گزارش جی پلاس

ساختمان سازها بخوانند / 3 کاربرد جالب هوش مصنوعی بر فرآیند ساخت و ساز

شرکت‌های ساخت و ساز پیشرو، ترکیب نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و سخت افزار را به عنوان گزینه مطلوب پیشنهاد می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

 

گروه علم و فناوری: در مجمع جهانی اقتصاد عنوان شد که به رغم تمام تحولات، ساختمان‌سازی در دنیا هنوز بر فناوری‌های قدیمی استوار است. اگر بخواهیم روند ساخت و ساز امروز را با دهه 1990 میلادی مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم تفاوت محسوسی رخ نداده است. مدیران ساخت و ساز همچنان برای طراحی به ابزارهای از رده خارج شده متکی هستند. مدیریت زمان هم چنان با اختلال روبروست و معیارهای ارزیابی عملکرد هم بر زمان واقعی منطبق نیستند و نیاز به بهبود دارند.

باتوجه به این که هر یک روز کاری در صنعت ساختمان می‌تواند تاثیر مالی قابل توجهی بر سود و زیان پروژه داشته باشد، هوش مصنوعی می‌تواند برای بهینه کردن شرایط به کمک شرکت‌ها بیاید و شرکت‌ها برای این که بتوانند از منافع هوش مصنوعی بهره‌مند شوند، نیاز به یک سری اقدامات به عنوان پیش نیاز دارند ولی در پس این گام‌ها مزیت و اثربخشی خیره‌کننده‌ایی قابل حصول است. از جمله این که ابزارهای نوین می‌توانند اقدامات مبتنی بر حدس و گمان را متوقف کند. فارغ از آن به مدیران و سرپرستان نشان می دهد که چه در کف کارگاه به صورت عملیاتی می‌گذرد و موقعیت کلان پروژه و سود و زیان آن را به صورت دقیق رصد کنند.

ترکیب نرم افزارهای بر هوش مصنوعی با امور ساخت و ساز مسکن

شرکت‌های ساخت و ساز پیشرو، ترکیب نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و سخت افزار را به عنوان گزینه مطلوب پیشنهاد می‌کنند. ترکیب این دو گزینه با یکدیگر به مدیران توانایی می‌دهد طرح ساخت و ساز را از وجوه مختلف بررسی کنند؛ اما این که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند صنعت ساخت و ساز را متحول کند، متخصصان به موارد زیر اشاره می‌کنند:

  1. بهینه‌سازی استفاده از تجهیزات: کارگاه‌های ساختمان سازی به حجم انبوهی از سرمایه‌گذاری در تجهیزات و ماشین‌آلات نیاز دارند. داشتن یک تصویر دقیق از آن چه انجام می‌شود، چه تجهیزاتی برای چه مدتی نیاز است و مقایسه نتایج با برنامه‌ریزی انجام شده؛ می‌تواند باعث پیشرفت کار شود و حالا فارغ از آزمون و خطا هوش مصنوعی می‌تواند این زمان‌بندی دقیق را مدیریت کند و همین امر بر اثربخشی و سودآوری پروژه تاثیرگذار خواهد بود.
  2. افزایش ایمنی: بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند به کنترل هر چه بهتر شرایط کمک کند که همین امر حوادث مرگبار و سوانح را کاهش می‌دهد. با بهره‌گیری از هوش مصنوعی مدیران کارگاه‌ها می‌توانند مخاطرات احتمالی و فعالیت‌های خطرناک را شناسایی کنند و از اجرای پروتکل‌ها اطمینان حاصل کنند.
  3. افزایش پایداری: صنعت ساخت و ساز از جمله صنایعی است که توانایی تولید میزان بالایی از زباله را دارد. این امر یا به دلیل عدم ارزیابی دقیق مواد اولیه یا طراحی نامطلوب می‌تواند اتفاق بیفتد. این در حالی است که هوش مصنوعی در بخش تدارکات و پشتیبانی می‌تواند نیازمندی‌ها را همراه با زمان و نرخ مشخص آن برنامه‌ریزی کند. چنین رویکردی میزان ضایعات و زباله‌ها را به حداقل می‌رساند، تخصیص منابع را بهینه می‌کند و در کل فرآیند ساخت و ساز را مدیریت می‌کند؛ حتی وقتی مواداولیه به کارگاه می‌رسد، نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی متناسب با برنامه عملیاتی هر یک از محموله‌ها را جانمایی می‌کنند.

هر چند صنعت ساخت و ساز به پایین بودن سطح فناوری اشتهار دارد ولی باتوجه به نرخ بالای بازگشت سرمایه در این صنعت، به کارگیری هوش مصنوعی می‌تواند بسیار مفید باشد. در تحقیقی که در سال 2021 انجام شده، مهم ترین موانع به کارگیری فناوری‌های نو در این صنعت به شرح زیر شناسایی شده است:

  1. 45 درصد از پاسخ دهندگان محدودیت‌های مالی را مانع مهم به کارگیری فناوری عنوان کرده بودند، این در حالی است که از سال 2023 به بعد هوش مصنوعی آن چنان سود شرکت‌ها را - هم در بازه زمانی کوتاه مدت و هم بلندمدت- تحریک کرده است که چشم‌پوشی از آن در عمل غیرممکن است.
  2. 36درصد از پاسخ دهندگان محدودیت منابع مالی را مانع نوآوری اعلام کرده‌اند؛ این در حالی است که حالا هوش مصنوعی به یک منبع سرمایه‌گذاری ارزان قیمت با نرخ بازگشت بالا تبدیل شده که همه سازمان‌ها می‌توانند از آن بهره بگیرند.
  3. 28درصد از پاسخ دهندگان نبود آگاهی کافی در مورد فناوری‌های نوین را به عنوان مشکل عنوان کرده بودند. هر چند این مشکل هنوز تا حدی پابرجاست ولی در طول سال گذشته به صورت چشمگیری آگاهی در مورد هوش مصنوعی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش جی پلاس؛ تمام این دلایل نشان می‌دهد که هوش مصنوعی آینده صنعت ساخت و ساز را به سرعت تحت تاثیر قرار خواهد داد و بهترین حالت ممکن هم ترکیب هوش مصنوعی با مهارت‌های سخت افزاری است. هر چند هوش مصنوعی در این صنعت هنوز در مراحل ابتدایی است اما استقبال از آن دیگر یک انتخاب نیست، بلکه شرکت‌های ساخت و ساز برای بقای خود ناگزیر از به کارگیری آن هستند.

دیدگاه تان را بنویسید