طرح کانون کارگران ساختمانی به مجلس رفت/ تأمین اجتماعی همین ابتدا 50 هزار کارگر را بیمه کند

اواسط اردیبهشت ماه، نمایندگان مجلس بررسی دو فوریتِ طرح بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کردند. آن‌ها طرحی را که تنها ۴ ماه از تصویبش در مجلس گذشته بود، دردسرساز خواندند و بررسی تصویبِ طرحی دیگر برای بیمه‌ی کارگران ساختمانی را آغاز کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: پیشنهاد کانون کارگران ساختمانی برای طرح بیمه کارگران به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده و قرار است بررسی شود.

ایلنا نوشت: اواسط اردیبهشت ماه، نمایندگان مجلس بررسی دو فوریتِ طرح بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کردند. آن‌ها طرحی را که تنها ۴ ماه از تصویبش در مجلس گذشته بود، دردسرساز خواندند و بررسی تصویبِ طرحی دیگر برای بیمه‌ی کارگران ساختمانی را آغاز کردند. 

عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور و رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم)، درخصوص آخرین وضعیتِ اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: در حال حاضر طرحی از سوی کانون کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده و منتظریم ببینیم نمایندگان مجلس این طرح را برای ورود به صحن علنی مجلس قبول می‌کنند یا نه؟ 

شیری گفت: هفته کارگر در پی دیداری که با آقای موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) داشتیم ایشان پیشنهاد ما مبنی بر آغاز بیمه‌ی ۵۰هزار کارگر ساختمانی را قبول کردند و قرار بود فعلا تعدادی از کارگران ساختمانی بیمه شوند تا بعد از اجرای کاملِ طرح، باقی نیز بیمه شوند. متأسفانه این کار با تصمیم مجلس در تصویبِ دو فوریتِ بررسی بیمه کارگران ساختمانی متوقف شد. 

بازرس کانون کارگران ساختمانی گفت: اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی سه سال در صحن علنی مجلس بود. طرح اولیه که با پیشنهاد ما به صحن وارد شد این بود که سهم کارفرمایی از محل عوارض روستاها یک درصد و شهرها از یک تا ۱۲ درصد – که بعدا به ۸ درصد کاهش یافت – تعیین شود. این طرح اوایل سال گذشته به تصویب رسید اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی رفت. زمانی که طرح دوباره به صحن علنی مجلس بازگشت، تغییراتی روی آن انجام شده بود، که مورد قبول نمایندگان کارگری نبود. 

شیری گفت: نمایندگان مجلس و اعضای هیئت رئیسه‌ی آن، بدون دعوت از نمایندگان کارگری طرح را تغییر داده بودند و سهم کارفرمایی در شهرها را به ۴ درصد رساندند. یکی از ایراداتِ مهمِ طرحی که به تصویب رسید، ناعادلانه بودنِ آن بود. به طور مثال، کارفرمایی که در سیستان و بلوچستان ساخت و ساز می‌کرد باید همان سهم بیمه را پرداخت می‌کرد که کارفرمای منطقه‌ی جردنِ تهران باید می‌پرداخت. ضمن اینکه ما معتقد بودیم چنین طرحی نمی‌تواند پایدار باشد و بلافاصله مورد اعتراض قرار می‌گیرد، که همین اتفاق هم افتاد. هنوز ۴ ماه از تصویب طرح نگذشته، نمایندگان آن را دوباره به مجلس بازگردانده‌اند. 

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم گفت: اوایل این هفته، ما به عنوان اعضای کانون کارگران ساختمانی با مدیرکل بیمه شدگان تأمین اجتماعی، مدیرکل نام نویسی، نایب رئیس هیئت مدیره سازمان، جلسه‌ای گذاشتیم. همچنین بعدازظهر همان روز طرحی را آماده و به مجلس بردیم. جلسه‌ای با آقای عنابستانی، رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، نمایندگان مسکن ملی و انبوه‌سازان و نماینده‌ای از شورای شهر تهران برگزار شد. در آن جلسه تمام دوستان نظرات خود را دادند و در نهایت پیشنهاد کانون کشوری مورد پذیرش قرار گرفت. قرار است طرح کانون در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد و در صورتِ موافقت، برای رأی گیری به صحن علنی مجلس بیاید. 

طرح کانون کارگران ساختمانی چیست؟ 

به گفته‌ی شیری، در طرح ارائه شده از سوی نمایندگان کارگری آمده «سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت ۷درصد حق بیمه از کارگر ساختمانی و ۰.۵ تا ۸ درصد حداقل دستمزد قانون کار به ازای هر متر مربع بر مبنای حداقل و حداکثر قیمت منطقه‌ای و نوع کاربری محل صدور پروانه ساختمانی بر مبنای جدول ذیل کارگران ساختمانی کشور را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دهد». 

بازرس کانون کارگران ساختمانی ادامه داد: در این طرح جمعیت شهرها مبنای دریافت سهم کارفرمایی قانون بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفته است. بر این اساس، برای روستاها ۰.۵ تا ۱درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال به ازای هر متر مربع بر مبنای حداقل و حداکثر قیمت منطقه‌ای و نوع کاربری محل صدور پروانه ساختمانی، سهم بیمه برای کارفرما تعیین می‌شود. این رقم برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر۱ تا ۲درصد حداقل دستمزد، برای شهرهای ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۱.۵ تا ۴ درصد حداقل دستمزد، برای شهرهای ۵۰۰ هزار نفر تا ۱ میلیون نفر ۱.۵ تا ۵درصد حداقل دستمزد، برای کلانشهرها بالای یک میلیون نفر ۲ تا ۶ درصد حداقل دستمزد و برای تهران نیز ۲.۵ تا ۸درصد حداقل دستمزد، سهم کارفرما تعیین شده است. 

شیری بیان کرد: برای شرکتهای صنعتی هم نظرمان همان یک درصد است. با طرح قبلی مثلا اگر یک شرکتِ صنعتی می‌خواست هزار متر سوله بسازد باید حدود ۴۰۰میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کرد که این به تولید آسیب می‌رساند. در طرح جدید این موضوع هم اصلاح شده است. 

وی گفت: تأکید گروه کارگری بر عادلانه بودنِ طرح است. ضمن اینکه قانونی که تصویب می‌شود باید پایدار باشد تا مثل طرح‌های قبلی کنار گذاشته نشود. اینکه طرح جدید تنها ۴ ماه دوام آورد، در شأن مجلس نبود. امیدواریم با طرح جدیدِ نمایندگان کارگری موافقت شود و هر چه سریع‌تر در صحن علنی مجلس طرح به تصویب برسد. 

بازرس کانون کارگران ساختمانی در پایان تأکید کرد: از سازمان تأمین اجتماعی می‌خواهیم ۵۰هزار کارگر ساختمانی را که پیشتر قول آن را به ما داده بودند بیمه کنند تا ما بتوانیم از عملکرد این سازمان در قبالِ کارگران ساختمانی دفاع کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید