اختصاصی جی پلاس؛

رکوردی که ایران بعد از 19 سال در آسیا تغییر داد؟/ AFC، FIFA و کی روش هم خبر ندارند!

تیم ملی فوتبال ایران بعد از 19 سال توانست رکورد دست نیافتنی سامورایی ها در قاره کهن را به نام خود ثبت کند و این شانس را دارد که آن را بهبود ببخشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش دست به کار بزرگی زد و با اختلاف امتیاز خوبی راهی جام جهانی 2018 روسیه شد. این تیم در سایر بخش های آماری هم نتایج بسیار خوبی را کسب کرده و به طور مثال در سال 2016 تنها تیم بدون شکست جهان بود و در مرحله سوم انتخابی جام جهانی در آسیا گلی را از رقبای خود دریافت نکرده است.

ملی پوشان ایران با عملکرد قابل ستایش خود توانسته اند رده نخست رنکینگ تیم های آسیایی را هم از آن خود کنند و مدت هاست تیم دیگری جز ایران، رنگ رده نخست را ندیده است. تیم کی روش با حفظ این روند، یک رکورد خارق العاده را بعد از حدود 20 سال در آسیا شکسته است؛ رکوردی که حتی از دید AFC، FIFA، فدراسیون فوتبال و ظاهرا حتی خود کارلوس کی روش هم پنهان مانده است!

تیم ملی فوتبال ایران از آذر سال 93 تا به امروز صدرنشین بلامنازع تیم های آسیایی بوده و 33 ماه مداوم دیگر تیم های آسیایی پایین تر از ایران بوده اند؛ رکوردی که هیچ گاه تیم های آسیایی موفق به تکرار آن نشده اند. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، تیم کی روش در آبان ماه سال جاری، سه سال صدرنشینی رده بندی آسیایی را پشت سر می گذارد.

پیش از ایران، این رکورد با 27 ماه صدرنشینی مداوم در اختیار تیم ملی ژاپن بود. سامورایی ها از اواخر سال 1995 تا اوایل سال 1998 صدرنشین فوتبال آسیا بودند و بعد از گذشت 19 سال شاگردان کی روش در سال 2017 این رکورد را شکستند.

بعد از ژاپن، تیم ملی استرالیا در بین سال های 2009 تا 2011 توانست 21 ماه پیاپی صدرنشین فوتبال آسیا شود اما نوار صدرنشینی آن ها توسط ژاپنی ها پاره شد.

قبل از شکسته شدن این رکورد، تیم برانکو در بین سال های 2004 تا 2005 توانسته بود با 15 ماه صدرنشینی در آسیا، بهترین رکورد را ثبت کند.

ایران برای نخستین بار در سال 2002 و در دوران سرمربیگری "میروسلاو بلاژویچ" صدرنشین آسیا شده بود. از سال 1993 FIFA به طور مرتب رده بندی تیم های جهان را اعلام می کند و این رکورد به طور مرتب میان عربستان، کره جنوبی و ژاپن دست به دست می شد. تیم ملی عربستان هم با 18 ماه صدرنشینی در بین سال های 1993 تا 1995 نخستین رکورد دار قاره کهن محسوب می شد.

به گزارش جی پلاس؛ بهترین رتبه تیم های آسیایی در رده بندی جهانی هم در اختیار ژاپن است که در فوریه 1998 توانست به رده نهم جهان صعود کند. تیم ملی استرالیا در سال 2013 یک بار تا رده یازدهم جهان صعود کرد.

بهترین جایگاه ایران در رنکینگ جهانی هم توسط تیم برانکو ثبت شده که این تیم در جولای 2005 در رده 15 قرار گرفت. بهترین رده تیم کی روش در ماه گذشته با قرار گرفتن در رده 23 جهان ثبت شد.

قابل ذکر است پیش از این امتیازگیری تیم ها با روش دیگری محاسبه می شد اما اکنون صرفا وابسته به نتایج تیم ها در بازی های رسمی و دوستانه است.

کی روش که اکنون یکی از بهترین تیم های ملی تاریخ فوتبال ایران را در اختیار داشته، تا شروع جام جهانی 2018 روسیه این فرصت را دارد تا در بازی های دوستانه امتیاز اندوزی کرده و شاید بتواند به رکورد برانکو با تیم ملی و یا رکورد ژاپنی ها هم دست یابد.

دیدگاه تان را بنویسید