پایان تلخ ماجرای مرگ یک یوز/ پرسه های مادر یوز پایان یافت

پس از یک هفته پرسه زنی در محل تصادف یوز، پرسه های مادر یوز کشته شده در میامی پایان یافت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ به نظر می رسد که مادر یوز تلف شده بعد از یک هفته پرسه در محل حادثه، از دیشب به پرسه های خود در منطقه پایان داده باشد.

ایسنا نوشت: به نظر می رسد که مادر یوز تلف شده بعد از یک هفته پرسه در محل حادثه، از دیشب به پرسه های خود در منطقه پایان داده باشد.

بنا بر اعلام محیط زیست استان سمنان شب گذشته، هشتمین شب پایش جاده ای محدوده عباس آباد در استان سمنان ادامه یافت.

این پایش با حضور تعدادی از پرسنل محیط زیست، انجمن یوزپلنگ ایرانی، فعالان محیط زیست و همیاران  برگزار گردید و در این پایش خوشبختانه هلیا و تنها توله بازمانده اش در حاشیه جاده مشاهده نشدند.

بنا بر اعلام محیط زیست استان سمنان، کلیه افراد حاضر با ۸ دستگاه خودرو تا صبح و روشن شدن هوا ( در ۴ ایستگاه ثابت و ۴ اکیپ گشت سیار ) به پایش محدوده حضور یوزپلنگ ها پرداختند.

با وجود عدم پرسه مادر یوز تلف شده، تلاش ها همچنان برای جلوگیری از حادثه ای مشابه برای بازماندگان این خانواده یوزپلنگ ایرانی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، در ششمین شب پایش جاده ای محدوده عباس آباد که دو روز پیش و در ۱۲ تیر با حضور تعدادی از پرسنل  اداره کل، پارک ملی توران، انجمن یوزپلنگ ایرانی ، فعالان محیط زیست و گروهی از محیط بانان خراسان شمالی و شهرستان جاجرم برگزار شد، در کمال ناباوری و علیرغم اینکه در پنجمین شب، هلیا و تنها توله بازمانده اش در حاشیه جاده حضور نداشتند، در ششمین شب مجدداً در حاشیه محور مشاهده شد که همین امر باعث شد تا کلیه افراد حاضر با ۷ دستگاه خودرو تا صبح و روشن شدن هوا به پایش محدوده حضور یوزپلنگ ها بپردازند.

مرتضی فرخی معاون طبیعی محیط زیست استان سمنان پیش از این در گفت و گو با ایسنا پیش بینی کرده بود: یوز مادر ممکن است برای  ۵-۶ روز به محل تصادف توله اش که ۶ تیرماه در جریان یک تصادف جاده ای تلف شده بود، برگردد.

وی با اشاره به بازگشت چندین باره مادر یوز تلف شده در یک هفته اخیر افزود: در همین راستا رصد یک هفته ای تیم اعزامی محیط زیست با هدف جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه جاده ای برای یوز مادر در منطقه آغاز شد.

وی تصریح کرد: همکاران ما در شب ها با روشن کردن چراغ گردان ها و نورافکن هم به افزایش روشنایی مسیر تردد خودرو را و کاربران جاده کمک کرده و به طرق مختلف مانع از حضور یوزپلنگ مادر در محل وقوع حادثه شدند.

معاون طبیعی محیط زیست استان  خاطرنشان کرد: حضور روشنایی در منطقه و وجود چراغ های گردان سبب خواهد شد که یوز مادر و توله آن وارد جاده نشوند.

وی ضمن هشدار به رانندگان عبوری از این منطقه از آنان خواست با توجه به نصب تابلوهای محل عبور یوز، با سرعت تعیین شده از این محور عبور کنند.

وی بر لزوم آموزش رانندگان و کاربران جاده به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر رسانه ها در این بخش شد.

معاون طبیعی محیط زیست استان، نصب دوربین هایی با هدف سنجش میانگین سرعت در این محدوده را الزامی برشمرد و گفت: متاسفانه با وجود نصب تابلو و دوربین در بخش هایی از مسیر، تعدادی از رانندگان همچنان با سرعت بالا حرکت می کنند.

به دنبال تلف شدن یک یوزپلنگ آسیایی نابالغ در محور میامی سبزوار در صبح روز ششم تیرماه، مادر این توله یوز ۱.۵ ساله، به همراه دیگر توله اش حدودا یک هفته و در چندین نوبت به دنبال توله اش به محل حادثه برگشت. با تلاش محیط بانان و ماموران محیط زیست استان با استفاده از شیوه های مرسوم تلاش شد که ماده یوز و توله اش بیش از این برای یافتن عضو قربانی شده خانواده شان، خود را به مخاطره نیانداخته و از مناطق مجاور جاده دور شوند.

 کارشناسان پیشتر اعلام کرده بودند که این ماده یوز بعد از چند روز پرسه و جست وجو و با ناامیدی از یافتن توله‌ تلف شده شده اش به مرور از جاده دور و به زیستگاه خود برخواهد گشت.

دیدگاه تان را بنویسید