موفقیت اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک/ افزایش 3 برابری ترافیک استارلینک در سال 2023

براساس گزارش‌های تازه، استفاده از استارلینک در سال 2023 افزایش یافته و ترافیک این شبکه اینترنت ماهواره‌ای تقریباً سه‌برابر شده است. سرویس اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک در کشورهای جدیدی فعال شده، و عرضه اولیه سهام آن در حال بررسی است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در سال 2023 در کشورهای بیشتری در دسترس قرار گرفت و حالا شاهد رشد چشمگیر ترافیک اینترنت استارلینک هستیم.

دیجیاتو نوشت: براساس گزارش‌های تازه، استفاده از استارلینک در سال 2023 افزایش یافته و ترافیک این شبکه اینترنت ماهواره‌ای تقریباً سه‌برابر شده است. سرویس اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک در کشورهای جدیدی فعال شده، و عرضه اولیه سهام آن در حال بررسی است.

براساس گزارش اخیر اینسایدر، طبق داده‌های شرکت امنیت فناوری اطلاعات Cloudflare، ترافیک جهانی اینترنت استارلینک در سال 2023 تقریباً سه‌برابر شده است. استارلینک از طریق ماهواره‌های موجود در مدار پایین زمین اینترنت پرسرعت را فراهم می‌کند. علت رشد ترافیک استارلینک، گسترش این سرویس اینترنت به کشورهای جدید بوده است.

دسترسی کشورهای جدید به استارلینک

در ایالات‌متحده، ترافیک استارلینک در سال جاری میلادی 2.5 برابر افزایش یافته است. براساس داده‌های Cloudflare، ترافیک برزیل، که سال گذشته این اینترنت ماهواره‌ای در آن در دسترس قرار گرفت، 17 برابر بیشتر از سال 2022 شده است.

استارلینک اکنون در بیش از 50 کشور قابل استفاده است؛ کنیا، فیلیپین و زامبیا ازجمله کشورهایی هستند که در سال 2023 به این سرویس دسترسی پیدا کردند. این افزایش ترافیک اینترنت نشان‌دهنده تسلط هرچه بیشتر استارلینک بر بخش ارتباطات ماهواره‌ای است.

منظومه‌های ماهواره‌ای دیگر مثل پروژه کوئیپر و وان‌وب هم تلاش دارند با استارلینک رقابت کنند، اما با سرویس شرکت ایلان ماسک که حدود 5000 ماهواره در مدار دارد، فاصله زیادی دارند.

چند روز پیش، آمازون اعلام کرد که اسپیس ایکس چندین ماهواره پروژه کوئیپر را در سال 2025 به مدار خواهد برد. این موضوع نشان می‌دهد که حتی دیگر ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای مثل آمازون که می‌خواهند استارلینک را به چالش بکشند نیز تا حدی به زیرساخت موشکی اسپیس ایکس نیازمند هستند.

بااین‌حال، استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در مناطق دورافتاده و موردمناقشه نیز باعث ایجاد اختلافات نسبتاً زیادی شده است. ماسک سال گذشته پس از تهاجم روسیه و اختلال در اینترنت کشور اوکراین، استارلینک را در این کشور فعال کرد. او بعداً از سوی دولت اوکراین مورد انتقاد قرار گرفت، زیرا گزارش شد که او حمله این کشور به نیروی دریایی روسیه را با خودداری از فعال‌کردن سرویس اینترنت در شبه‌جزیره کریمه خنثی کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید