هشدارهای جدی در گفت‌وگو با جی پلاس؛

شیوع موج سوم ایدز در ایران!/ افزایش نگران کننده زنان باردار مبتلا به HIV

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران از شیوع موج سوم این بیماری در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 14درصد مبتلایان به ایدز را زنان و 86 درصد مابقی را مردان تشکیل می دهند.

لینک کوتاه کپی شد

مینو محرز در گفت وگو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس، با ابراز نگرانی از افزایش زنان مبتلا به HIV اظهار کرد: 99/9 درصد مراجعه‌کنندگان به مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی(ره) از طریق تماس جنسی آلوده شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه اکنون ابتلا از طریق  تماس جنسی خیلی شدت پیدا کرده، اضافه کرد: تا پیش از این انتقال اچ آی وی از طریق آمیزش 3 درصد بود اما الان  بیش از  15 درصد شده یعنی افزایش چندبرابری داشته است.

دکتر محرز با تاکید‌‌‌ بر این که رشد‌‌‌ سریع بیماری د‌‌‌ر خانم‌ها به د‌‌‌لیل انتقال به فرزند‌‌‌ان زنگ خطر جدی را برای جامعه به صد‌‌‌ا د‌‌‌رآورد‌‌‌ه اظهار کرد: مشکل این است که اگر این افراد‌‌‌ د‌‌‌رمان نشوند‌‌‌ و به فرزند‌‌‌ خود‌‌‌ شیر د‌‌‌هند‌‌‌ بین 25 تا 65 د‌‌‌رصد‌‌‌ احتمال د‌‌‌ارد‌‌‌ تا بیماری به فرزند‌‌‌ان‌شان منتقل شود‌‌‌.

وی افزود: اکنون حدود 30‌‌‌ هزار مبتلا به اچ آی وی د‌‌‌ر کشور شناسایی شد‌‌ه‌اند که اگر به این تعداد‌‌، آمار تخمینی را هم اضافه کنیم،  حد‌‌‌ود‌‌‌ 90 هزار نفر مبتلا به اچ آی وی د‌‌‌ر کشور زند‌‌‌گی می‌کنند‌‌‌.

به گفته وی، شیوع موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی روی می‌دهد که 99درصد بیمارانی که در تهران به بیمارستان امام خمینی مراجعه می‌کنند، از طریق روابط‌ جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند، اما آمار کشوریِ ابتلای جنسی ایدز حدود  40 درصد است.

او اضافه کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود 30درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط‌ جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا 21 درصد مبتلایان جدید به‌طور رسمی این مسئله را اعلام کرده‌ و 10درصد دیگر که علت ابتلا را نگفته‌اند، احتمالا روابط‌ جنسی عامل انتقال ویروس در بین آن‌ها بوده است؛ ضمن این که شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسران‌شان این ویروس را گرفته‌اند، به ‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

به گفته وی البته  آمار‌ مبتلایان به بیماری ایدز هیچ‌گاه به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌شود‌‌‌ و ما به طور د‌‌‌قیق نمی‌د‌‌‌انیم د‌‌‌ر حال حاضر چه تعد‌‌‌اد‌‌‌ مبتلا به اچ آی وی د‌‌‌ر کلان‌شهر‌هایی چون تهران زند‌‌‌گی می‌کنند‌‌‌.

دیدگاه تان را بنویسید