار است خبره ورزشی انتخاب شود، باید سابقه افراد را نگاه کنند و بر اساس آن عمل کنند. باید معلوم شود افراد در بحث المپیک خبره هستند یا نه؟ آیا ورزشکار یا مدیر المپیک بودند؟ به المپیک خدمت کردند؟ اعضای هیات اجرایی لیستی را تهیه کنند و بر اساس آن نظر بدهند.

برخی خبرگان ورزشی منتخب شاید یک بازی المپیک را هم ندیده باشند!

او با بیان اینکه طبق اساسنامه باید خبره المپیکی انتخاب شود نه ورزشی، تاکید کرد: چند آقا و خانم را به عنوان خبره ورزشی انتخاب کرده اند که قطعا این اسامی از بین یک لیست ده، بیست نفری بوده اند که بر اساس یکسری شاخصه هایی رای آورده اند اما آیا این افراد خبره المپیک هستند؟ مثلا بگویند خود رئیس جمهور، می خواهد رئیس رییس کمیته ملی المپیک شود، آیا رئیس جمهور خبره المپیک است؟! او که نمی تواند خبر المپیک باشد و باید از طریق دیگر وارد مجمع شود. این اتفاق خلاف اساسنامه است.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی فهرست اعلام شده را بر اساس سلایق شخصی دانست و به جی پلاس گفت: اسم افشارزاده و نصر الله سجادی که در المپیک حضور داشتند، در این فهرست نیست. رحیمی یا امیرحسینی که چندین سال همراه تیم ها به المپیک رفتند هم دیده نمی شود. بعضی از افراد حاضر در فهرست حتی یک بازی المپیک را هم شاید ندیده باشند!

از نفوذم برای رای آوردن در کمیته المپیک استفاده نکردم

او در پاسخ به این سوال که چه شخص یا سازمانی بر عملکرد هیات اجرایی کمیته ملی المپیک نظارت می کند، تصریح کرد: افراد در وهله نخست با وجدان خودشان طرف هستند. بازرسی کل کشور در خیلی موارد می تواند نظارت کند. اگر شما بازنشسته باشید جلوی نامزدی شما برای ریاست را می گیرند. نمی دانم رضا صالحی امیر بازنشسته است یا نه اما او کارمند دولت هست. در وزارت اطلاعات حضور داشته و کارمند محسوب می شود. از طرفی او در شهرداری هم کار می کند و الان یک شغل دارد.  

هاشمی طبا درباره اینکه عده ای ریاست کمیته ملی المپیک را یک جایگاه فرمالیته می دانند که در هر دوره بهتر است فردی با نفوذ و مورد تایید وزارت ورزش انتخاب می شود، چنان که خود او هم همزمان رئیس سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک بوده است، به جی پلاس گفت: موقعی که رئیس سازمان بودم، برای تصدی سمت ریاست داوطلب شدم. من با مهندس محلوجی، رئیس وقت کمیته رقابت داشتم که با دو رای بیشتر، رئیس شدم اما به همه گفتم که هر طور دلتان می خواهد رای بدهید و از نفوذ خودم استفاده نکردم.

هیچ مانعی پیش روی ریاست صالحی امیری نیست

به گزارش جی پلاس؛ اما رضا صالحی امیری با سابقه سرپرستی چندماهه بر منصب وزارت ورزش و جوانان، برای ورزشی ها نامی آشنا شد؛ همچنین کارنامه مدیریتی او و به ویژه ارتباطی که در سطح اول مدیریت دولت دارد، سبب شده تا با دعوت برخی چهره ها برای شرکت در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک مواجه شود و ظاهرا او که پیشتر نشان داده علاقه زیادی به ورزش دارد، از این پیشنهاد استقبال کرده است.

حضور احتمالی وزیر سابق ارشاد در جمع نامزدهای ریاست کمیته ملی المپیک در شرایطی است که در حال حاضر هیچ رقیب جدی برای او نیست و اتفاقا از حمایت وزارت ورزش و دولت هم برخوردار است. ضمن اینکه در این جمع خبرگان، جزء علی کفاشیان و محمود مشحون کسی واجد شرایط، تصدی این سمت نیست. هر چند این دو نفر که بخاطر بازنشستگی، نمی توانند مسئولیت دولتی بگیرند و خودشان نیز تمایلی برای نشست روی صندلی ریاست کمیته ندارند.

تنها مانع پیش روی صالحی امیری، ابهام دو شغله بودن است. این ابهام در حالی مطرح می شود که گویا سازمان امور اداری و استخدامی، حضور در شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی را شغلی محسوب نمی کند اما سازمان بازرسی کل کشور نظری غیر از این دارد و پیشتر نیز در مواردی که برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران قصد تصدی مسئولیت برخی فدراسیون ها را داشتند، همیشه این اختلاف نظر ها وجود داشته که در برخی موارد هم مانع کاندیداتوری افراد شده است.

 

در صورت حضور صالحی امیری کیومرث هاشمی کاندیدا نمی شود

کیومرث هاشمی - رئیس فعلی کمیته ملی المپیک و رئیس دفتر اسبق صالحی امیری که رابطه خوبی هم با رئیس پیشین خود دارد و حتی گفته می شود در سال 92 با حمایت او راهی کمیته ملی المپیک شد، اکنون برنامه ای برای کاندیداتوری در پست ریاست کمیته در صورت کاندیداتوری صالحی امیری ندارد؛ او به صراحت این تصمیم را بیان کرده و می توان گفت به پایان دوره مدیریتش در این نهاد نزدیک شده است.

 

هاشمی البته می تواند برای سمت‌هایی مانند نایب رئیسی، دبیرکل و یا خزانه دار ورود کند و با صالحی همکاری خوبی داشته باشد که این نیز بسیار محتمل است. البته از محمود خسروی وفا و علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو به عنوان نامزدهای احتمالی پست دبیرکلی نام برده می شود.

 

مشحون و کفاشیان در سمت نایب رئیسی؟

نایب رئیسی کمیته ملی المپیک پستی است که شغل محسوب نمی‌شود، از این رو انتخاب علی کفاشیان و محمود مشحون به عنوان خبرگان ورزشی، این احتمال را قوت داده که این دو نفر به دنبال این پست هستند. البته رؤسای فدراسیون ها و خبرگان ورزشی هم می توانند برای این سمت نامزد شوند چون لزومی بر حضور فیزیکی برای تصدی این سمت نیست.

 

خزانه‌داری طرفدار ندارد!

با توجه به اینکه نامزد تصدی سمت خزانه دار باید از بین رؤسای فدراسیون‌ها باشد، کمتر کسی حاضر به تصدی این سمت است چرا که در صورت پذیرفتن این سمت باید از ریاست فدراسیون متبوع خود استعفا بدهند.  از این رو تکلیف این پست خیلی مشخص نیست مگر این که فردی از مجمع که با انتخاب خزانه داری دو شغله نشود، برای احراز آن کاندیدا شود که البته چنین شخصی هم وجود دارد.

 

رؤسای کمیته ملی المپیک از بعد از انقلاب اسلامی

بعد از انقلاب اسلامی، 9 نفر عهد دار این سمت بودند که مصطفی هاشمی طبا در سه دوره و جمعا به مدت 10 سال عهده دار اعزام و پشتیبانی ورزش های المپیکی ایران بوده و از این حیث رکورددار است.

حسین شاه‌حسینی (۱۳۵۸–۱۳۵۹)

مصطفی داوودی (۱۳۵۹–۱۳۶۳)

حسن غفوری‌فر (۱۳۶۳–۱۳۶۵)

مصطفی هاشمی‌طبا (۱۳۶۵–۱۳۶۷)

عیسی کلانتری (۱۳۶۷–۱۳۷۱)

حسین محلوجی (۱۳۷۱–۱۳۷۵)

مصطفی هاشمی‌طبا (۱۳۷۵–۱۳۷۹)

مصطفی هاشمی‌طبا (۱۳۷۹–۱۳۸۳)

رضا قراخانلو (۱۳۸۳–۱۳۸۷)

محمد علی‌آبادی (۱۳۸۷–۱۳۹۱)

کیومرث هاشمی (۱۳۹۲- تاکنون)

دیدگاه تان را بنویسید