گفتگوی جی پلاس با عضو هیات علمی دانشگاه؛

ریشه قانون گریزی ها، کاهش اعتماد اجتماعی مردم است

برخی معتقدند با ارایه آموزش های رسمی و غیررسمی می توان وضعیت ترافیکی کشور را بهبود بخشید و عده ای هم معتقدند برای این امر راهی جز سختگیری و جریمه رانندگان خاطی وجود ندارد. راه حل هرچه هست، تا به حال عملی نشده؛ انگارهمه تسلیم شده‌اند و کاری نمی‌شود کرد. موضوعی که که دیگر از دامنه بررسی‌های مدیریت شهری به موضوعی جامعه‌شناسانه تبدیل شده است!

لینک کوتاه کپی شد

در این رابطه دکتر "طهمورث شیری" - جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در گفت و گو با جی پلاس می گوید: تا زمانی که دچار چندگانگی فرهنگی هستیم نمی‌توانیم روی تاثیر آموزش‌های رسمی و غیررسمی بر بهبود وضعیت رانندگی کشورمان چندان امیدوار باشیم.

این جامعه شناس دلیل وضعیت نامطلوب رانندگی در ایران را به دو بخش تقسیم می کند و می گوید: ورود خودرو در ایران همانند دیگر محصولات صنعتی با فرهنگ ما در تضاد بوده و مردم واکنش متفاوتی نسبت به آن نشان دادند و سپس مساله ناهنجاریِ قانون گریزی است که سبب شده تا قانون همواره دور زده شود.

او می گوید: ما از جمله معدود کشورهایی هستیم که سعی داریم با تاکید بر آموزش غیررسمی و رسمی مداوم، خلاءهای فرهنگی  جامعه را پوشش بدهیم بی آنکه این هشدارها تاثیری در رفتار و کردار جمعی داشته باشد.

این جامعه شناس توضیح می دهد: اغلب ما به دلیل بی اعتمادی به قانون، مدام در حال دور زدن آن هستیم  و تا زمانی که اجبار در کار نباشد کمتر حاضریم به قوانین  تن دهیم.

دکتر شیری اضافه می کند: متاسفانه در کشور ما برای رفتارهای نامناسب ترافیکی، دلایل متعدد دیگری مثل بی اعتمادی به قانون گذار، میل درونی افراد به خشم، افسردگی و فقدان اعتماد اجتماعی نیز مطرح است. وجود هر یک از این پارامترها سبب می شود تا رانندگی در کشور ما از اصول و قواعد جاری در دنیا پیروی نکند.

این استاد دانشگاه معتقد است تا زمانی که افراد با افسردگی و مشکلات فوق دست به گریبان باشند چندان نمی توان انتظار داشت که به قواعد تعریف شده پایبند بمانند و وقتی میزان اعتماد اجتماعی در جامعه با وقوع جرایمی نظیر اختلاس، رشوه و غیره کم شود و یا از دست برود دیگر نباید انتظار داشت که مردم به قانون پایبند بمانند. باید اعتماد اجتماعی در سطح جامعه را به صورت عملی ارتقا داد و منتظر پیامدهای مثبتش بود.

این جامعه شناس ادامه می دهد: اصلاح وضعیت نامطلوب رانندگی در کشور  به اعمال محدودیت های بیشتر نیاز  دارد و سپس باید کنترل و نظارت بیشتری بر رفتار رانندگان از سوی پلیس اعمال شود.

او  می‌گوید: پلیس  در شرایط فعلی نمی بایست  به راحتی گواهینامه در اختیار افراد قرار دهد و رفتار افراد برای اخذ گواهینامه باید مورد بازبینی قرار گیرد.

دکتر شیری ادامه می دهد: تمدید گواهینامه رانندگان اگر مورد بازبینی قرار بگیرد به طور حتم  صلاحیت بسیاری از  افراد  مورد تایید پلیس قرار نخواهد گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید