در گفت و گو با جی پلاس:

سعید فائقی: علیرضا کریمی قربانی نبود قانون شد/ اتفاق سالن کبدی برای ما شرم آور است/ مگر خانم ها بی حجاب بازی می کردند؟!

سعید فائقی مشکل پیش آمده برای علیرضا کریمی کشتی گیر ایرانی را به دلیل نبود قانون مدون در این زمینه دانست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ حذف علیرضا کریمی از رقابت های کشتی قهرمانی زیر 23 سال جهان به دلیل امتناع از دیدار با کشتی گیر اسرائیلی به یکی از پربحث ترین اتفاقات ورزشی روزها و ماه‌های اخیر تبدیل شده است.

کشتی گیر جوان ایرانی که در سال 2013 و در مسابقات جوانان به همین دلیل از کسب قهرمانی بازمانده بود، از بخت بد بار دیگر در مسابقات زیر 23 با این کشتی گیر رو به رو شد. او ابتدا برای جلوگیری از دیدار با نماینده اسرائیل، در مرحله یک چهارم نهایی و در حالی که از رقیب روس خود پیش بود، با فریادهای علیرضا رضایی که به او می گوید "علیرضا بباز"؛ " باید ببازی" کشتی را رها می کند و با فیتلیه پیچ های متوالی نماینده روسیه که گویی فردی بی جان را تکان می دهد، تن به شکست می دهد.

این پایان ماجرا نبود؛ رقیب روس در مرحله نیمه نهایی کشتی گیر اسرائیل را شکست می دهد و بار دیگر کریمی در دیدار رده بندی باید به مصاف نماینده اسرائیل برود که این بار مربیان مدارک پزشکی کریمی که نشان از مصدومیت ساختگی او دارد، به کمیته پزشکی مسابقات ارائه می کنند تا مدال قهرمانی به نماینده رژیم اشغال گر قدس برسد.

این مصدومیت ساختگی در حالی انجام می شود که هدف از آن دفاع از مردم مظلوم فلسطین با به رسمیت نشناختن اسرائیل است اما به دلیل جریمه سنگینی که فدراسیون جهانی برای این موضوع در نظر می گیرد، مربیان ایران بدون این که کسی متوجه موضوع شود، کشتی گیر ایران را از ادامه مسابقات کنار می کشند.

اگر چه در اینجا بحث لزوم توجه به سیاست های استکبارستیزی نظام جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی وجود دارد اما نکته تاسف بار این است که هیچ برنامه راهبردی کامل و مشخصی در این بین وجود ندارد و مسئولین، مربیان و ورزشکاران ما با حضور در مسابقات مختلف و در مواجهه با چنین شرایطی واکنش های بعضا ناگهانی و بلاتکلیف گونه دارند که به هیچ وجه برای وجهه تیم ها و ورزشکاران ملی ما خوب نیست.

هنوز 48 ساعت از این ماجرا نگذشته که در جریان مسابقات کبدی قهرمانی بانوان آسیا، مربی تیم ملی تایلند به دلیل جلوگیری از حضور مردان در سالن، روسری به سر می کند و با سهل انگاری مسئولان فدراسیون کبدی و برگزاری مسابقات، وارد سالن شده و در گوشه ای از سالن می نشیند که این موضوع از نگاه عکاسان به دور نمانده و حالا به سوژ خنده  رسانه های جهان تبدیل شده است!

بگذریم از اینکه مشخص نیست با وجود حجاب تیم های اسلامی بانوان که در مسابقات حاضر هستند، آیا مردان تحت هر سمتی در تیم های حریف یا از برگزارکنندگان مسابقات، می توانستند در سالن حضور داشته باشند یا خیر؟ و اینکه اساسا تصمیم درست چه بوده است؟!

گذشته از آن، مسابقات بین المللی کبدی به میزبانی ایران باز هم به دلیل سهل انگاری مدیران ارشد ورزش کشور، هیچ گونه پخش مستقیم تلویزیونی ندارد! مسئولان فدراسیون پس از عدم توافق با صداوسیما، متاسفانه حق پخش این رویداد بین المللی را به هیچ شبکه تلویزیونی خارجی ندادند که این هم در نوع خود عجیب و زننده برای آبروی ورزش ایران است.

در همین رابطه سعید فائقی - معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره این اتفاقات به سوالات مختلف پاسخ داد.

جی پلاس: کناره گیری کشتی گیر ایران از دیدار با نماینده اسرائیل در حالی که این کشتی گیر تا دقایق پایانی موفق به شکست قهرمان مسابقات شده بود، در سطح جامعه بسیار پربحث شد تا جایی که ظاهرا قرار است مجلس هم برای تعیین تکلیف ورزشکاران درباره این مورد، وارد عمل شود.

فائقی: حذف کشتی گیر قدرتمند ایران در حالی که با اختلاف از رقبای خود بهتر بود، برای من هم دردناک بود. وقتی که این کشتی گیر از دیدار با نماینده اسرائیل امتناع می کند ما صورت مسئله را پاک می کنیم. از بعد انقلاب به دلیل اینکه اسرائیل را به رسمیت نمی نشاختیم و حکومت آن ها در سرزمین های اشغالی فلسطین را نامشروع می دانستیم، ورزشکاران ما مقابل نمایندگان این کشور به میدان نرفتند. با ادامه دار شدن این موضوع، نهاد های ورزشی و بین المللی شروع به جریمه ایران کردند. با این جریمه های سنگین ورزشکاران ایران هم به مصدومیت متوسل شدند و دیگر کسی متوجه قصد ایران از بازی نکردن نشد.

در ورزش کشور مواردی وجود دارد که نه قانون است و نه بخشنامه، بیشتر این موارد عرف هستند که ما هم بر پایه همین عرف عمل می کنیم. هیچ قانونی در ورزش کشور وجود ندارد که ورزشکاران ایرانی را از انجام مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی منع کند. به یاد دارم در سال های اول انقلاب تیم ملی کشتی ایران برای بازی های جهانی عازم آمریکا بود. خیلی از افراد در سازمان تربیت بدنی وقت بر آن بودند که برای این کار احتیاج به صدور مجوز شورای برون مرزی است. در همان موقع من اصرار داشتم که هیچ نیازی به صدور مجوز نیست. این موضوع هم به این خاطر بود که هیچ قانونی وجود نداشت که ما برای سفر تیم ملی کشتی به آمریکا احتیاج به مجوز داریم.

در اوایل انقلاب در بخش صادرات و واردات قانونی وجود داشت مبنی بر اینکه تجار ایرانی مجاز به داد و ستد با کشور آفریقای جنوبی و رژیم اشغالگر قدس نیستند. ما هم اعلام کردیم قانون تجار ایرانی را برای معامله با آمریکا منع نکرده است، ما هم نمی توانیم ورزشکاران را برای سفر به این کشور منع کنیم. خوشبختانه مسئله حل شد و تیم ملی به آمریکا سفر کرد و هیچ واکنش منفی ای هم در داخل کشور رخ نداد.

جی پلاس: مهم ترین بحث همین موضوع است. الان شاید خیلی ها متوجه رویکرد ایران در قبال ورزشکاران اسرائیلی نشده و معتقدند فقط موجب پیروزی ورزشکاران اسرائیلی می شویم.

فائقی: جایی خواندم که حتی فلسطینی ها هم متوجه این موضوع نشدند و واقعا ورزشکاران فلسطینی هرگز از رودررویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی انصراف نمی دهند.! فقط خودمان می دانیم چرا این اتفاق افتاده است. اگر واقعا به  کاری که می کنیم اعتقاد داریم، تا آخر پای آن بایستیم و هر جریمه ای شد، قبول کنیم. البته من این کار را تایید نمی کنم اما باید یک رویکرد مناسب داشته باشیم. اعتقاد دارم بهتر است مسئولان کشور یک راهکار بهتری و مناسب امروز را انتخاب کنند. به هر حال این نظر هم هست که اگر کشتی گیری ما می توانست ورزشکاری از یک رژیم غاصب را ببرد، الان آنها روی سکوی جهانی نمی رفتند و پرچم شان هم به اهتزار در نمی آمد. آیا در واقع ما به این کار کمک کردیم؟

این را هم باید بدانیم که  در وزارت امور خارجه یک اصل وجود دارد بر اساس عزت، حکمت و مصلحت. امروز هر سه این سه اصل را نادیده گرفته ایم. بهترین راه حل این است که دولت یا از طریق مجلس و یا از طریق مجمع تشخیص مصلحت این مسئله را سریعا حل کند.

جی پلاس: با وجود شرایط فعلی، نقش هدایتگر مدیران ورزشی کنونی چقدر محسوس است؟

فائقی: در گذشته وقتی بازیکنان فوتبال ایران به اروپا می رفتند، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال تلاش می کرد تا از بروز هرگونه مشکل پرهیز کند. ما می دانستیم احتمال دارد در مسابقات اروپایی بازیکنان ایرانی با تیم های رژیم صهیونیستی مسابقه بدهند. به همین دلیل سعی می کردیم که در قراردادهای بازیکنان ایرانی با تیم های اروپایی تبصره ای بگنجانیم که بازیکن بتوانند در 5 مسابقه، به خواست خودش شرکت نکند. این موضوع در قرارداد ذکر شده بود و هیچ مشکلی از این بابت برای بازیکنان ایرانی پیش نمی آمد. اما متاسفانه این موارد مدیریتی دیگر رعایت نمی شود و مشکلاتی پیش می آید.

اگر مسئولان نخواهند، از دست کسی کاری بر نمی آید. بنده اعتقاد دارم باید در این باره میزگردها و جلساتی بین مسئولان دولتی و فقهای دینی برگزار شود و راه حل درستی را انتخاب کنند. اینکه بدون اعلام دلیل از رویارویی با ورزشکار این رژیم امتناع کنیم، هیچ سودی برای ما ندارد. خوشبختانه اسرائیل از نظر ورزشی زیاد قوی نیست. به روزی فکر کنیم که شاید آنها در همین سال ها در رشته های متعدد با ما روبرو شوند و آن وقت فقط حذف و مصدومیت ساختگی نصیب ما می‌شود و این رژیم به مدال‌های متعدد می رسد.

جی پلاس: عده ای معتقدند مربی تیم ملی کشتی نباید در سالن داد می زد که علیرضا بباز. این موضوع عزت ما را خدشه دار کرده است.

فائقی: در المپیک آتن شاهین نصیری نیا در وزنه برداری چهارم شد و نتوانست مدالی کسب کند. آقای خاتمی فردای آن مسابقه در جلسه هیئت دولت من را دید و گفت وقتی شاهین نصیری نیا در آتن وزنه می زد من به یاد شما افتاده بودم. ایشان به من گفت اگر شما آنجا بودید نصیری نیا حتما مدال می آورد. من به آقای خاتمی عرض کردم چند روز پیشتر من شما را دعا کردم که مسئولیت مدیریت ورزش را از دوش من برداشتید، ما برای اولین بار در جودو امکان کسب مدال طلای المپیک را داشتیم، و مطمئن باشید اگر من در آتن حضور داشتم اجازه انصراف را به آرش میر اسماعیلی نمی دادم.

هیچ ایرادی به مربی تیم ملی وارد نیست. او که مجری قانون نیست. یک نفر به او می گوید کشتی گیرت باید ببازد. من در فیلم می بینم که مربی ما فریاد می زند بباز ولی کشتی گیر ما غرق در مسابقه است و صدا را نمی شوند. او مجبور می شود با "چلنج" مسابقه را متوقف کند. او هیچ عمدی در این کار نداشته است. اگر انتقادی هم وجود دارد، باید به بالادستی ها وارد دانست. باید تکلیف این شرایط روشن شود. به اعتقاد من بهتر است رویه گذشته اصلاح شود و راه دیگری را پیش پای ورزشکاران قرار دهیم. این طور کار کردن به ضرر نظام و انقلاب است. الان ما قهرمان نشدیم و صدای مان هم بلند نشد.

داشتن برنامه درست و قانون مدون در این زمینه را ضروری است. خوشبختانه ما در برخی از رشته های ورزشی از ورزشکاران رژیم صهیونیستی برتر هستیم و می توانیم آنها را به راحتی شکست دهیم و با این کار پرچم ایران را در جهان به اهتزاز در می آورند. با داشتن یک قانون مدون و برنامه ریزی درست می توانیم این مشکل کوچک را برطرف کنیم.

جی پلاس: به دلیل ممنوعیت حضور آقایان در مسابقات قهرمانی کبدی بانوان آسیا به میزبانی گرگان، مربی مرد تیم ملی بانوان تایلند با روسری در سالن حاضر شد و شرایط تاسف باری که رقم زده شد!

فائقی: این اتفاق شرم آور است. کجای دنیا چنین کاری را انجام می دهند. مگر الان چه زمانی است که مربی کشور خارجی را با روسری روانه سالن کنیم. اصلا چرا باید جلوی حضور او را بگیرند که او دست به این کار بزند؟ مگر تیم ما بدون حجاب بازی می کند؟ مگر بانوان و هوادران حجاب ندارند؟ پس چرا این قانون را وضع کردیم که آقایان وارد نشوند. آقایان وارد نشوند ولی مربی یک تیم که از قضا مرد است، باید در سالن باشد که تیمش را هدایت کند.

جی پلاس: راهکاری برای این موضوع وجود دارد؟

فائقی: چه راهکاری؟ این موضوع راه مشخصی دارد. وقتی ورزشکاران ما حجاب دارند، چرا برای مربی حریف چنین قانونی را باید وضع کنیم. کمی عاقلانه و منطقی که فکر کنیم می بینیم هیچ مشکلی وجود نداشته و ما بدون جهت به مربی این کشور ایراد گرفتیم و او هم با روسری وارد سالن شده است.

جی پلاس: با وجود میزبانی ایران از یک رویداد بین المللی، این مسابقات پخش مستقیم نشد و هیچ فیلمی از این مسابقات موجود نیست. اگر صدا و سیما نمی خواهد مسابقات را پوشش بدهد، چرا به کشور دیگری واگذار نمی کنند؟

فائقی: تا زمانی که در گیر و دار این مشکلات باشیم، پیشرفت و ارتقاء کشور در تمامی زمینه ها مانند خواب و خیال است. این موضوعات فقط موجب ناراحتی ما می شود اما کدام مسئول؟ کو شنوا دارد؟

دیدگاه تان را بنویسید