گزارش جی پلاس/شروع جام جهانی فوتبال نوجوانان

نبرد تیم پرامید ایران با بزرگان جهان/ تاریخچه بازیکن سازترین تیم های ملی+تصاویر

تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران با هدف قهرمان جهان از شنبه (فردا) بازی های خود را در جام جهانی 2017 را از بازی با گینه شروع می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ استعداد، علاقه و برنامه‌ریزی، سه فاکتور اصلی موفقیت در فوتبال دنیا، ظاهرا اعتباری در ایران ندارد چرا که وضعیت بازیکن سازی برای آینده فوتبال کشور همچنان روی دوش تیم های ملی بوده و حتی هنوز هم نمی توان روی یک بازیکن در تیم های ملی پایه دست گذاشت و گفت قطعا او در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

آخرین نسل تیم ملی نوجوانان، از روز شنبه (فردا) در جام جهانی 2017 - هند، به میدان می‌رود؛ بازیکنانی که تلاش می‌کنند بهترین سرنوشت را برای خود بنویسند.

آنها عمدتا دلی و برای ساختن آینده خود و موفقیت تیم کشورشان بازی می کنند و هنوز فاصله مشهودی با تاثیر از فضای روانی نه چندان سالم فوتبال به اصطلاح حرفه ای ایران دارند.

تیم ملی نوجوانان فوتبال ایران مهرماه سال گذشته بود که بعد از چند سال ناکامی بار دیگر امیدهای ایران را برای درخشش در این رده سنی زنده کردند؛ تیمی که با اقتدار نایب قهرمان آسیا شد و تنها به خاطر دریافت گل از روی نقطه پنالتی، به رده دوم آسیا بسنده کرد. 

این تیم بعد از تغییرات زیادی در ساختار خطوط دفاعی و هجومی حالا به پرامیدترین تیم تمام ادوار ایران تبدیل شده است. شاگردان عباس چمنیان در فاصله ده روز تا آغاز جام جهانی نوجوانان، اردویی را در اسپانیا برگزار کرد و در نخستین بازی فرانسه را با حساب چهار گل شکست داد.

در گام دوم نیز با حساب سه بر صفر از سد مکزیک عبور کرد تا علاقه مندان به فوتبال صحبت های سرمربی این تیم را جدی تر از گذشته تلقی کنند؛ جایی که چمنیان در واکنش به احتمال صعود تیمش از دور گروهی گفت که او و تیمش برای قهرمانی جهان می جنگند و به این مهم باور دارند. 

نتایج این تیم مقابل دو تیم فرانسه و مکزیک - دو تیم حاضر در جام جهانی - مهر تاییدی بر این ادعا است و باید دید این تیم می تواند با عبور از رکوردهای گذشته - صعود به جمع 16 تیم نهایی - قهرمان این مسابقات شوند و برگ زرینی در این رده سنی به ارمغان بیاورند. 

نوجوانان ایران در جام جهانی 2017 با تیم‌های گینه، آلمان و کاستاریکا هم گروه هستند. بازی نخست این تیم در روز دوم بازی‌ها (شنبه) در ورزشگاه شهر گوا مقابل گینه خواهد بود.

تیم آفریقایی در مسابقات قهرمانی آفریقا رتبه سوم را به دست آورده و همانند دیگر تیم های آفریقایی از قد و قامت بزرگترین نسبت به همسن و سال های خود برخوردار هستند و همین موضوع به دشواری کار نوجوانان ایران افزوده است. 

دومین بازی این تیم روز سه شنبه برابر یکی از برترین کشورهای جهان از نظر پرورش آکادمیک بازیکنان است. آلمان، تیم سوم اروپا که در سال‌های گذشته در تمامی تورنمنت ها موفق بوده، این بار به دنبال تکرار این موفقیت در رده سنی نوجوانان است. 

آخرین بازی ایران روز جمعه برابر کاستاریکا، تیم سوم آمریکای شمالی است. کاستاریکا در بین این چهار تیم، بیشترین حضور را در جام جهانی نوجوانان داشته و از نظر تجربی بسیار موفق است. 

تیم ملی نوجوانان

رها شدن بازیکن مستعد در فاصله جوانان تا امید، پاشنه آشیل هدر رفت سرمایه های انسانی!

این اتفاق ناخرسند و متاسفانه رایج طی ادوار گذشته فوتبال ایران، اگرچه در سال های اخیر کمتر شده اما هنوز هم رگه هایی از آن دیده می شود.

هنوز هم بازیکنان ملی پوش رده‌های پایه ای هستند که بعد از یک دوره موفق به یکباره ناپدید شده و حتی نمی‌توانند در لیگ برتر هم به میدان بروند.

البته در این سال‌های بازیکنانی هم وجود داشتند که در تمام تیم‌های ملی به میدان رفتند و هم اکنون عضو تیم ملی و لژیونر هم هستند.

** نخستین تیم ایران که به جام جهانی نوجوانان راه یافت

نخستین تیم ملی ایران که به جام جهانی نوجوانان راه یافت، در سال 2001 بود؛ زمانی که حمید درخشان هدایت تیم را بر عهده داشت. از آن تیم تنها چند بازیکن در رده بزرگسالان خود را مطرح کرده و سایر بازیکنان سرنوشت مشخصی نداشتند!

موفق‌ترین تیم، مربوط به سال 2009 است که هم اکنون چند بازیکن این تیم در اروپا و خارج از ایران بازی می‌کنند و در لیگ برتر هم اسم و رسم خوبی برای خود مطرح کردند.

نکته دیگر، توقف بازیکن سازی در آکادمی تیم‌هایی مانند سپاهان، فجرسپاسی، داماش، ملوان، ذوب آهن، پرسپولیس و استقلال است؛ تیم‌هایی که در سال های گذشته نقش زیادی در تشکیل تیم‌های پایه داشتند اما اکنون کمترین سهم را دارند.

 

** بازیکنانی که در تیم‌های ملی نوجوانان درخشش چشم‌گیری داشتند اما هیچ گاه ستاره نشدند:

 

جام جهانی 2001 ترینیداد و توباگو

6cd5d1bb-2ad8-4b7c-b3bc-452ddb252f23

سرمربی: حمید درخشان

**بازیکنان

دروازه‌بان‌ها: حسن هوری (فولادخوزستان)، سعید میرطباطبایی (استقلال)

مدافع‌‌ها: جمال عباسی (پرسپولیس)، علی عالی (شهرداری زنجان)، شیث رضایی (بدون تیم)، سعید میرطروقی (ملوان)، امین عشوری‌زاد (ملوان)، محمد حسنوند (بدون تیم)، محسن ارزانی (بانک ملی)، احسان راستی (برق شیراز)

هافبک ها: امیر امین فر (استقلال)، محمد همرنگ (ملوان)، منصور احمدزاده (استقلال)، حسین کعبی (فولاد خوزستان)، حسن باوی‌فرد (فولاد خوزستان)

مهاجم‌ها: سیاوش اکبر‌پور (فجر سپاسی)، سعید اسد‌اللهی (بانک ملی)، وحید شرقی (چوکا تالش)

نخستین تجربه ایران در جام جهانی نوجوانان به سال 2001 است. تیمی که با هدایت درخشان به جام جهانی رفت اما با سه شکست برابر تیم‌های مالی، پاراگوئه و کاستاریکا به کار خود پایان داد و حتی ابهام هایی هم پیرامون سن و سال بازیکنان این تیم مطرح شد. دو گل ایران در این تورنمنت را منصور احمدزاده به به ثمر رساند تا ایران تجربه خوبی از نخستین حضورش نداشته باشد.

از بین بازیکنان این تیم، حسین کعبی با حضور در جام جهانی 2006 و انتقال به لستر انگلیس موفق ترین بازیکن بود. بازیکنانی هم مانند سیاوش اکبرپور و شیث رضایی بودند که به بازوبند کاپیتانیِ استقلال و پرسپولیس هم رسیدند اما هیچ گاه ستاره نبودند. از این بین تنها حسن هوری و حسین کعبی همچنان در سطح اول فوتبال، بازی می کنند. از وضعیت بقیه بازیکنان اطلاع دقیقی وجود ندارد.

جام جهانی 2009 نیجریه

تیم ملی نوجوانان 2009

سرمربی: علی دوستی مهر

**بازیکنان

دروازه‌بان‌ها: ایمان صادقی (استقلال)، هادی ریشی (سپاهان)، سید حسین حسینی (برق شیراز)

مدافع ها: امید عالیشاه (صنایع طلایی سمنان)، بهمن ملکی (ذوب آهن) امیان شیرازی (ذوب آهن)، علی گودرزی (ذوب آهن)، حمید عملی (راه‌آهن)، سعید لطفی (سپاهان)، حسین گوهری (داماش)، مرتضی پورعلی گنجی (بدون تیم)

هافبک‌ها: علی حیدری (فولاد خوزستان)، اکبر ایمانی (سپاهان)، افشین اسماعیل زاده (داماش)، مهرداد یگانه (تراکتورسازی)،  سعید قدمی (فولاد خوزستان)

مهاجم‌ها: مهرگان گلبرگ ( داماش)، کاوه رضایی (فولاد خوزستان)، پیام صادقیان (ذوب آهن)، رضا قیالی (فولاد خوزستان)، میلاد غریبی (بدون تیم)

دومین تجربه ایران در جام جهانی نوجوانان با صعود ایران به دور یک هشتم نهایی همراه شد. شاگردان علی دوستی مهر که قهرمان آسیا شده بودند، در دور گروهی با شکست گامبیا و هلند و تساوی برابر کلمبیا با هفت امتیاز صدرنشین شدند.

نوجوانان شگفتی ساز ایران در آن سال تیم فوق العاده ای داشتند اما در عین ناباوری در وقت‌های اضافه برابر تیم اروگوئه که به ظاهر یکی دو بازیکن بزرگتر از رده سنی نوجوانان هم در تیمش به چشم می خورد، 2 گل خوردند و نهایتا با حساب دو بر یک از دور رقابت ها کنار رفتند. آنها با وجود حذف از این مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی، یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران را ساختند؛ نسلی که خیلی از بازیکنانش در سطح اول فوتبال ایران بازی کردند و برخی از آن ها لژیونر هستند.

در این رقابت ها پیام صادقیان، کاوه رضایی، میلاد غریبی و افشین اسماعیل زاده برای ایران گلزنی کردند.

از بین این بازیکنان پیام صادقیان (عثمانلی اسپور ترکیه)، کاوه رضایی (شارلوا بلژیک) و مرتضی پورعلی گنجی (السد قطر) هم اکنون لژیونر هستند.

کاوه رضایی

کاوه رضایی

1227

اکبر ایمانی نیز هم اکنون به تیم ملی دعوت شده و به همراه سپاهان قهرمانی در لیگ برتر را هم تجربه کرده است. او بازیکن فعلی پدیده مشهد است.

اکبر ایمانی

بازیکنانی مانند امید عالیشاه (سرباز) و سید حسین حسینی به ترتیب بازیکنان پرسپولیس و استقلال هستند.

امید عالیشاه

میلاد غریبی هم بعد از یک دوره کوتاه که در پرسپولیس بازی کرد، به ذوب آهن رفت و هم اکنون مصدوم است و تیمی ندارد. ایمان صادقی دروازه بان سپیدرود رشت است.

1233

میلاد غریبی

سایر بازیکنان این تیم عمدتا در لیگ های دسته یک بازی می کنند و نتوانستند به موفقیت خود ادامه دهند.

**جام جهانی 2013 امارات

2200515_big-lnd

سرمربی: علی دوستی مهر

**بازیکنان

دروازه‌بان‌ها: مهدی امینی (سپاهان)، احمد گوهری (پارسه)

مدافع‌ها: مصطفی هاشمی (دانش فریدون کنار)، ساسان جعفری (فولاد خوزستان)، کمیل حق زاده (فولاد خوزستان)، سید مجید حسینی (سایپا)، ایمان سلیمی (آلومینیوم هرمزگان)، صادق محرمی (ملوان)،

هافبک‌ها: سعید عزت اللهی (ملوان)، محمد بازاج (سپاهان)، علی قلی‌زاده (سایپا)، حسین مهربان (تبلیغات عصر)، عبدالرضا زارعی (فجر سپاسی)، علی هزامی (فولاد خوزستان)، یوسف سیدی (ذوب آهن اردبیل)، امیر حسین کریمی (سپاهان)

مهاجم‌ها: مصطفی زکریاپور (ذوب آهن)،  امیرمحمد مظلوم (داماش)، رضا جعفری (مقاومت تهران)

تیم سال 2013 هم بعد از کسب رده سوم مسابقات قهرمانی آسیا راهی جام جهانی شد. این تیم - نه به اندازه تیم ملی 2009 – هم در جام جهانی موفق بود و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد تیم ملی ایران بعد از دو تساوی مقابل آرژانتین و کانادا، موفق به شکست اتریش شد و با پنج امتیاز به از آرژانتین به دور بعد رفت.

شاگردان علی دوستی مهر، در دور یک هشتم نهایی مقابل نیجریه با حساب چهار بر یک شکست خورد و از مسابقات کنار رفت. در این رقابت ها مصطفی هاشمی، امیرحسین کریمی، یوسف سیدی و علی قلی‌زاده برای ایران گلزنی کردند.

از بین بازیکنان این تیم، سعید عزت اللهی با لژیونر شدن در هفده سالگی، برجسته ترین بازیکن است و جزو بازیکنان اصلی کی‌روش محسوب می‌شود.

سعید عزت اللهی

همچنین مجید حسینی (استقلال)، صادق محرمی (پرسپولیس)، علی قلی‌زاده (سایپا)، امیرحسین کریمی (پیکان)، حسین مهربان (پدیده)، یوسف سیدی (گسترش فولاد) و مهدی امینی (سپاهان)، بازیکنانی هستند که در لیگ برتر به صورت ثابت به میدان می‌روند و برخی از آن‌ها نیز شانس حضور در تیم ملی را دارند.

مجید حسینی

سید مجید حسینی

صادق محرمی

صادق محرمی

مهدی امینی

مهدی امینی

یوسف سیدی

یوسف سیدی

**جام جهانی  2017 هند

**سرمربی: عباس چمنیان

**بازیکنان

دروازه بان ها: علی غلام زاده (فولاد خوزستان)، مبین عشایر (ملوان بندر انزلی)، امین جانی پور (زاگرس یاسوج)

مدافع ها: علی ستاوی (فولاد خوزستان)، احمد رضا جلالی (فولاد خوزستان)، امیر اسماعیل زاده (پیکان تهران)، مجید نصیری (هیات فوتبال گرگان)، طاها شریعتی (سایپا تهران)، علی داوران (سیاه جامگان مشهد)، 

هافبک ها: امیر حسین حسین زاده (مقاومت تهران)، محمد شریفی (سایپا تهران)، محمد غبیشاوی (صنعت نفت آبادان)، علی کوشکی (سپاهان اصفهان)، وحید نامداری (استقلال خوزستان)، محمد قادری (استقلال خوزستان)، سبحان خاقانی (سایپا تهران)، امیرحسین خدامرادی (پیکان تهران)

مهاجم ها: اللهیار صیادمنش (سایپا تهران)، یونس دلفی (استقلال خوزستان) سعید کریمی (آتاک گچساران)، محمد سرداری (مقاومت تهران)

برنامه بازی های ایران در مرحله گروهی:

گروه C

15 مهر 

آلمان - کاستاریکا، ساعت 15

ایران - گینه، ساعت 18

18 مهر

کاستاریکا - گینه، ساعت 15

ایران - آلمان، ساعت 18

21 مهر

ایران - کاستاریکا، ساعت 15

آلمان - گینه، ساعت 15

 

دیدگاه تان را بنویسید