گفتگوی جی پلاس/ روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی

روزانه 100 تهرانی سکته مغزی می کنند/ رئیس انجمن سکته مغزی: شرایط ایران در درمان این بیماری حاد است!

روزانه 100 تهرانی سکته مغزی می کنند و 15 درصد از آنان جان می بازند، عارضه ای که نخستین عامل ناتوانی و دومین عامل مرگ و میر در کشور و پنجمین عامل مرگ و میر در جهان به حساب می آید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش  خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ آمارهای اعلام شده از سوی انجمن سکته مغزی نشان می‌دهد، 30 درصد از سکته کرده‌ها، کمتر از 50 سال سن داشته اند. به بیان دیگر حالا شیوع سکته‌های مغزی در افراد زیر 40 سال بیش از دو برابر بیماران مبتلا به‌  «ام اس» گزارش شده است، بنابراین باید صدای سکته مغزی را بشنویم و علائم خطر آن را بشناسیم. اما صدای سکته مغزی چگونه شنیده می شود؟!

در همین رابطه و به بهانه نزدیک شدن به روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی (7 آبان)، دکتر بابک زمانی - رئیس انجمن سکته مغزی در گفت وگو با جی پلاس می گوید: درمان سکته مغزی در دنیا کاملاً امکانپذیر است و آنچه اهمیت این بیماری را در کشور برجسته تر می‌کند و نقص مهمی محسوب می شود، پیش گیری نیست بلکه درمان است چرا که سهم درمان سکته مغزی به شدت نسبت به سهم دیگر بیماری‌ها عقب افتاده و به همین خاطر تأکید وزارت بهداشت و انجمن سکته مغزی درمان سکته مغزی در مرحله حاد است.

او می گوید: پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی تنها با تغییرات سبک زندگی روزمره امکانپذیر است. بارها گفته شده، اما باز هم تاکید می کنیم  دیابت، چاقی، فشار خون بالا، استعمال سیگار و چربی زیاد و نیز بیماری های قلبی از عوامل بروز سکته مغزی هستند.

به گفته او علت مهم سکته‌های مغزی ریسک فاکتورهایی مانند خطر بیماری‌های قلبی است. فشار خون بالا، قند بالا، چربی خون بالا، انسداد عروق و لخته شدن خون و از همه مهم‌تر مصرف سیگار و قلیان به شیوع این بیماری منجر شده‌اند.

رئیس انجمن سکته مغزی اضافه می کند: ترجمه آمارهای جهانی به نسبت جمعیت ایرانیان نشان می‌دهد، سالانه 150 تا 160هزار ایرانی سکته مغزی می‌کنند، از این تعداد 15 درصدشان جانشان را از دست می‌دهند و 85 درصدآنها از مرگ نجات پیدا می‌کنند اما عوارض بیماری همواره همراه نیمی از این تعداد خواهد بود.

او با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی به جی پلاس می گوید: سکته های مغزی سالانه بیش از 15 میلیون نفر در جهان را مبتلا می‌کنند که یک سوم آنان به همین علت فوت می‌کنند؛ عده‌ای نیز دچار عوارض شدید می‌شوند و 5 میلیون نفر از مبتلایان می‌توانند به زندگی عادی برگردند.

رئیس انجمن سکته مغزی همچنین با اشاره به اهمیت زمان در درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی، می افزاید: افرادی که در سه ساعت نخست سکته، برای درمان به بیمارستان انتقال پیدا می کنند، شانس بیشتری در درمان دارند، زیرا ساعت‌های  اولیه وقوع سکته لحظه هایی طلایی برای درمان بیمار است.

او می گوید: مساله بسیار مهم بعدی نیز پرهیز جدی از اقدامات اضافی نظیر خوراندن دارو به بیمار، ماساژ دادن، زدن سوزن به بدن بیمار است.

دکتر زمانی می گوید: درباره سکته‌های مغزی در ایران سیستم ثبت بیماری‌ها و آمار دقیقی وجود ندارد و هرآنچه که اعلام می‌شود بر مبنای مقایسه با آمار سکته‌های مغزی در کشورهای خارجی به نسبت جمعیت ایرانی‌ها است.

دیدگاه تان را بنویسید