شرایط اشتغال مجدد افراد بیکار شده

افرادی که قبلا شاغل بوده و بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده‌ باشند می‌توانند فرصت راه اندازی یک کسب و کار جدید را برای خود فراهم کنند کافی است به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شده و نسبت به فراگیری آموزشهای مهارتی اقدام کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بر اساس گزارش آماری مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی که سال گذشته آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند ۱۳۲۵۹ نفر بوده که در مقایسه با رقم ۹۴۲۶ نفری آموزش دیدگان سال ۹۳ رشد قابل توجهی داشته است.

برابر این آمارها، اصفهان با ۱۵۷۹ نفر و تهران با ۱۳۹۶ نفر، بیشترین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری آموزش دیده را به خود اختصاص دادند. این درحالی است که استانهای خراسان شمالی با ۴۴ نفر، ‌سیستان و بلوچستان ۶۶ نفر، خراسان جنوبی ۷۱ نفر، کهکیلویه و بویر احمد ۷۸ نفر و کرمانشاه با ۹۸ نفر دارنده کمترین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری آموزش دیده بوده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که موضوع توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی و حل و فصل موثر بنگاه‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بر ضرورت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به افراد بیکار شده و تلاش برای اشتغال مجدد آنها تاکید دارد.

وزارت کار درصدد است تا با معرفی افراد بیکار شده به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای زمینه افزایش مهارت آنها به منظور راه‌اندازی کسب وکار جدید را فراهم کند.

کریم یاوری ـ مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر توسعه آموزش‌های مهارتی در صنایع و جوار کارخانجات تاکید کرده و می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی با عائله ۴۰ میلیون نفری به ازای ۶ تا ۷ نفر پرداختی حق بیمه یک نفر مستمری بگیر دارد در حالی که در گذشته این تناسب ۳۵ نفر پرداختی حق بیمه در قبال یک نفر مستمری بگیر بود.

وی تشکیل کارگروه‌های مشترک میان وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در استان‌ها و شهرستان‌های تابعه را در حل و فصل مشکلات کارگران و بنگاه‌های اقتصادی موثر و کارگشا می‌داند.

به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، مقرری بگیران بیمه بیکاری در سراسر کشور به منظور مهارت‌آموزی و ارتقای سطح مهارت و حرفه‌ای که قبلا در آن شاغل بوده‌اند بدون هیچگونه محدودیتی و با پرداخت هزینه‌های آموزشی از محل منابع بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند.

در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۸ هزار نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند و در شش ماهه اول امسال نیز حدود ۱۷ هزار نفر از این افراد دوره‌های آموزشی مهارت را در سازمان فنی و حرفه‌ای گذراندند. در حال حاضر ۲۲۰ هزار نفر در کشور از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

بیمه بیکاری به کارگرانی که قبلا شاغل بوده و بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده‌اند با داشتن حداقل یکسال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و حق بیمه بیکاری که سه درصد است، از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود که براساس شرایط و مقررات قانونی و سابقه کار برای کارگران متاهل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه و برای کارگران مجرد حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه است.

کارشناسان بازار کار معتقدند با ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد بیکار، آنها فرصتهای شغلی جدیدی برای خود پیدا می‌کنند و با مشاوره و هدایت شغلی به کار مجدد در زمینه مهارتهای فرا گرفته مشغول می‌شوند.

در حال حاضر برنامه گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری با رویکرد کاهش مدت ماندگاری مقرری بگیران بیمه بیکاری و توانمندسازی و هدایت مقرری بگیران به اشتغال مجدد در دستور کار وزارت کار قرار دارد و تمام هزینه‌های آموزش مهارتهای فنی و حرفه‌ای مقرری بگیران بیمه بیکاری برای کسب و ارتقاء مهارت بدون محدودیت از حساب بیمه بیکاری توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید