ارزیابی لیگ برتر فوتبال از سوی یک کارشناس

تقوی در گفتگو با جی پلاس: برانکو از عهده چالش جدید تیمش برآمد/ منصوریان می تواند تمام معادلات را عوض کند

کارشناس و مربی سابق فوتبال معتقد است نتایج پرسپولیس در نیم فصل نخست حاصل تلاش 6، 7 بازیکن بوده و برانکو از عهده چالش جدید تیمش برآمد.

لینک کوتاه کپی شد

مجتبی تقوی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره عملکرد پرسپولیس در نیم فصل نخست و چالش های برانکو ایوانکوویچ سرمربی سرخ پوشان در بازی دادن به مهره های تیمش اظهار کرد: برانکو در انتخاب ترکیب خط دفاعی عاقلانه ترین کار را انجام داد. در واقع او خلاء موجود در عمق خط دفاعی را با حضور محمد انصاری پوشش داد. مهم ترین چالش برانکو بازی دادن همزمان به حسین ماهینی و رامین رضاییان بود. انصافا هم هر دوی این بازیکنان در بهترین فرم خود قرار داشتند و سرمربی پرسپولیس توانست از هر دوی آنها به خوبی استفاده کند.

* شش، هفت بازیکن جور خلاءهای پرسپولیس را کشیدند

تقوی با بیان اینکه کمبود بازیکن باقابلیت در پرسپولیس انکار ناپذیر است، تصریح کرد: این تیم برای نیم فصل دوم نیاز به تقویت دارد. پرسپولیس در نیم فصل نخست با اتکاء به 6، 7 بازیکن خود توانست خلاءها و کمبودهای موجود را پوشش دهد و این بازیکنان مشکلات را به جان خریدند. پرسپولیس اما نیاز به نیروهای کمکی دارد تا در مسابقات لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا حضور موفقی داشته باشد خط حمله آنها در نیم فصل نخست یکی از ضعف هایشان بود. آنها موقعیت های متعددی را ایجاد می کردند اما گل های زیادی را از این تیم ندیدیم.

* برانکو در جذب بازیکنان خارجی عملکرد خوبی نداشت

او به بازیکنان خارجی پرسپولیس اشاره کرد و افزود: بازیکنان خارجی این تیم به هیچ وجه نتوانستند کمک حال تیم برانکو شوند و در صدرنشینی این تیم کم ترین نقش را ایفا کردند. پرسپولیس برای افزایش قوای تیمی خود نیاز به چند بازیکن خارجی با قابلیت دارد.

* بازیکنان استقلال همخوانی تاکتیکی نداشتند

این کارشناس فوتبال همچنین درباره عملکرد استقلال در نیم فصل نخست، دلایل ضعف این تیم را چند عامل مختلف دانست و به جی پلاس گفت: متاسفانه استقلال تیم خوبی در نیم فصل نخست نبود و از نظر فنی، ذهنی، روانی و تاکتیکی عملکرد موفقی نداشت. بازیکنان این تیم به گونه ای در زمین ظاهر می شدند که گویا چندین سال است جدا از هم به میدان می‌روند. آنها همخوانی تاکتیکی نداشته و توجیه نشده بودند که باید در زمین چه کار کنند.

* منصوریان نیاز به حمایت دارد

  1. او در عین حال علیرضا منصوریان سرمربی آبی ها را نیازمند حمایت دانست و افزود: منصوریان برای نیم فصل دوم باید برنامه فنی جدی تری را ارائه کند تا بتواند هواداران این تیم را راضی نگه دارد. خوشخبتانه هیات مدیره و مدیریت استقلال با تجربه کافی همواره از منصوریان حمایت کرده اند اما او نباید فراموش کند که در دنیای فوتبال، به فرد زمان نمی دهند بلکه زمان را به برنامه می‌دهند. آن ها باید به برنامه منصوریان توجه کنند و ببینند اهداف او چیست. به شخصه برای استقلال متاثر شدم. معتقدم وقتی استقلال و پرسپولیس شرایط خوبی داشته باشند برای فوتبال ما خوب است. استقلال در این فصل پتانسیل بالقوه خوبی دارد که منصوریان با اتخاذ یک برنامه خوب می تواند شرایط را رو به راه کند. استقلال می تواند با اضافه کردن چند بازیکن، تمام معادلات  را کاملا عوض کند. این تیم باید مقداری منظم تر و با برنامه تر بازی کند. الان زمان حمایت از استقلال است.

* بازیکن خارجی بی‌کیفیت به چه دردی می‌خورد؟!

این کارشناس فوتبال همچنین در پاسخ به این سوال که بازیکنان بی کیفیت خارجی با چه هدفی جذب تیم های ایرانی می‌شوند، به جی پلاس گفت: متاسفانه مربیان می گویند چون ما تحریم هستیم و پول نداریم نمی‌توانیم بازیکن خارجی خوب جذب کنیم. وقتی بازیکن خارجی نمی تواند به تیم کمک کند، چرا باید آنها را جذب کنیم؟ بازیکنان خارجی فعلی عمدتا عملکرد موفقی نداشتند و بار تیم های ایرانی را بازیکنان داخلی به دوش می کشند. پرسپولیس اتفاقا جزو تیم هایی بود که اصلا بازیکنان خارجی خوبی در این فصل نداشت. معتقدم تراکتور هم مانند پرسپولیس عمل کرد و بازیکنان خارجی این تیم کمک زیادی نکردند.

تقوی یادآور شد: ادینیو و کرار بازیکنان خوبی هستند و این موضوع را در فصول گذشته ثابت کرده اند اما نتوانستند در این فصل آن طور که باید و شاید به تراکتورسازی کمک کنند. تیم های ما در ماه های آینده در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر می شوند و باید تقویت شوند. تیم های عربی بازیکنان خوبی را در ترکیب خود دارند و بازی های سختی در انتظار نمایندگان ماست.

* شرایط خوبی برای نمایندگان ایران در آسیا متصور نیستم!

تقوی در پیش بینی اش از عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا، تصریح کرد: متاسفانه شرایط خوبی را پیش بینی نمی کنم. تیم های ما الان در حد حضور موفق لیگ قهرمانان آسیا نیستند چرا که به شدت در سال های گذشته ضعیف شده اند. مسئولین ورزش ممکلت باید توجه ویژه ای به آن ها کرده چرا که از دل همین مسابقات تیم ملی خوبی را تشکیل می دهیم. با این شرایط چیزی برای عرضه در فوتبال آسیا نداریم. تیم های عربی بازیکنان گران قیمتی به خدمت می گیرند و ما در همین مرحله نخست از رقبای خودمان عقب می افتیم. حتی زمان بندی این مسابقات هم مناسب تیم های ایرانی نیست و در شلوغی لیگ برتر به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بر می خوریم اما در شرق آسیا شرایط فرق می کند و با شروع مسابقات لیگ آن ها هم شروع می شود. تمام امید ما به بازیکنان ایرانی است که با غیرت خود مقابل این تیم ها حاضر شوند. به نظرم در شرایط فعلی ذوب آهن تنها تیمی است که بخاطر تجربه سال گذشته اش از حضور در این رقابت ها، احتمالا در دوره جدید بتواند نتایج خوبی بگیرد.

* کیفیت پایین بازی ها لیگ برتر نگران کننده است

این مربی با بیان اینکه جدا از بحث آمار و ارقام بعضا صعودی اما کیفیت فنی لیگ به طور عمومی نسبت به ادوار پیشین کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: معتقدم نسبت به اداور نه چندان دور لیگ برتر، امتیازهای کسب شده توسط تیم ها فوق العاده نبود. در یکی از فصولی که هدایت سایپا بر عهده من بود، توانستیم با کسب 28 امتیاز در نیم نخست جدول قرار بگیریم اما مهم ترین نکته دربار مسابقات باشگاهی، کیفیت پایین بازی ها بود. جمع آوری امتیازها یک مبحث جداست و کیفیت پایین بازی های ارائه شده در نیم فصل نخست یک مبحث جدی است که باید به آن پرداخته شود.

* حسینی و سعداوی انتخاب های خوبی برای باشگاه هایشان بودند

این مربی درباره عملکرد مربیان در نیم فصل نخست لیگ برتر شانزدهم و میدان دادن به مربیان جوانی مانند حسینی، سعداوی و پورموسوی که برای نخستین بار هدایت تیمی را بر عهده می گرفتند، به جی پلاس گفت: این مربیان از چندین سال پیش در تیم های خود حضور داشتند اما عمدتا نقش دستیار را ایفا می کردند. با توجه به همین موضوع کاملا از شرایط تیم های خود آگاه بودند و باشگاه ها هم با انتخاب سرمایه هایشان، بهترین اقدام را کردند. فوتبال ما این روزها عمدتا مدرک گرا شده و هر کسی که در چند کلاس مربیگری شرکت می کند، بلافاصله خواستار حضور در راس کادرفنی تیم ها می شود.

* جوانگرایی سپاهان، ذوب آهن و فولاد قابل تقدیر است

او با اشاره به حضور بازیکنان جوان و کم نام و نشان در بعضی تیم ها، در پایان خاطرنشان کرد: گرایش تیم هایی مانند سپاهان، ذوب آهن، فولاد و ... به بازیکنان جوان و گمنام قابل تقدیر است و آنها در بحث جوانگرایی خوب کار کرده اند. امیدوارم این روند را تا پایان مسابقات ادامه بدهند. از طرفی عملکرد این تیم ها را هم مثبت ارزیابی می کنم و با ادامه این روند آینده خوبی خواهند داشت.

دیدگاه تان را بنویسید