پی گیری های جی پلاس درباره کلاف سردرگم "پلاسکو"

کسبه پلاسکو: نمی خواهیم سرقفلی مغازه را زیرقیمت به بنیاد بفروشیم/ رئیس اتاق اصناف: ضررکنندگان اصلی مغازه داران نبودند!/ رئیس اتحادیه: وعده ها عملی نشد

حدود یک ماه به سالگرد حریق و فروریختن ساختمان 54 ساله خیابان جمهوری یعنی پلاسکو زمان مانده است؛ حادثه ای که سبب شد تا جمعی از آتشنشانان غیور میهن شهید شده و البته تعداد زیادی از کسبه این بازار هم متحمل ضررهای مادی فراوانی شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کارودرآمد جی پلاس؛ آنچه اکنون باقیست، جای خالی ساختمان پلاسکو با کسبه ای سردرگم و نگران بوده که نمی دانند با وعده های عملی نشده تاکنون، چه کنند! در این مدت ساکنان و فروشندگان مستأجر ساختمان تجاری پلاسکو بارها و بارها با برپایی تجمع‌های اعتراضی در نقاط مختلف شهر، از روبه‌روی شهرداری و شورای شهر گرفته تا جلوی ساختمان بنیاد مستضعفان و همچنین نمایشگاه مطبوعات، خواستار رسیدگی به وضعیتشان و تعیین‌تکلیف حقوق وعده داده شده به آنها در سوختن و ریختن پلاسکو بودند.

کسبه معترض اصرار دارند علاوه بر آغاز روند دوباره سازی ساختمان پلاسکو، افراد صاحب سرقفلی نیز در بخش شمالی این پاساژ بتوانند پس از مقاوم‌سازی به واحدهای خود بازگشته و کسب و کار خود را دنبال کنند اما این خواست آنها مورد تایید بنیاد مستضعفان نیست چراکه برنامه این بنیاد این است که دوباره این ساختمان را ساخته و در اختیار کسبه قرار دهد.

یک کسبه پلاسکو: پاساژ نور مرده است و پاخور ندارد!

مجتبی عظیمی یکی از کسبه پلاسکو در این باره به خبرنگار جی پلاس می گوید: ساکنان قدیمی پلاسکو در خیابانی بالاتر از خیابان جمهوری، در مجتمعی نوساز در حاشیه خیابان ولی عصر تقاطع خیابان طالقانی جای داده شده اند اما برخلاف منطقه ای که پلاسکو در آن قرار داشت، این مرکز به هیچ عنوان بورس لباس و تولیدی های لباس نیست. به همین دلیل هم کسبه از همان ابتدا با انتقال به این مکان مخالف بودند.

او می گوید: پلاسکو بورس لباس به حساب می آمد وبه قول بازاریها پاخور داشت اما پاساژ نور، مرده است و کسی از اینجا خرید نمی کند!

به گفته او؛ ماهها از اتفاقی که در پلاسکو روی داده می گذرد و برخلاف همه قولها و وعدهایی که برای پرداخت وام 300 میلیونی به کاسبان این پاساژ داده شده، هنوز اقدام عملی برای پرداخت وامها و معوقات بانکی کسبه و بازپرداخت بدهی های آنان انجام نشده است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان: 286 واحد پلاسکو قابل استفاده است اما بنیاد مستضعفان نمی گذارد

در همین موضوع؛ مجتبی درودیان -رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان نیز در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، اظهار کرد: متاسفانه بانک ها از ضوابط و دستور العمل بانک مرکزی و کارگروهی که در حادثه پلاسکو تعیین شد و تصمیم هایی گرفت، پیروی نمی کنند و هر کدام مطابق با ضوابط خودشان در این باره تصمیم می گیرند. بنابراین بخش عمده کسبه پلاسکو هنوز موفق به دریافت این وام نشده اند!

او ادامه می دهد: قرار بود 50درصد سود وام 300 میلیونیِ کسبه ضرر دیده پلاسکو، با کمک سازمان برنامه و بودجه استمهال شود  اما این وعده نیز عملی نشده و بخشی از اعتراض ها مربوط به همین تصمیم است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان با بیان اینکه بخش دیگری از اعتراض های کسبه پلاسکو مربوط به 286 واحد قسمت شمالی ساختمان پلاسکو بوده که تخریب نشده است، ادامه داد: خواسته معترضان و تجمع‌کنندگان این است که استحکام و ایمنی این واحدها را تامین کنند تا آنها به فعالیت خود در این واحدها ادامه بدهند. به هر حال نظام مهندسی، ایمنیِ این واحدها را تایید کرده و با برخی از مقاوم‌سازی‌ها، ادامه فعالیت در این واحدها ممکن می شود اما بنیاد مستضعفان تمایلی ندارد که فعالیت در این واحدها از سر گرفته شود. آنها معتقدند ساختمانها باید تخریب و از نو ساخته شود؛ به همین دلیل از بنیاد مستضعفان درخواست کردیم به صورت مکتوب به کسبه اعلام کنند که این ساختمان دوباره ساخته می شود تا خیال کسبه آسوده و با آرامش به کسب و کار خود، به هر شکلی، موقتا ادامه دهند.

این مسئول صنفی بابیان اینکه در ماه‌های گذشته بسیاری از وعده‌های کوچکی که به پلاسکونشینان داده شده بود عملیاتی نشد، به جی پلاس گفت: اکنون کسبه پلاسکو نگران وعده های مهم داده شده نظیر ساخت دوباره این مرکز هستند. از طریق رئیس اتاق اصناف ایران، دنبال‌کننده خواسته‌های کسبه پلاسکو هستیم و امیدواریم بتوانیم با رایزنی ها، به خواسته‌هایی در این زمینه دست یابیم.

این مسئول صنفی با اشاره به ساخت پلاسکوی جدید، تصریح کرد: تردید نداشته باشید بنیاد برای ساخت دوباره ساختمان پلاسکو از کسبه هزینه دریافت خواهد کرد و کسبه هم این هزینه را متقبل می‌شوند. اما نگران این هستند که ساختمان دوباره ساخته نشود چرا که هنوز مطابق با قول‌های خود عمل نکرده‌اند.

 

یک کسبه پلاسکو: نمی خواهیم سرقفلی مغازه ها را به زیرقیمت به بنیاد بفروشیم!

رضا اسماعیلی نسب، یکی از کسبه پلاسکو هم به خبرنگار جی پلاس گفت: متاسفانه جواب درستی به نمایندگان ما نمی‌دهند. ما نمی‌دانیم چه سرنوشتی خواهیم داشت. تعداد اندکی از کسبه پلاسکو راضی به فروش سرقفلی خود هستند اما بیشتر کسبه راضی به فروش سرقفلی خود نیستند. ما باور داریم خواسته‌های ما را عقب می‌اندازند که کسبه راضی شوند زیر نرخ واقعی سرقفلی خود را بفروشند!

وی درباره اعطای وام به کسبه پلاسکو هم می‌گوید: در ابتدا اعطای وام، مشروط بر مستقر شدن کسبه در واحدهای نور، شده بود. بعد از جانمایی هنوز اعطای وام به کسبه پلاسکو با اما و اگرهایی روبه‌رو است. کسبه برای اینکه شرایط ایده‌آل خود را در نور پیدا کنند باید حداقل ۳ یا ۴ میلیون هزینه کنند و این هزینه زمانی برای ما امکان‌پذیر است که از پرداخت مالیات معاف شویم.

 

رئیس اتاق اصناف ایران: ضررکنندگان اصلی مستاجران پلاسکو بودند نه صاحبان سرقفلی

در ادامه بررسی ها، علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران نیز در گفت و گو با جی پلاس، دلیل پرداخت نشدن وامهای 300میلیونی را عملکرد کسبه  پلاسکو می داند و می گوید: دولت مشکلی در ارایه وامهای 300 میلیونی به صاحبان پلاسکو ندارد اما وجود یکسری مشکلات داخلی در مجموعه پلاسکو سبب این تاخیر و سردرگمی است!

رییس اتاق اصناف توضیح می دهد: صاحب اصلی پاساژ پلاسکو بنیاد مستضعفان است و بسیاری از  کسبه  فقط دارای سر قفلی هستند و طی این سالها بدون اطلاع مالک اصلی، مغازها را به مستاجران اجاره داده اند و در حقیقت این مستاجران هستند که در حال حاضر تمام سرمایه خود را از دست داده اند و بخاطر وجود این دست از مشکلات بوده که تاکنون بعضا وام ها پرداخت نشده است.

نمی توان به راحتی به موضوع پلاسکو ورود کرد

او می افزاید: از سوی دیگر ارایه وامها منوط به استقرار کسبه در پاساژ نور و ارایه معرفی نامه از سوی کارگروه پلاسکو بوده اما مالکان به دلایل مختلف در پاساژنور استقرار پیدا نکرده اند؛ بنابراین نمی توانند به بانک ها اجاره نامه و معرفی نامه ارایه دهند.

فاضلی تاکید می کند: مشکلات کسبه پلاسکو یک بسته کاملی از موضوعات مختلف است که نمی توان به راحتی به آن ورود و درباره اش قضاوت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید