وعده های که زیر آوار پلاسکو مدفون ماند

وعده‌های بلند بالایی که مسئولان مختلف به زلزله‌زده‌های شهرهای غربی کشور می‌دهند یادآور همان وعده‌هایی است که بازمانده‌های پلاسکو از زبان آنها شنیدند. وعده‌هایی که به گفته خسارت‌دیده‌ها عملی نشده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، کمتر از یک ماه دیگر فاجعه پلاسکو یک‌ساله می‌شود. ماجرای پر آب چشمی که در آن 21 نفر از جمله 16 آتش‌نشان قربانی شدند، صدها کاسب اندوخته سال‌ها عمرشان سوخت و کارگران زیادی هم کارشان را از دست دادند. نزدیک شدن به یک‌سالگی این فاجعه تنها چیزی نیست که این روزها پلاسکو را به ذهن می‌آورد بلکه وعده‌های بلند بالایی که مسئولان مختلف به زلزله‌زده‌های شهرهای غربی کشور می‌دهند یادآور همان وعده‌هایی است که بازمانده‌های پلاسکو از زبان آنها شنیدند. وعده‌هایی که به گفته خسارت‌دیده‌ها عملی نشده‌اند. چهره پررنگ این وعده‌ها علی ربیعی وزیر رفاه، کار و تأمین اجتماعی بود که این روزها هم قول‌های زیادی از زبان او به زلزله‌زده‌ها داده می‌شود.
 
نزدیک به یک ماه بعد از حادثه، کاسبان پلاسکو را به پاساژ نور در تقاطع خیابان ولیعصر(ع) و آیت‌الله طالقانی منتقل کردند. البته بسیاری از کاسب‌ها که اسناد و مدارکشان را از دست داده بودند از این انتقال جا ماندند. حالا با گذشت نزدیک به 9 ماه از کوچ آنها به پاساژ نور به سراغشان رفته‌ایم. پاساژ به طرز غریبی خلوت است. مخصوصاً طبقه‌های بالا که در اختیار اهالی پلاسکو قرار گرفته خالی از هر جنبنده‌ای به نظر می‌رسد اما با سرک کشیدن می‌توان پلاسکویی ها را پیدا کرد. 
 
یکی از آنها همین که می‌گویم خبرنگارم و برای بررسی وضعیت تازه‌ کاسبان پلاسکو آمدم، لبخندی می‌زند و می‌گوید همان اخبار 6 یا 8 ماه پیش را می‌توانید کپی کنید. چون هیچ تغییری در وضعیت ما رخ نداده. حسین ابراهیمی 30 سال مالک یکی از واحدهای پلاسکو بود و امروز در طبقه دوم مجتمع نور مغازه دارد. او ابتدا به صحبت‌هایی که در این مدت نقل شده اشاره می‌کند: «وام 300 میلیونی با 9 درصد سود از وعده‌هایی بود که به سود 22.5 درصد ختم شد. در این شرایط همه کاسبان ترجیح دادند خودشان برای وام به صورت شخصی اقدام کنند. در این بین تنها تسهیلاتی که به کاسبان تعلق گرفت، پرداخت اجاره 6 ماه مغازه‌های این مجتمع بود که از سوی بنیاد مستضعفان پرداخت شد. البته شارژ را در این مدت خودمان کامل پرداخت ‌کردیم.»
 
کدام بیمه؟ کدام حقوق؟
 
از گفت‌وگو با اهالی پلاسکو می‌شود فهمید که وعده وام 300 میلیونی تنها وعده‌ای نبود که به آن عمل نشده است. وعده حمایت از 4 هزار تن از کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو را وزیر کار و رفاه اجتماعی با حضور در محل حادثه داد. او همچنین گفت که با ارائه وام‌هایی با مبلغ پایین به افراد آسیب‌دیده در این حادثه از آنان حمایت می‌شود. وعده دیگر علی ربیعی به کارگران بیکار شده برمی‌گشت، او گفت: «کارگران بیکار شده پلاسکو به اداره کار مراجعه کنند و برای کسانی که این کارگران را جذب کار کنند، وام با سود پایین در نظر می‌گیریم.» یکی از فروشنده‌های پلاسکو می‌گوید: «هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشد. کارگرانی توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند که بیمه‌شده بودند و بقیه هیچ کمکی دریافت نکردند. دادن حقوق بیکاری به کارگرانی که بیمه بودند که کار خاصی نیست و در قانون هم آمده است.»
 
کوچ اجباری و ناموفق
 
بعد از حادثه پلاسکو اعلام شد که تا زمان تعیین تکلیف  ساختمان پلاسکو، مغازه‌داران آسیب‌دیده به یک مکان موقت منتقل می‌شوند. ابتدا پاساژ قدس در مولوی معرفی شد که مورد قبول اهالی پلاسکو قرار نگرفت بعد هم نوبت به مجتمع نور رسید اما این بار هم اهالی موافقت نکردند. با این وجود راه دیگری پیش پای آنها قرار داده نشد. خیلی‌هایشان با هزینه شخصی مغازه‌ای دیگر اجاره کردند و آنهایی که هیچ پولی برای راه انداختن کاسبی مجدد نداشتند به نور کوچ کردند. اکنون که 10 ماه است که کاسبان پیراهن فروش پلاسکو بیشتر مغازه‌های مجتمع نور را پر کرده‌اند اما هنوز هم این مجتمع رفت‌وآمد چندانی ندارد. 
 
یکی از کاسب‌ها  می‌گوید:«کاش دوربین فیلم‌برداری داشتید تا مخاطبان کسادی و خلوتی این پاساژ را با چشم خود می‌دیدند. این پاساژ 3 ورودی دارد که جلوی هرکدام یک شعبه بانک قرار دارد. برای همین اصلاً کسی اطلاع ندارد که صنف پیراهن فروشی‌های پلاسکو به اینجا آمده‌اند یا مغازه‌های دیگر پوشاک هم اینجا وجود دارد. تبلیغاتی هم صورت نگرفته است. فقط خودمان از طریق تلگرام کمی تبلیغ کردیم. این روزها فروشمان به مشتری‌های ثابت ختم می‌شود.»
 
یکی دیگر از آنها در تکمیل حرف‌های همکار خود می‌گوید: «پلاسکو بورس لباس مردانه بود و نه‌تنها تهران بلکه همه کشور این ساختمان را می‌شناختند. اما اتفاقی که امروز افتاده این است که از 600 واحد پلاسکو تنها 130 واحد در مجتمع نور مستقر شدند. بخشی هم به مجتمع تجاری میدان فردوسی رفتند. »

 

دیدگاه تان را بنویسید