اختصاصی جی پلاس؛

بررسی جامع گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس

سامسونگ از دو اسمارت فون فوق العاده خود رونمایی کرده است و در این گزارش جی پلاس به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بسیاری از دوست داران اسمارت فون های اندرویدی یک سال تمام را منتظر می نشینند تا شاهد پرچمدارهای جدید و فوق العاده سامی کره ای باشند، محصولاتی که امسال زیباتر و قوی تر از پارسال عرضه شده اند. سامسونگ که ادعای رهبری نوآوری ها و فناوری ها در حوزه ساخت اسمارت فون را دارد، برای راضی نگه داشتن مشتری ها و افکار عمومی و در عین حال حفظ قیمت فعلی و بسیاری از عوامل دیگر، کاری دشوار در تعیین ویژگی ها و ظاهر پرچمدارهایش دارد.

در این گزارش به بررسی دقیق گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس می پردازیم و این نتیجه گیری که آیا سامسونگ در ارائه ویژگی های جدید و نوآورانه زیاده روی کرده است و یا تعادل را برای راضی نگه داشتن مشتری هایش با خواست های گوناگون حفظ کرده، بر عهده خوانندگان محترم است. با جی پلاس همراه باشید.

طراحی

در گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس سامسونگ سعی کرده طراحی اسمارت فون هایش را بهبود بخشد و بر زیبایی آنها بیفزاید. سال هاست که کمپانی های بزرگ سعی دارند با تولید اسمارت فون هایی که لبه های کمی دارند یا اصلا لبه ای در قسمت جلویی ندارند، توجه علاقه مندان را به خود جلب کنند. سامسونگ هم در این راستا میزان لبه ها را در دو پرچمدار جدید به نسبت قبلی ها کاهش داده است و دکمه هوم را در پایین حذف کرده است اما همچنان شاهد لبه هایی باریک در بالا و پایین دستگاه ها هستیم و آنها به صورت کامل حذف نشده اند اما در عین حال به خوبی طراحی شده اند و ظاهری زیبا به این محصول بخشیده اند. نسبت نمایشگر در این به 18.5:9 رسیده است که با 16:9 قدیمی و یا حتی 18:9 در الجی جی6 متفاوت است و بلندی گوشی را بیشتر کرده است.

سامسونگ برای زیبا کردن ظاهر گوشی هایش، مدرن سازی و کاهش لبه ها از خیر دکمه فیزیکی هوم گذشته است، کاری که بسیاری از کمپانی ها پیش از این انجام داده بودند اما نباید فراموش کرد که این دکمه پیش از هر اسمارت فون دیگر در گلکسی های سامسونگ دیده شد و اینکه دیگر به قسمتی از هویت این پرچمدارها تبدیل شده بود و نبود آن کمی عجیب است. حالا یک دکمه هوم مجازی در نمایشگر قرار داده شده است که اتفاقا اکثر وظایف همان دکمه سنتی را هم انجام می دهد تا علاقه مندان را راضی نگه دارد.

در زمینه طراحی بدنه می توان به قوس های زیبا در اطراف بدنه، پنل شیشه ای زیبا در پشت و لبه های باریک در بالا و پایین اشاره کرد و به صورت کلی زبان طراحی این پرچمدارها هم "سامسونگی" است و هم در عین حال بسیار تازه به نظر می رسد. سامسونگ هنوز جک هدفون را در پرچمدارهایش حفظ کرده است و یو اس بی هم از نوع C است. در کنار اسکنر اثر انگشت، یک اسکنر ایریس برای آنلاک کردن با نگاه هم همچون گلکسی نوت 7 پنجانده شده است. اسکنر اثر انگشت البته در پشت دستگاه قرار دارد و دیگر دکمه هومی نیست که در آن قرار بگیرد.

در زمینه نمایشگر هم برای نخستین بار هر دو مدل دارای نمایشگرهای خمیده هستند و تنها انتخابی که دارید بین اندازه 5.8 یا 6.2 اینچی است. این پرچمدارهای ظریف و زیبا در رنگ ها مشکی، آبی، طلایی و نوعی خاکستری عرضه خواهند شد.

نمایشگر

سامسونگ نمایشگر پرچمدارهای جدیدش را Super-Tall یا بسیار بلند نامیده است و این  در حالی است که در بالا و پایین این گوشی ها شاهد لبه هایی هستیم. به هر حال داشتن یک گوشی که نمایشگرش در دو طرف خمیده بوده و از نوع آمولد هم باشد خود پرستیژ خاصی دارد.

هر دو نمایشگر در گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس وضوح 1440 در 2960 پیکسل دارند و همانطور که از نمایشگرهای سامسونگ انتظار می رود رنگ ها و کیفیت در آنها چشم نواز است. در حالی که گلکسی اس 8 کمی باریک تر از گلکسی اس 7 است اما هم در این گوشی و هم به طور ویژه در نسخه پلاس، امکان دسترسی به همه نقاط اسکرین با یک دست وجود ندارد و در مواردی مجبور به استفاده از دو دست هستید که این یکی از معایب این محصولات است.

تجربه کاربری

جالب ترین نکته جدیدی که در نرم افزار گلکسی اس 8 و 8 پلاس سامسونگ می بینیم، ورود دستیار صوتی Bixby است. سامسونگ قمار بزرگی روی این دستیار صوتی کرده است تا جایی که یک دکمه فیزیکی مخصوص آن در کنار بدنه دو پرچمدار قرار داده تا کاربرها همیشه به آن دسترسی داشته باشند. بیکسبی تفوات چندانی در عملکرد با دستیار صوتی گوگل یا سیری در اپل ندارد و کارهایی همچون جستجو در اینترنت، یافتن محصولات، اطلاع دادن از برنامه های پیش روی کاربر و غیره انجام می دهد. البته بیکبی کاهای بیشتری همچون فعال کردن حالت هندزفری را هم بر عهده می گیرد. هدف سامسونگ از ارائه این دستیار صوتی این است که در آینده نزدیک هر کاری که با تاچ روی گوشی انجام میدهید بتوانید با وویس هم انجام دهید اما بیکسبی هنوز راه زیادی دارد تا به این مرحله برسد. بیکسبی همچون دستیار صوتی گوگل سعی دارد با نگاه به سابقه کاربر، در زمان های مناسب کارهایی مشابه را پیشنهاد داده و تجربه کار با پرچمدارهای جدید کره ای را دلنشین تر کند. اگر بیکسبی در این زمنه تعادل داشته باشد و کم کاری یا زیاده روی نکند، یک گام رو به جلو خواهد بود. تصور کنید پیش از آنکه بخواهید کاری با گوشی انجام دهید، موبایل خودش آن کار را به شما پیشنهاد دهد!

در زمینه سخت افزاری هر دو پرچمدار از تراشه های بسیار قوی 10 نانومتری به همراه 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی به همراه امکان ارتقا با استفاده از میکرو اس دی بهره می برند.

دوربین

شاید دوربین تنها زمینه ای باشد که در گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس تغییرات عمده ای نداشته است. در واقع گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس همان دوربین 12 مگاپیکسلی دوگانه در گلکسی اس 7 را دارند. البته این دوربین سال گذشته قوی ترین دوربین در اسمارت فون ها بود پس چرا چیزی که عالی است را دستکاری کنیم؟! این در حالی است که سال قبل دوربین برخی پرچمدارها همچون گوگل پیکسل به گلکسی اس 7 نزدیک بود و با عدم ارتقای آن، در این سال شاهد عقب ماندن سامسونگ در زمینه دوربین از رقبا خواهیم بود! دوربین های جلو در پرچمدارهای جدید به 8 مگاپیکسل ارتقا یافته اند و توانایی تشخیص و دنبال کردن چهره هم به آن افزوده شده است تا این گوشی در زمینه سلفی قوی تر از نسل های قبل باشد.

باتری

در گلکسی اس 7 و اس 7 اج شاهد باتری های 3000 و 3500 میلی آمپر ساعتی بودیم. در پرچمدارهای جدید که نمایشگرها بزرگ تر شده و تقریبا نیم میلیون پیکسل هم به وضوح آنها افزوده شده است باز هم شاهد همان باتری ها هستیم. شاید این موضوع نگران کننده باشد اما مثل همیشه باتری محصولات سامسونگ قابل قبول است و به راحتی یک روز می شود. از طرف دیگر ارتقا در تراشه ها هم به کاهش مصرف باتری و کم کردن بار بر دوش منبع تغذیه کمک می کند. به طور کلی نگرانی بابت باتری این پرچمدارها به جا نیست و می توان به سامی در این زمینه اتکا کرد.

انتظارات

تنها چیزی که با گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس نمی توانید سامسونگ را به آنها متهم کنید، محافظه کاری و تکرار است! سامسونگ همچون رویه سال های اخیرش تغییرات زیاد و چالش برانگیزی در این پرچمدارها ایجاد کرده است. اگر این پرچمدارها را بخرید، گویا یک نوآوری مربوط به آینده را در جیب تان قرار داده اید. طراحی این گوشی ها بسیار زیبا است طوری که نمی توان چشم از آن برداشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید