قیمت جدید مرغ اعلام شد؛ 16 مرداد 1402

بررسی‌های میدانی از سطح شهر حاکی از آن است که قیمت مرغ در روزهای اخیر با کاهش همراه بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مورد وضعیت تولید و توزیع مرغ در شهر تهران گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفت، در حال حاضر تولید پایدار شده و ورودی‌های عرضه گوشت مرغ در تهران ثابت است برای همین التهابات در بازار کمتر شده است.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر حاکی از آن است که قیمت مرغ در روزهای اخیر با کاهش همراه بوده است. در حالی که همچنان قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۷۳ هزار تومان است، در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلو مرغ در قصابی‌های تهران به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسید و تا ۱۲۰ هزار تومان هم فروخته می‌شد اما حالا رصد قصابی‌های مرکز تهران نشان می‌دهد قیمت مرغ کاهشی بوده است.

در حال حاضر، هر کیلوگرم مرغ تازه در مناطق مرکزی تهران بین ۸۹ تا ۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین، هر کیلو ران مرغ پاک‌نشده بین ۷۸ تا ۹۲ هزار تومان، هر کیلو سینه مرغ بدون استخوان بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و هر کیلو فیله مرغ هم بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در مورد وضعیت تولید و توزیع مرغ در شهر تهران به همشهری آنلاین گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفت، در حال حاضر تولید پایدار شده و ورودی‌های عرضه گوشت مرغ در تهران ثابت است برای همین التهابات در بازار کمتر شده است.

جبرئیل برادری ادامه داد: بر این اساس، روزانه بالای ۱۲۰۰ تن گوشت مرغ در سطح تهران در میادین میوه و تره‌بار شهرداری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود ضمن اینکه تولید هم افزایش یافته است.

برادری در مورد وضعیت قیمت‌ها در بازار مرغ هم بیان کرد: قیمت‌ها در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس نرخ مصوب و ممکن است کمی بالاتر باشد که تلاش ما این است شرایط را مدیریت کنیم تا آرامش حاکم بر بازار ادامه یابد.

 براساس آخرین نرخنامه میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هر کیلو مرغ گرم تازه در این مراکز خرید با افزایش ۳ هزار تومانی با قیمت ۷۵.۹۰۰تومان به فروش می‌رسد.

وضعیت تولید مرغ به چه صورت است؟

از دلایل بروز التهاب در بازار مرغ، افزایش تقاضا برای گوشت مرغ است چرا که به دلیل گرانی گوشت قرمز، تقاضا برای مرغ بیشتر شده است. همچنین در گرانی مرغ، عواملی مانند افزایش هزینه‌های تولید و به تبع آن کاهش تولید و کاهش عرضه مرغ هم نقش دارد. حال، وزیر جهاد کشاورزی راهکار رفع التهاب بازار مرغ را افزایش جوجه‌ریزی و برطرف کردن اختلال در بازار مرغ برشمرده است.

محمدعلی نیکبخت با اعلام اینکه روزانه بیش از ۱۰ هزار تن کنجاله سویا برای تامین نیاز نهاده‌ای مرغداران به استان ها ارسال می‌شود، عنوان کرد: تیرماه ۱۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و در مردادماه حداقل ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی حفظ و بدین ترتیب با جوجه‌ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه، نیاز بازار مرغ کشور به طور حتم تامین می‌شود.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در واکنش به این صحبت‌ها و در مورد وضعیت تولید مرغ به همشهری‌ آنلاین گفت:‌ متاسفانه برنامه‌ریزی مدونی در صنعت تولید مرغ وجود ندارد و در این صنعت همواره به صورت سینوسی عمل شده است یعنی زمانی که مرغ کم شده و قیمت بالا رفته تازه مسئولان به فکر راه‌حل افتاده‌اند.

پرویز فروغی ادامه داد: راهکارهایی مانند واردات مرغ یا واردات جوجه و تخم‌مرغ نطفه‌دار جوابگو نیست، چرا که با افزایش مصنوعی تولید، ما شاهد مازاد تولید خواهیم بود و به این شکل، عده‌ای از تولیدکنندگان یا ورشکست می‌شوند و یا از چرخه تولید خارج می‌شوند و باز کمبود مرغ رخ می‌دهد و شرایط قبل تکرار می‌شود.

فروغی با بیان اینکه تا یک برنامه‌ریزی دقیق بر اساس آمار دقیق در صنعت تولید مرغ صورت نگیرد وضعیت تغییر چندانی نخواهد کرد، افزود: برای نمونه، سال گذشته مرغداران به دلیل مازاد تولید مجبور شدند مرغ خود را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان زیر قیمت مصوب بفروشند و بدین ترتیب ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند اما متاسفانه شرکت پشتیبانی امور دام به جای اینکه مرغ را جمع و به عنوان ذخایر استراتژیک ذخیره کنند هیچ اقدامی صورت نداد که در نتیجه آن شاهد اتفاقات اخیر و کمبود مرغ در بازار بودیم.

راهکارهای حل مشکلات صنعت مرغداری

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور بیان کرد: در شرایط کمبود مرغ، شاید واردات گوشت مرغ و جوجه و تخم‌مرغ نطفه‌دار به صورت مقطعی جواب دهد اما تا مشکلات به صورت اساسی حل نشود این گرانی و کمبود مرغ ادامه پیدا می‌کند.

فروغی در پاسخ به اینکه چه کار باید کرد و چاره کار این صنعت چیست؟ گفت: باید به چالش‌های بخش تولید توجه و رسیدگی جدی شود درواقع، زمانی این صنعت ثبات پیدا می‌کند که نهاده‌های طیور و جوجه به صورت مستمر و به قیمت مصوب و به‌موقع و با کیفیت به دست تولیدکنندگان برسد بعد هم به تولیدکننده بگویند تولید کند و در تعیین قیمت‌ها هم به قیمت تمام‌شده برای مرغدار و تولیدکننده توجه شود و این رویه را با ۱۰ تا ۱۵ درصد سود برای تولیدکننده تداوم بدهند.

 

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید